در رسانه| بیش از ۸ هزار معلول در نوبت ورودی مستمری / اشتغال معلولان چالشی دست و پاگیر است

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون ۸۵۰۰ معلول در استان اصفهان شناسایی شده است که با وجود تشخیص معلولیت آن‌ها در کمیسیون‌های مربوطه، واجد شرایط دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند، گفت: به دلیل کمبود اعتبار این تعداد افراد در نوبت ورودی مستمری هستند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از ایمنا، ولی‌الله نصر امروز _چهارشنبه نهم آذرماه_ در جمع خبرنگاران، با اشاره به ولادت با سعادت حضرت زینب (س) و تبریک به تمام پرستاران که بیش از دو سال از بیماران کرونایی در بدترین موقعیت پرستاری کردند و با رشادت‌ها در ارتقای حفظ و سلامت جامعه همت مضاعف داشتند، اظهار کرد: پدر و مادرها و اقوام نسبی و سببی که از افراد دارای معلولیت نگهداری می‌کنند، یکی از مصادیق بارز پرستاری هستند.

وی با اشاره به روز جهانی معلولان، افزود: این روز باید به عنوان الگو معرفی و برای مسئولان، شهروندان و فرهنگ عمومی جامعه اطلاع‌رسانی شود، افراد دارای معلولیت و سالمند با مشکلاتی مواجه هستند از این رو باید مسئولان در حوزه فعالیت خود نسبت به دغدغه‌های این افراد توجه ویژه داشته باشد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: ساده‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق هر انسانی تسهیل عبور و مرور در اجتماع است، اما برخی از شهرها در مرکز استان برای حضور و رفت و آمد معلولان با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به عمده‌ترین مشکلات دارای معلولیت در استان اصفهان، گفت: هنوز به موضوع مستمری قانون حمایت از جامعه معلولان اهمیت داده نشده است، از این رو با مستمری حداقل بگیر قانونی مددجویان بسیار فاصله داریم، همچنین هنوز مشکلات معیشتی افراد دارای معلولیت پابرجا است و مشکل معیشتی و مستمری این افراد عمده‌ترین و اصلی‌ترین دغدغه خانواده‌ها است.

نصر خاطرنشان کرد: امیدواریم قانون‌گذار و دولت در برنامه توسعه هفتم به حداقل دستمزد کارگری که در قانون حمایت از معلولان نیز به آن اشاره شده و مبنایی را مشخص کرده است، رعایت شود.

وی با بیان اینکه تاکنون ۸۵۰۰ معلول در استان اصفهان شناسایی شده است که با وجود تشخیص معلولیت آن‌ها در کمیسیون‌های مربوطه، واجد شرایط دریافت مستمری از سازمان بهزیستی هستند، افزود: به دلیل کمبود اعتبار این تعداد افراد در نوبت ورودی مستمری هستند، مستمری معلولان در سال گذشته ۴۵۰ هزار تومان تعیین شده بود و اکنون به ۵۳۰ هزار تومان رسیده است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: نمی‌دانیم چگونه باید صدای خود را به قانون‌گذار و مسئولان برنامه‌ریزی و بودجه برسانیم تا معیشت افراد دارای معلولیت که یکی از دغدغه‌های اصلی است و در ملاقات‌های شبانه‌روزی، خانواده‌ها این موضوع را مطرح می‌کنند، رفع شود، از این رو این مسئله مهم باید توسط مسئولان پیگیری شود و حداقل در پرداخت مستمری به مددجویان رعایت شود.

اشتغال معلولان چالشی دست و پاگیر

وی با بیان اینکه اشتغال افراد دارای معلولیت یکی دیگر از مشکلات کشور و استان اصفهان است، گفت: دانشجویان و فارغ‌التحصیلان نخبه‌ای در استان داریم که به دلیل ناشنوایی جزئی، داشتن سمعک، معلولیت جسمی و حرکتی، معلولیت‌های خفیف نابینایی در انتظار یافتن شغل هستند، این در حالی است که قانون سه درصد اشتغال معلولان نادیده گرفته می‌شود.

نصر با اشاره به اینکه مشکلات معلولان باعث نگرانی خانواده آن‌ها شده است، ادامه داد: دانشجویان داری معلولیت با مشکلات رفت‌وآمد و نبود مناسب‌سازی اماکن روبه‌رو هستند، همچنین پس از فارغ التحصیلی شغل مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد و این افراد علاوه‌بر مشکلات جسمی با معضلات اعصاب و روان نیز مواجه خواهند شد.

وی در خصوص مشکل مسکن معلولان در جامعه، افزود: برای تأمین مسکن معلولان با کمبود تسهیلات و محدودیت‌های اعتباری مواجه هستیم، از این رو بهزیستی کشور با تفاهم چندجانبه با بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، انجمن خیران مسکن‌ساز و سازمان بهزیستی، اولویت تأمین مسکن را برای خانواده‌های دارای فرزندان دو معلولیت در نظر گرفته است.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان خاطرنشان کرد: افراد دارای معلولیت در زمینه ودیعه مسکن و تسهیلات نیز با مشکلات بسیاری روبه‌رو هستند و ضمانت بانکی برای افراد معلول با شرایط سخت‌تری انجام می‌شود، لذا انتظار داریم که مستمری و یارانه معلولان نیز به عنوان ضمانت در اختیار بانک‌ها باشد تا تسهیلات اشتغال و مسکن به مددجویان ارائه شود.

وی عمده‌ترین مشکل افراد دارای معلولیت را هزینه‌های درمان، توانبخشی و تجهیزات دانست و گفت: به دلیل وجود تحریم‌ها چندین سال است که برای تهیه سمعک با مشکل روبه‌رو هستیم.

نصر با بیان اینکه بر اساس قانون و آئین‌نامه، افراد دارای معلولیت می‌توانند از تجهیزات توانبخشی داخلی استفاده کنند، اظهار کرد: این تجهیزات کیفیت لازم را ندارد، به عنوان نمونه ویلچری که در اختیار فرد معلول قرار می‌گیرد از شرایط کیفی مناسبی برخوردار نیست و این افراد باید برای تهیه ویلچر مناسب از بازار ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنند.

۲۷۰۰ معلول اصفهانی در نوبت حق پرستاری

وی با اشاره به اینکه ۲۷۰۰ افراد دارای معلولیت شدید در استان اصفهان نیازمند دریافت حق پرستاری هستند، افزود: خانواده‌ها با نگهداری افراد دارای معلولیت به ویژه فرد ضایعه نخاعی که کامل در بستر بیماری بوده و از آن جا که حق پرستاری در قوانین و مقررات تعریف شده، لازم است این مسئله آن‌طور که شایسته است اجرایی شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: چالش‌های معلولان برای ما دردآور است، لذا فعالیت در سازمان بهزیستی مانند سایر دستگاه‌ها نیست و همکاران و مددکاران این غم‌ها را همواره بر دوش خود حمل می‌کنند.

وی با بیان اینکه افراد دارای معلولیت جزو دهک‌های پایین اجتماع و افراد نیازمند هستند، خاطرنشان کرد: امیدواریم به عنوان مطالبه‌گر افراد دارای معلولیت بتوانیم این صداها را در روز جهانی معلولان به گوش نهادهای ذیربط برسانیم، بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که ما برای یک فرد معلول باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که غیر از بیماری خود دیگر به فکر هزینه‌های درمانی و تجهیزات نباشد، تا بتوانیم دغدغه‌ها و شرایط این افراد را تسهیل کنیم.

کد خبر 68964

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد