در رسانه| هیچ معلولی به رغم مشکلات اقتصادی از داشتن وسایل کمکی محروم و خانه نشین نشده است

مدیرکل دفتر توانبخشی، روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور گفت: امسال به رغم مشکلات اقتصادی به ویژه تحریم‌های ناعادلانه تحمیلی بر کشور و از طرفی بالا رفتن قیمت تجهیزات، با حمایت‌های دولت در تامین یارانه ها و برنامه ریزی لازم، تلاش شد تا هیچ معلولی از داشتن وسایل کمکی محروم و خانه نشین نشود.

به گزارش پایگاه خبری فناوری اطلاعات زنجان، رامین رضایی  در حاشیه ششمین جشنواره تئاتر افراد دارای معلولیت طلوع که به میزبانی زنجان برگزار می شود، اظهار داشت: افراد عادی با تمامی توانمندی هایی که دارند، شاید جرات نکرده باشند وارد عرصه هنر شوند، اما افراد دارای معلولیت به این باور رسیده اند و در این جشنواره نشان دادند که توانمند هستند.

مدیرکل دفتر توانبخشی، روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور برگزاری جشنواره ها را در راستای توانمندسازی جسمی و ذهنی معلولان عنوان کرد و گفت: بر حسب تکلیف تلاش داریم با اقدامات به موقع توانبخشی آن بخش از مسوولیت توانمندی های جسمی، روانی و ذهنی را ارتقا دهیم، اما این تنها کار برای اجتماعی شدن نیست چراکه افراد دارای معلولیت می توانند با اقدامات توانمندساز به فعالیت ها و مشارکتهای اجتماعی ورود کنند.

این مسوول با بیان اینکه اقدامات پیشگیرانه از معلولیت هایی که منشا ژنتیکی دارند، انجام می گیرد، اضافه کرد: البته در فعالیت‌های اجتماعی تلاش می شود که آسیب ها، تروما و صدماتی که به معلولیت منجر می شود، کاهش یابد.

وی در خصوص مراکز بهزیستی عنوان کرد: در زمان حاضر یک هزار و ۵۰۰ مرکز روزانه و حرفه آموزی بهزیستی در کشور فعال است که نزدیک به ۵۵ هزار نفر جمعیت سازمان در گروههای سنی مختلف با انواع محدودیت های تحت پوشش قرار دارند.

رضایی افزود: بهزیستی تعداد قابل توجهی مراکز شبانه روزی دارد که نزدیک به ۴۸ هزار نفر جمعیت هدف را در بر می گیرد. بخشی از این مراکز حرفه آموزی بوده و  پیگیری های شغلی و مهارت آموزی در آنها انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه در این دفتر سه فعالیت رسمی و یک فعالیت غیر رسمی انجام می گیرد گفت: روزانه برای افراد زیر ۱۴ سال حرفه آموزی، آماده سازی شغلی و در نهایت پیگیری های شغلی انجام می شود.

رضایی با اشاره به اینکه در کل تامین نیازهای توانبخشی و تجهیزاتی معلولان از کارکردهای این دفتر است، خاطرنشان کرد: بخش دیگری که سال ها پیش از آغاز شده است و در زمان حاضر نیز ادامه دارد بخش گروه هنری است که برگزاری جشنواره های منطقه ای تئاتر و نمایش های هنری توسط جمعیت هدف این سازمان برگزار می شود.

 به گفته این مسوول، صنعتی شدن فعالیت های اجتماعی و خطرات ناشی از دستیابی به فناوری ها و معضلاتی نظیر نامناسب بودن جاده ها عوامل دیگر همچون بیماری های غیرواگیر، سالمندی و  آتروز به معلولیت منتهی شده است.

مدیرکل دفتر توانبخشی، روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور در خصوص وسایل کمک توانبخشی جامعه هدف با بیان اینکه هر سال به جمعیت هدف بهزیستی کشور افزوده می شود، افزود: متناسب با این افزایش تلاش می شود با تامین بودجه مشکلی در تامین وسایل کمکی و توانبخشی برای این قشر به وجود نیاید.

وی اضافه کرد:  امسال به رغم مشکلات اقتصادی به ویژه تحریم‌های ناعادلانه تحمیلی بر کشور و از طرفی بالا رفتن قیمت تجهیزات، با حمایت‌های دولت در تامین یارانه ها و برنامه ریزی لازم، تلاش شد تا هیچ معلولی از داشتن وسایل کمکی محروم و خانه نشین نشود.

این مسوول با تاکید بر اینکه نیازهای گروههای هدف به ویژه  برای گروههای سنی در حال رشد از قبیل ویلچر، عصا و غیره به موقع اولویت بندی شد، ادامه داد: نمی توان گفت در زمان حاضر همه نیازهای گروه‌های هدف تامین شده است اما به اساسی ترین نیازها پاسخ داده ایم.

رضایی با اشاره به اینکه طی ۶ ماهه نخست امسال ۵۳ درصد اعتبارات این دفتر تخصیص یافت تا به موقع وسایل مورد نیاز خریداری شود، افزود: طی هفته جاری مابقی اعتبارات تامین شده به استان ها تخصیص خواهد یافت تا به موقع نسبت به خرید وسایل اقدام شود.

مدیرکل دفتر توانبخشی و روزانه و توانپزشکی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه اعتبارات این دفتر ۳۳ درصد رشد داشته اما قیمت کالا بیشتر شده است، ادامه داد: تمامی تلاش‌ها بر این بوده نیازهای ضروری گروه‌های هدف در خصوص تجهیزات برطرف شود.

کد خبر 68310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد