در طرح "فرزندپذیری میهمان"، خانواده گرایی جایگزین مرکز گرایی می شود

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص فرآیند فرزندپذیری میهمان گفت: این پروسه مشابه رویه فرزندخواندگی است. با این تفاوت که کودک برای مدت زمان موقتی میهمانِ خانواده متقاضی است و با آنها زندگی می‌کند. بعد از بهبود شرایط در خانواده زیستی، کودک مجددا به خانواده‌ی خود بازمی‌گردد. اینکه کودک در کنار یک خانواده سالم حتی برای مدت محدود زندگی کند بهتر از انتقال او به مراکز نگهداری است.

دکتر مسعود فیروزی گفت:کودکان بد سرپرستی که خانواده موقتا صلاحیت و شرایط نگهداری از آنها را ندارد و درعین‌حال امکان سلب حضانت از خانواده نیز وجود ندارد، به‌جای اینکه کودک تا زمان بهبود وضعیت در خانواده زیستی به مراکز بهزیستی انتقال داده شود، به‌صورت موقتی به خانواده‌های متقاضی میزبان واگذار می‌گردد.

وی افزود: این پروسه مشابه رویه فرزندخواندگی است. با این تفاوت که در اینجا تغییر هویت و شناسنامه برای کودک اتفاق نمی‌افتد. در این شرایط کودک برای مدت زمان موقتی میهمانِ خانواده متقاضی است و با آنها زندگی می‌کند. بعد از بهبود وضعیت با دستور مقام قضایی کودک مجددا به خانواده زیستی بازمی‌گردد. این رویه را اصطلاحا "فرزندپذیری میهمان" می‌گویند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: از اسفندماه سال ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷۰ کودک به صورت میهمان به خانواده‌های متقاضی واگذار شده‌اند و ۱۲ کودک از آنها به دلیل بهبود وضعیت و مهیا شدن شرایط در خانواده‌ی زیستی بنابر دستور مقام قضایی به خانواده‌های زیستی خود بازپیوند شده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام مراحلی که در پروسه فرزندخواندگی اتفاق می‌افتد برای فرزندپذیری میهمان نیز انجام می‌گیرد، گفت: دستورالعمل‌ انتقال کودک به صورت میهمان به خانواده‌ی میزبان وجود دارد که با قید فوریت و در کمترین زمان ممکن انجام می‌گیرد. خانواده‌ی میزبان به صورت دقیق بررسی می‌گردند و مواردی مانند تاییدیه روانشناسی، بازدید از منزل، انواع آزمایشات و تست‌ها، گواهی عدم سوء پیشینه کیفری، نظارت پس از تحویل فرزند به خانواده میزبان و... نیز انجام می‌گیرد.

فیروزی خاطرنشان کرد: مدت زمان نگهداری کودک در خانواده فرزندپذیر میزبان تا زمان مساعد شدن شرایط خانواده زیستی ادامه می‌یابد. بعد از بهبود شرایط خانواده زیستی طبق تشخیص مقام قضایی، کودک به آنها تحویل داده می ­شود.

وی افزود: در برخی موارد شاهدیم که خانواده متقاضی، سرپرستی کودک نیازمند به درمان را به صورت موقت عهده‌دار می‌شوند و تمامی اقدامات لازم و فرآیند درمان کودک را  انجام می­دهند. شعار طرح این بود که به جای نگهداری ۲۰ کودک در یک مرکز نگهداری کودکان، ۲۰ کودک در کنار ۲۰ خانواده نگهداری شوند و طعم شیرین حضور در محیط خانواده سالم را بچشند و حتی در مدت زمان محدود نیز از کانون گرم خانواده محروم نمانند.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی درخصوص محاسن این طرح گفت: کودکان بسیاری از رفتارها را از طریق الگوبرداری و به صورت غیرمستقیم آموزش می‌بینند. الگوپذیری یکی از روش‌های جامعه‌پذیری کودکان است. متاسفانه برخی از این کودکان در محیط خانواده زیستی خود از یکسری آموزش‌ها محروم بوده‌اند. طبق بررسی مددکاران و مشاوران، کودکان بعد از بازپیوند به خانواده‌ زیستی، مهارت‌ها و توانمندی‌های جدیدی را فراگرفته­اند، نقش‌ها و کارکردهای خانواده را نیز درک نموده‌اند و...

وی در پاسخ به این پرسش که درصورت ایجاد وابستگی میان کودکان و خانواده میزبان آیا تبعات منفی متوجه کودک می‌شود، گفت: اینکه کودک در کنار یک خانواده سالم حتی برای مدت محدود زندگی کند بهتر از انتقال او به مراکز نگهداری است. در این حالت حتی برای مدت محدود نیز از کانون گرم خانواده محروم نمی‌مانند. در روابط میان کودک و خانواده‌ی میزبان، دلبستگی ایمن شکل می‌گیرد. وضعیت روانی، عاطفی و اجتماعی کودکان پس از تجربه زندگی کردن در کنار خانواده میزبان بهبود پیدا می­کند. جلسات متعدد مشاوره و روانشناسی برای خانواده‌ها به‌منظور جلوگیری از بروز هرگونه آسیب احتمالی بصورت فردی و گروهی برگزار می ­گردد.

فیروزی با اشاره به صحبت‌های یکی از خانواده‌های فرزندپذیر میهمان، گفت: یکی از خانواده‌های میزبان که مدتی با کودک زندگی می‌کردند، جهت درمانِ او حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه دندان‌پزشکی پرداخت نمودند. این خانواده اظهار می‌کردند که ما فکر کردیم تا این برهه‌ی زندگی فقط برای بهبود کیفیت زندگی خود و فرزندان‌مان تلاش کرده‌ایم و از الان بهتر است یک قلک آخرت نیز برای خودمان درست کنیم و یک کارهایی نیز برای آخرت‌مان انجام دهیم.  

کد خبر 68704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد