زوجین  پیش از بارداری نیازمند مشاوره ژنتیک هستند 

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت :مهمترین مشکل در مراکز مشاوره ژنتیک عدم آگاهی مراجعه کنندگان از تفاوت انجام مشاوره ژنتیکی با آزمایش ژنتیکی است در حالیکه همه زوج ها برای بارداری نیاز به انجام مشاوره را دارند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان شهناز آقاخانی گروه‌های هدف ملزم به انجام مشاوره های ژنتیک را مربوط به ازدواج های فامیلی، افراد دارای بیماری های ژنتیک در خانواده از قبیل عقب ماندگی ذهنی، بیماری های متابولیک، عصبی و عضلانی، ناشنوایی، نابینایی و بیماری های خونی مثل تالاسمی، هموفیلی و در نهایت زوج های نگران در ارتباط با بارداری معرفی کرد .

وی افزود: بر این اساس فرد با مراجعه حضوری به این مراکز، دریافت اطلاعات اولیه و بیوگرافی کامل در نهایت مشاوره های لازم را دریافت می کند و پس از تعیین ریسک خطر، در صورت نیاز آزمایش ها را انجام می دهد.

آقاخانی خاطرنشان کرد: اغلب زوج های مراجعه کننده با نسبت فامیلی تصور می کنند که آزمایش ژنتیک باید برای آنان انجام شود در صورتی که اینگونه نیست و در این میان مشاور با توجه به اطلاعات و دانش خود ، این مهم را تشخیص می دهد.

وی افزود: یکی از اشتباهات مراجعه کنندگان این است که فکر می کنند با انجام آزمایش های ژنتیک درمان می شوند، در صورتی که اغلب بیماری های ژنتیک درمان نداشته و هدف از انجام آزمایش های ژنتیک تشخیص بیماری و پیشگیری از تولد نوزادانی است که سابقه بیماری های خاص در خانواده های آنها وجود دارد.

کد خبر 70782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد