آسیب های عاطفی تأثیرات طولانی مدتی در زندگی کودکان دارد

مدیر کل بهزیستی استان زنجان با تاکید بر تاثیر هر گونه سوء رفتار با کودکان و بی توجهی نسبت به آنها معمولا آسیب‌های ماندگاری را در ذهن و روان کودک بر جای می­‌گذارند گفت :مواردی چون تحقیر نمودن شدید، محرومیت عاطفی، برخورد خشونت آمیز، آزارهای کلامی شدید مهم ترین آزار های عاطفی ازسوی اطرافیان خصوصا والدین که پیامدهای این نوع آسیب ها تأثیرات طولانی مدتی در زندگی کودکان خواهد داشت، که منجر به اختلال رشد، گوشه گیری و پرخاشگری در کودکان می شود و به احساسات کودک، روابط آینده و عملکرد وی آسیب می رسانند.

وی اشاره نمود: انواع کودک آزاری عبارتنداز :  آزار جسمی شامل کتک زدن،آزارهای روانی مانند تهدید، مقایسه کودک با همسالان، تحقیر کردن کودک با عناوین مختلف، صدا زدن کودک با نام‌های نامناسب و ...، آزار جنسی و تعرض به کودک و غفلت از کودک است که خود انواع مختلفی دارد.

حسینی توهین کردن به کودک، اعمال زور و خشونت به کودک، وادار کردن کودک به اطاعت، مقایسه کردن کودک با سایر کودکان هم‌سن‌وسال وی، اجازه ندادن به کودک برای بیان احساسات و نظرهای شخصی‌اش و ترساندن کودک به اشکال گوناگون از مصادیق سو رفتار عاطفی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه کودکان متناسب با شرایط جسمی و سنی جز افراد آسیب‌پذیر جامعه هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس ماده 6 قانون حمایت از اطفال و نوجوانان، وظایف دستگاهها و نهادهایی چون بهزیستی، نیروی انتظامی،سازمان زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، آموزش و پرورش و ... در راستای تحقق حقوق کودکان و نوجوانان مشخص شده است.

کد خبر 68411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد