۱۳ هزار و ۴۰۰ نوزاد قزوینی غربالگری شنوایی شدند

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین گفت: ۱۳ هزار و ۴۰۰ نوزاد قزوینی طی ۹ ماهه سال جاری مورد غربالگری شنوایی قرار گرفته و نوزادان دارای مشکل نیز جهت اقدامات تشخیصی و درمانی به مراکز مربوطه ارجاع داده شدند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین زهرا غلامرضایی افزود: از میان نوزادانی که مورد غربالگری قرار گرفتند، ۹۰ نوزاد دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شدند که از این تعداد برای ۱۹ نوزاد تجویز سمعک و ۷۱ مورد هم نیازمند درمان طبی و جراحی تشخیص داده شدند.

وی اظهار داشت: شنوایی از جمله شایع‌ترین نقص مادرزادی در زمان تولد است که با توجه به پنهانی بودن آن، تشخیص زودرس این مساله بسیار مشکل بوده و به طور معمول نیز بسیار دیر تشخیص داده می‌شود.

غلامرضایی با اشاره به اینکه این طرح در ۴ شهرستان اجرایی شده، تصریح کرد: کم شنوایی در کودکان وضعیتی پنهان به شمار می رود و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است کم شنوایی از ۱۸ تا ۲۴ ماهگی در کودک پنهان بماند.

به گفته این مسوول، هم اکنون طرح غربالگری شنوایی نوزادان در ۶ بیمارستان‌ کوثر و رازی در قزوین، ۹۶ تختخوابی (تامین اجتماعی) و شفا در شهرستان تاکستان، بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) بویین زهرا و بیمارستان رحیمیان البرز انجام می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال نیز تصریح کرد: همچنین این طرح در پایگاه های ثابت و سیار شهری و روستایی سطح استان انجام می‌شود و تمامی غربال‌ها نیز توسط کارشناسان شنوایی صورت می‌گیرد.

غلامرضایی خاطرنشان کرد: کودکان غربال شده طی این مدت ۶ هزار و ۵۲۰ کودک بوده که از این تعداد ۴۵۶ کودک برای انجام پیگیری‌های طبی و توانبخشی به مراکز سنجش شنوایی و متخصصان گوش و حلق و بینی ارجاع شدند.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین یادآور شد: در ۲ طرح یاد شده اگر فردی مشکوک به اختلال شنوایی تشخیص داده شود توسط مجریان مورد آگاه سازی و پیگیری نتیجه بخش قرار می‌گیرد و در این زمینه نیازمند توجه و همکاری جدی خانواده‌ها در رفع این اختلال در سنین طلایی هستیم.

معاون امور پیشگیری بهزیستی استان قزوین در خصوص هزینه درمانی این کودکان، یادآور شد: نوزادانی که دچار اختلال شنوایی باشند در صورت نیاز می‌توانند از خدمات دریافت سمعک و یا کاشت حلزون از بهزیستی کمک دریافت کنند.

کد خبر 71718

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد