بهره گیری توانخواهان بهزیستی خراسان رضوی از خدمات ۲۶ مرکز "مراقبت" و "توانبخشی" در منزل

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینکه تعداد ۲۱ مرکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی در منزل و ۵ مرکز مراقبت در منزل در استان خراسان رضوی وجود دارد، گفت: ارائه خدمات مراقبتی و درمانی توسط تیم‌های تخصصی در منازلِ توانخواهان، از جمله خدماتی است که توسط این مراکز ارائه می‌شود.

حمیدرضا علیزاده رضایی درخصوص مراکز ارائه خدمات توانبخشی و مراقبتی در منزل، گفت: این مراکز خدماتِ مختلفی را با هدف ارتقای سطح سلامت و رسیدن به حداکثر استقلال نسبی در عملکرد به افراد توانخواه ارائه می‌دهند. گروه هدف در این طرح عبارتند از افراد دارای معلولیت ذهنی شدید و متوسط، جسمی– حرکتی، سالمندان، بیماران روانی مزمن که معلولیت یا ناتوانی آنها به تایید کمیسیون تعیین نوع و شدت معلولیت استان رسیده باشد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از اهداف این مراکز، کاهش میزان تقاضای استفاده از خدمات مراکز شبانه‌روزی است، گفت: ارائه خدمات تخصصی در منازل مددجویان تاثیرات شگرفی بر سلامت روحی و روانی افراد دارای معلولیت و خانواده آنها می‌گذارد. ارتقاء سطح دانش و سلامت جامعه هدف، تقویت عزت‌نفس افراد کم‌توان، ایجاد تغییر در نگرش خانواده‌ها و... بخشی از این تاثیرات می‌باشد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اشاره به هزینه‌های این طرح گفت: تعرفه خدمات توانبخشی درمنزل هر سال یکبار توسط معاونت امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور مشخص و جهت رعایت به مراکز بهزیستی در استان‌ها ابلاغ می گردد.

وی درخصوص مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل، گفت: اصطلاحا به این مراکز "مراکز ویزیت در منزل" نیز گفته می‌شود. این مراکز، متخصصین مختلف مانند گفتار درمانگر، پزشک، پرستار، روانشناس، کاردرمانگر و... را به منزل مددجوها اعزام می‌نمایند. مددجویانِ نیازمندِ دریافت خدمات توانبخشی که توانایی پرداخت هزینه‌های بهره‌مندی از این خدمات و انتقال فرد دارای معلولیت را به مراکز درمانی ندارند، می‌توانند از خدمات این تیم تخصصی در منزل خود بهره‌مند ‌گردند.

علیزاده رضایی افزود: متخصصین بعد از مراجعه به منازل مددجویان علاوه بر انجام اقدامات درمانی، به‌منظور آموزش نحوه نگهداری صحیح از افراد دارای معلولیت، مشاوره‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه می‌دهند. سازمان بهزیستی به ازای تعداد خانواده‌هایی که مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل تحت پوشش خود دارند، ماهیانه مبالغی را پرداخت می‌نماید. بنابراین دریافت این خدمات در منزل برای خانواده‌ها رایگان می‌باشد و هزینه‌ها توسط بهزیستی پرداخت می‌شود.

وی با بیان اینکه نوع خدمات و وظایف مراکز مراقبت در منزل با مراکز ارائه خدمات توانبخشی در منزل متفاوت است، گفت: همانطور که از نام‌های این مراکز پیدا است، ۲ وظیفه کاملا متفاوت نیز دارند. یکی از مراکز فقط وظیفه "مراقبت" و دیگری وظیفه "توانبخشی" در منازل را به‌عهده دارد.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: مراکز مراقبت در منزل دوره‌های آموزشی مختلفی را جهت آموزش نحوه نگهداری صحیح از افراد دارای معلولیت، سالمند و... برای نیروهای خود و خانواده های تحت پوشش بهزیستی برگزار می‌نمایند. هرکدام از افراد شرکت کننده در این دوره‌ها که چگونگی مراقبت مانند نحوه غذا دادن، استحمام، جابه‌جایی و...را آموزش دیده‌اند، ‌ می‌توانند وظیفه نگهداری از افراد دارای معلولیت و سالمند را در منازل آنها عهده‌دار شوند. به‌طور مثال در هفته به منزل ۲ یا ۳ خانواده جهت ارائه اینگونه خدمات مراجعه می‌نمایند. بهزیستی نه‌تنها این مراقبین را آموزش می‌دهد و به خانواده‌ها معرفی می‌کند بلکه تمامی هزینه‌های آنها را نیز پرداخت می‌نماید. درنتیجه خانواده‌ها به صورت رایگان از این خدمات بهره‌مند می‌شود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: درصورتی که یکی از اعضا خانواده دارای معلولیت ذهنی، جسمی، روان با شدت متوسط، شدید و خیلی شدید یا فرد سالمندی ‌باشد، می‌توانند از هر دو خدمت استفاده نمایند.

وی درخصوص تعداد افراد بهره‌مند از خدمات این دو مرکز در استان خراسان رضوی، گفت: تعداد مددجویان برخوردار از خدمات توانبخشی در منزل ۸۱۴ نفر و تعداد افراد برخوردار از طرح مراقب در منزل ۴۱۸ نفر می‌باشند. برنامه مراقبین موجب بازتوانی و سازگارساختن مددجویان با محیط، افزایش امید به زندگی و حضور فرد در خانواده و اجتماع می‌گردد.

علیزاده رضایی افزود: تعداد مراکز ارائه دهنده خدمات توانبخشی در منزل ۲۱ مرکز می‌باشد که به تفکیک نوع معلولیت عبارتند از ۱۰ مرکزبیماران روانی مزمن،   ۴مرکز ویزیت معلولین ذهنی، ۳ مرکز معلولین جسمی-حرکتی و ۴ مرکز ویزیت سالمندان می‌باشد. تعداد ۵ مرکز مراقبت در منزل نیز در استان خراسان رضوی وجود دارد.

در ادامه، ملیحه قلندرنژاد کارشناس امور توانبخشی درخصوص چگونگی ارائه خدمات به توانخواهان در منازل، گفت: در ابتدا بعد از قرار گرفتن توانخواه در قالب طرح با توجیه علمی و تجربی خانواده و همینطور آگاه‌سازی کامل، نیاز سنجی‌های اولیه و بررسی کامل از وضعیت عمومی و شرایط زندگی توسط مراقبین آموزش‌دیده صورت می‌پذیرد. آغاز طرح با نیازسنجی از گروه هدف و مراقبین انجام گرفته و کلاس‌های آموزشی توسط کارشناسان مربوطه در مراکز حمایتی برای مراقبین برگزار می‌گردد.

وی افزود: بعد از بازدید منزل توانخواه توسط تیم تخصصی و مشاوره‌ای سرفصل‌های آموزشی مشخص و در اختیار مراقبان قرار می‌گیرد. یکی از نکات برجسته و قابل توجه در پیشرفت توانخواه افزایش تمایل به حضور در محافل اجتماعی، علاقمند به پیگیری درمان و آمادگی برای ادامه تحصیل می‌باشد.

قلندرنژاد درخصوص اعضای تیم سیار توانبخشی گفت: اعضای تیم شامل پزشک، فیزیوتراپیست، کارشناس کاردرمانی، کارشناس گفتاردرمانی، پرستار، روانشناس، مددکار اجتماعی، کارشناس فنی ارتوپدی می‌باشدکه بر حسب نیازبه صورت انفرادی خدمت‌رسانی می‌کنند. اعضاء تیم بایستی طبق برنامه‌ای که با توجه به وضعیت مددجو تنظیم می‌شود، فاصله زمانی بین ویزیت‌ها را مشخص نموده و در ابتدای هر ماه فهرست تاریخ‌های ویزیت را به گروه هدف ارائه نمایند.

کد خبر 70787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد