مرکز اقامتی، بهبود و بازتوانی ویژه زنان دارای سوءمصرف مواد مخدر در زنجان افتتاح شد

مدیر کل بهزیستی استان زنجان از افتتاح مرکز اقامتی، بهبود و بازتوانی افراد با اختلال مصرف مواد  "رهایافتگان نوای آسایش" ویژه زنان  با همکاری استانداری و ستاد مبارزه با مواد مخدر در شهرستان زنجان خبر داد و گفت: ظرفیت پذیرش در این مرکز ۶۰ نفر است و زنان دارای سوءمصرف مواد مخدر در محدوده سنی ۱۸ الی ۶۰ سال در این مرکز پذیرش می شوند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سلمان حسینی در حاشیه ی افتتاح این مرکز با حضور معاون قوه قضائیه  کشور اظهار کرد: یکی از دلایل اعتیاد زنان، زندگی با فرد معتاد است که نا آگاهانه آنها را در معرض اعتیاد قرار می‌دهد . اغلب مردان معتاد برای جلوگیری از شکایت های همسران خود آنها را در اعتیاد شریک می‌کنند یعنی زنان خود را به مصرف کنندگان مواد مخدر تبدیل می‌کنند . 

 وی توجه به گروه هدف زنان درراستای ایجاد خانواده سالم وبه تبع آن جامعه سالم رااز برنامه های بهزیستی عنوان کرد و  افزود : پذیرش، غربالگری، ارزیابی اولیه، سم زدایی بدون دارو ، ویزیت پزشک در بدو ورود و در طول مدت اقامت در مرکز و همچنین انجام برنامه های بهبود و بازتوانی شامل: گروه درمانی، آموزش گروهی، جلسات مشارکت جمعی،آموزش خانواده، جلسات بهبودی و ...  از جمله برنامه های این مرکز برای مددجویان مقیم است.

 حسینی خاطر نشان کرد : این مرکز ماده ۱۵ است و در راستای ساماندهی معتادین متجاهرو معتادین متجاهر زن  توسط پلیس  مبارزه با مواد مخدر جمع آوری شده و  با دستور مقام قضایی در قالب تبصره ۲ ماده ۱۶ جهت نگهداری و ساماندهی ارجاع می شوند.

وی  با بیان اینکه رویکرد اصلی در این مرکز ، پرهیز مدار با مشارکت گروه های همتا و خودیار است خلطر نشان کرد : درحال حاضر تعداد ۱۴ مرکز اقامتی بهبود و بازتوانی  فعال شامل ۱۳ مرکز اقامتی مردان و ۱ مرکز اقامتی زنان در سطح استان به افراد و گروه هدف  ویژه این مراکز خدمات ارائه می دهند.
حسینی یادآور شد: بهزیستی با اجرای برنامه های پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد درمحلات شهری و روستایی و محیط کار تلاش می کند از گرفتاری فرد در دام اعتیاد جلوگیری کند و در این خصوص ۱۸۷ محیط شهری و روستایی تحت برنامه های پیشگیری  اولیه از اعتیاد بهزیستی قرار دارند.

کد خبر 70298

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد