در رسانه| ۷۰ درصد خانواده‌ معلولان در اصفهان جزو دهک‌های پایین هستند

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: ۷۰ درصد خانواده معلولان استان جزو دهک‌های پایین و بین یک تا سه جامعه هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایرنا، سید کمال صدیقی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اداره کل بهزیستی استان اصفهان، افزود: با توجه به مشکلات معیشتی معلولان، لازم است دولت یارانه آنها را افزایش دهد.

وی افزود: با وجود تنگناهای معیشتی معلولان، اکنون هشت هزار و ۵۰۰ مددجو در اصفهان در انتظار نوبت مستمری و ۲ هزار و ۷۶۵ نفر در صف دریافت حق پرستاری خانواده محور هستند.

صدیقی تصریح کرد: تاخیر در پرداخت مستمری تامین هزینه ها را برای خانواده معلولان دشوار کرده است؛ نزدیک به ۳۵ هزار و۹۰۶ نفر از معلولان اکنون مستمری بگیر هستند و هزار و ۴۹۰ نفر حق پرستاری خانواده محور دریافت می کنند.

صدیقی اضافه کرد: در سال جاری بیش از هفت میلیارد تومان تجهیزات پزشکی مانند سمعک، ویلچر، تُشک مواج، ویلچر حمام و غیره خریداری شده است و از ابتدای سال تا اکنون نزدیک به ۱۰۷ معلول از معافیت پزشکی بهره مند شدند.

وی افزود: پرداخت شهریه دانشجویی به ۹۰۰ معلول، هزینه ایاب و ذهاب به ۲۰۰دانش آموز، مناسب سازی معابر شهری، صدور کارت منزلت برای معلولان را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه برشمرد.

معاون توانبخشی بهزیستی اصفهان داشت: ۱۲۷ مرکز روزانه توانبخشی در سطح استان به چهار هزار و ۷۲۰ معلول خدمات ارائه می کنند که از این تعداد به چهار هزار و ۲۳۸ معلول بطور میانگین یک میلیون و ۳۵۰ هزار تومان یارانه پرداخت می شود.

صدیقی با بیان اینکه این خدمات به معلولان زیر ۱۴ سالِ جسمی حرکتی، کم بینا، نابینا، ناشنوا و افراد دارای بیماری مزمن ارائه می شود، افزود: در مراکز روزانه توانبخشی هنر درمانی نیز دنبال می شود.

وی همچنین از اعزام چهار گروه تئاتر معلولان اصفهان به جشنواره منطقه ای استان البرز خبر داد و گفت: با رایزنی های انجام شده، اکنون ۴۵ مرکز طرف قرارداد با سازمان بهزیستی در بخش غیردولتی خدمات توانبخشی از جمله کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی به معلولان استان ارائه می کنند.

وی ادامه داد: نزدیک به ۹۹ 'مرکز مثبت زندگی' در استان به ۲۸ هزار و ۵۶۰ مددجو خدمات ارائه می کنند.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان گفت: اکنون ۶۵ مرکز شبانه روزی نیز در استان به چهارهزار معلول خدمات ارائه و همچنین خدمات ویزیت و توانبخشی در منزل از سوی ۴۵ مرکز به ۲ هزار و ۱۴۵ معلول استان ارائه می شود و پنج مرکز از ۴۵۰ معلول در خانه مراقبت می کنند.

به گفته وی، چهار هزار و ۹۶۰ خانوار در استان به ۲ و بیش از ۲ معلول رسیدگی می کنند.

صدیقی ظرفیت محدود ورودی های مراکز توانبخشی شبانه روزی استان را از چالش های مهم این حوزه عنوان کرد و افزود: تا اکنون بیش از ۲۰۰ نفر را به این مراکز معرفی کردیم اما امکان دریافت یارانه برای آنها وجود ندارد، بنابراین مجبوریم مددجوهای بخش شبانه را که طولانی مدت خدمات گرفتند، ترخیص و افراد جدید را جایگزین کنیم.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی اصفهان افزود: با پیگیری های انجام شده اکنون علاوه بر معلولان دارای گواهینامه رانندگی، خانواده های دارای معلولیت شدید نیز می توانند از پلاک ویژه استفاده کنند.

کد خبر 68965

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد