در رسانه | ۶۱۰۰ پرونده معلولیت در بهزیستی مریوان به ثبت رسیده است

ایسنا/کردستان سرپرست ادره بهزیستی شهرستان مریوان گفت: در حال حاضر ۶۱۰۰ پرونده به ثبت رسیده معلولیت در اداره بهزیستی مریوان وجود دارد.

http://isna.ir/xdMWmH

پروین اخدر، در گفت و گو با ایسنا افراد دارای معلولیت را توانمند دانست و اظهار کرد: معلول به فردی که به دلیل نقایص دایمی در عملکرد فیزیولوژیک و یا ساختار تشریحی بدن دچار محدودیت در عملکرد و فعالیت های روزمره زندگی و مشارکت اجتماعی است می گویند.

وی تصریح کرد: معلولین چنددسته اند که شامل جسمی حرکتی، نابینایان، ناشنوایان، ذهنی و روانی مزمن می شود.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان درمورد تعداد معلولین گفت: در حال حاضر ۶۱۰۰ پرونده به ثبت رسیده معلولیت دراداره بهزیستی مریوان وجود دارد، که این آمار مربوط به جامعه معلولینی بوده که به صورت مستمر و غیر مستمر از خدمات سازمان بهره مند هستند.

وی گفت: ۳۵۰۰ نفر از معلولان نیز خدمات مستمری ماهیانه دریافت می کنند.

اخدر با اشاره به اینکه همکاری سایرارگان ها وادارات می تواند سبب ارائه هرچه بیشترخدمات به معلولین باشد، افزود: ارائه خدمات به معلولین و ثبت این خدمات در بانک اطلاعاتی و به طور کلی متولی امور معلولین، بهزیستی است، اما دستگاه هایی هم مانند هلال احمر، فرمانداری، شهرداری، کمیته امداد، مسکن و شهرسازی که همکاری بینابینی دارند و در مواقع ضرورت پای کا هستند، اما با توجه به ظرفیت های بالقوه شهرستان کافی نیست.

وی همچنین به خدمات ارائه شده به معلولین اشاره کرد و گفت: فعالیت هایی نظیر مناسب سازی معابر و اماکن، اشتغال زایی و به استقلال نسبی رساندن معلولین از نظر اقتصادی، مساعدت هایی نظیر وام خوداشتغالی برای  زنان سرپرست خانوار و کمک به رشد و حمایت اجتماعی و اقتصادی به روستاها در قالب توانبخشی مبتنی بر جامعه و بیمه مددجویان و توانخواهان در طرح های اشتغال زایی و حمایت مادی و معنوی از معتادین بهبود یافته و جذب مشارکت های مردمی در تبادل با خیرین از طریق معافیت های مالیاتی تعدادی ازکارهایی هستند که توانستیم به سرانجام برسانیم.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان، درادامه با اشاره به فعالیت های جنبی دیگر که توسط اداره بهزیستی شهرستان مریوان صورت گرفته است بیان کرد: همکاری با ارگان های متولی مانند مرکز بهداشت، آموزش و پرورش،‌ ایجاد و انجام طرح های اجتماع محور در محلات حاشیه، ارایه تسهیلات به معتادین بهبود یافته، ارایه خدمات رایگان غربالگری شنوایی سنجی و بینایی سنجی در سطح شهر و مناطق دور افتاده، اجرای طرح های مختلف پیشکیری از معلولیت ها، مشاوره های پیش از ازدواج با بهره گیری از کارشناسان مجرب بخشی ازفعالیت های جنبی انجام شده است.

وی افزود: حدود ۸ مرکزمثبت زندگی،۲۰ مرکزمحله محوروموسسه ومراکزجامع توانبخشی درسطح شهر به انجام خدمت رسانی به رفاه نابینایان وکم بینایان، خدمات شنوایی سنجی، تربیت کودک و خانواده و توانبخشی به افراد دارای معلولیت باجانمایی مکانی نزدیک در محل سکونت می پردازند.

سرپرست اداره بهزیستی شهرستان مریوان با اشاره به تشکلات خاصی از معلولین در شهرستان مریوان افزود: انجمن معلولین باور، کلینیک های مددکاری، موسسه خیریه باران رحمت و گروه های همیاری ساکن در محلات حاشیه فرمانداری درحال حاضرمشغول به ارایه خدمات هستند.

وی تاکیدکرد: مردم جامعه ومسئولین باید این باور را داشته باشند که معلولین نیاز به ترحم ندارند و معلولیت محدودیت نیست و در امر اشتغال و مناسب سازی اماکن این عزیزان همه مسئولین همکاری لازم داشته باشند، ما درشهرستان مریوان چندین نفر نخبه و قهرمان ورزشی داریم که این نشان از پویایی معلولان دارد.

کد خبر 70216

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد