در رسانه| ۸۰ درصد از کودکان کار اصفهانی اتباع خارجی هستند / آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی نداریم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: آمار دقیقی از کودکان کار و خیابانی نداریم، اما به‌صورت تقریبی و تخمینی در شهر اصفهان ۱۲۰۰ کودک کار وجود دارد که حدود ۸۰ درصد آن‌ها از اتباع خارجی هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایسنا ولی‌اله نصر، اظهار کرد: سازمان بهزیستی مسئولیت اصلی رسیدگی به کودکان کار و خیابان را عهده‌دار است. اما ۱۱ دستگاه دیگر هم وظیفه همکاری در جهت ساماندهی کودکان کار و خیابان را بر عهده دارند. در این راستا به‌صورت مستمر هر ماه یا دو ماه یک‌بار برای هماهنگی بین دستگاه‌ها جلساتی برگزار می‌شود که هرکدام از دستگاه‌ها ازجمله بهزیستی، شهرداری، فنی‌وحرفه‌ای، دانشگاه‌های علوم پزشکی، آموزش‌وپرورش و بیمه‌ها گزارشی از فعالیت‌های خودشان را ارائه می‌دهند.

وی با اعلام اینکه شهرداری متولی فراهم کردن و تجهیز مکانی برای ساماندهی کودکان کار است، گفت: شهرداری باید مکان مجزایی ویژه دختران و پسران در اختیار سازمان بهزیستی بگذارد، اما متأسفانه در دوره‌های قبلی شهرداری این اتفاق نیفتاده است. در جلساتی که برگزار شد شهردار اصفهان قبول کرد که با عقد قراردادی با بهزیستی، مکانی را که مربوط به خود بهزیستی است اجاره کند و این مکان را اختیار یک سازمان مردم‌نهاد قرار دهد تا کار کودکان کار و خیابان را ساماندهی کند.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اضافه کرد: برای اینکه فعالیت‌های ساماندهی کودکان کار تعطیل نماند، همکاران ما از سال‌های گذشته به‌صورت خودجوش مکانی را برای ساماندهی کودکان کار و خیابان در اورژانس اجتماعی پیش‌بینی کرده‌اند که هم‌اکنون در حال انجام فعالیت است. امیدواریم با مکانی که شهرداری به این فضا اضافه می‌کند، این کار پرقدرت‌تر از گذشته انجام شود.

وی با اشاره به اینکه بیشتر دستگاه‌ها در حوزه کودکان کار مسئولیت‌پذیر نیستند، گفت: از زمانی که مسئولیت اداره کل بهزیستی اصفهان را به عهده گرفتم تاکنون برخی از دستگاه‌ها وظایف خودشان را انجام نداده‌اند. در این راستا تلاش کردیم با همکاری معاون دادستان، بیشتر دستگاه‌ها پای کار بیایند. به‌عنوان نمونه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پزشک معرفی کرده و همان‌طور که گفته شد شهرداری هم قرار است فضایی را تجهیز کند و تا یک ماه آینده در اختیار بهزیستی قرار دهد. در جلساتی که داریم فعالیت همه دستگاه‌ها را رصد و پیگیری می‌کنیم به رسالت خودشان در این حوزه عمل کنند.

نصر در خصوص آمار کودکان کار در اصفهان نیز توضیح داد: آمار دقیق یا درستی از کودکان کار و خیابان نداریم، البته که این آمار به‌صورت دقیق در هیچ کجای کشور وجود ندارد، اما به‌صورت تقریبی و تخمینی که زده می‌شود، در شهر اصفهان ۱۲۰۰ کودک کار وجود دارد. طبق بررسی‌ها بالای ۸۰ درصد از این کودکان اتباع خارجی هستند.

وی ادامه داد: البته اداره کل اتباع و امور مهاجرین خارجی مهاجر بودن ۸۰ درصد از کودکان کار اصفهان را نمی‌پذیرد، اما بررسی‌های ما این موضوع را نشان می‌دهد. همچنین از سال گذشته دو دستگاه عنبیه شناسی تهیه کردیم و در مرکز ساماندهی کودکان کار و خیابان قراردادیم تا بتوانیم بانک اطلاعاتی از این کودکان تهیه کنیم.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه بیشتر کودکانی که با فقر اقتصادی درگیر هستند به کار در خیابان‌ها رو می‌آورند، افزود: طبق بررسی‌ها اغلب خانواده‌هایی که حاشیه‌نشین هستند و درآمد مستمری ندارند کودکان خود را برای کار در خیابان‌ها می‌فرستند. کودکان کار در همه رده‌های سنی وجود دارند، اما بیشتر در سنین دبستان تا راهنمایی به سمت کار در خیابان‌ها می‌آیند. همچنین بیشتر کودکان کار ترک تحصیل کرده‌اند، اما کودکان کاری هم داریم که در حین کار تحصیل می‌کنند.

وی در مورد حمایت‌هایی که سازمان بهزیستی از کودکان کار انجام می‌دهد، تصریح کرد: حمایت‌های ما در راستای کاهش آسیب در ابعاد مختلف انجام می‌شود. در تلاش هستیم فعالیت‌های خودمان را به‌گونه‌ای انجام دهیم که تنها ویژه کودکان نباشد و خانواده‌ها هم دیده و توانمند شوند. سعی کردیم با تحت پوشش قرار دادن خانواده‌ها، عقب‌ماندگی‌های تحصیلی، وام‌های اشتغال و حرفه‌آموزی را به‌صورت رایگان دستور کار قرار دهیم تا بتوانیم از آن‌ها در حد امکان حمایت کنیم.

نصر در پاسخ به اینکه آیا این حمایت‌ها از کودکان کار کافی است؟ توضیح داد: قطعاً تا همه دستگاه‌ها پای کار نیایند و به رسالت خودشان عمل نکنند، حمایت‌ها کافی نیست. به فرض مثال حرفه‌آموزی به مساعدت فنی حرفه‌ای نیاز دارد که هنوز اقدام خاصی را در این زمینه انجام نداده و در جلسات نیز محدودیت اعتبار را دلیل این کار عنوان می‌کند.

وی اضافه کرد: مستمری کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی برای یک نفر ۴۲۰ هزار تومان است. مسلماً این مبلغ کافی نیست و نیاز است اعتبار خوبی برای توانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی و معلولان پیش‌بینی شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان درباره اینکه چرا آمار کودکان کار متداوم در حال افزایش است؟ نیز گفت: همان‌طور که اشاره کردم آمار دقیقی از کودکان کار نداریم که بر اساس آن بگوییم تعداد آن‌ها در حال افزایش است و این آمارها تنها تخمین زده می‌شود، اما اگر تعداد کودکان کار افزایش پیدا می‌کند، به دلیل این است که ماشین تولید فقر، مدام فقر را تولید می‌کند و حاشیه‌نشینی در حال افزایش است. متأسفانه مطالعات نشان می‌دهد برخی از خانواده‌هایی که در قسمت مرکز شهر مستأجر بودند به‌واسطه گرانی رهن و اجاره به‌اجبار به حاشیه‌نشینی روی آوردند و بعد از آن برای کسب درآمد، کودکانشان را بر سر چهارراه‌ها فرستادند تا کسب درآمد کنند.

وی در خصوص حضور برخی کودکان کار در کارگاه‌ها و کارخانه جات به‌عنوان کارگر نیز گفت: شناسایی کودکانی که در کارگاه‌ها و کارخانه‌ها کار می‌کنند، وظیفه اداره کار است، چراکه کار کودکان در این بخش‌ها ممنوع است. اداره کار موظف است حتماً به برخی از کارگاه ورود و  کودکان کار را شناسایی کند. درحالی‌که وظیفه سازمان بهزیستی در حوزه کودکان کار و خیابان است، اما اگر گزارشی در سامانه  ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی اعلام شود، قطعاً به این حوزه هم ورود خواهیم کرد.

کد خبر 70168

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد