معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی: خودمراقبتی گام اول سلامت است

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی به مناسبت هفته جهانی خود مراقبتی در گفت‌وگو با روابط عمومی ضمن تاکید بر اینکه سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی مخصوصا برای اقشار آسیب‌پذیر جامعه است، گفت: در راستای تحقق این مهم و به منظور دسترسی عموم به خدماتِ سلامت روان بالاخص اقشار آسیب‌پذیرکه نیازمند حمایت‌های ویژه در سطوح مختلف پیشگیری و مراقبت‌های اجتماعی می‌باشند سازمان بهزیستی با طراحی برنامه‌های مختلف درجهت تامین نیازهای سلامت روان جامعه از طریق آموزش و آگاه‌سازی، تقویت مهارتهای اجتماعی و مداخله های فعال روانی اجتماعی گام برمی‌دارد.

غلامحسین دلبری خاطرنشان کرد: در جوامع امروزی سلامت روان، به عنوان ارزشمندترین سرمایه انسانی و اجتماعی تلقی می‌شود. به‌خصوص در۳ سال اخیر به‌علت شیوع کرونا، روال زندگی روزمره بسیاری از ما دگرگون شده است. این بیماری منجر به ابتلا و مرگ تعدادی از هموطنان در تمامی استان‌های کشور شد که بدون تردید یکی از مهم‌ترین تبعات این همه‌گیری علاوه بر آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی، عوارض روانشناختی به جامانده از آن است.

وی ضمن تاکید بر اینکه نقش خودمراقبتی در پیشگیری از بسیاری آسیب‌های روحی غیرقابل انکار است، گفت: خود مراقبتی گام نخست سلامت است. به این معنی که همه ما بیاموزیم چگونه از خودمان مراقبت کنیم. یعنی فعالیت‌هایی که در زندگی روزمره برای حفظ و ارتقای سلامتی، پیشگیری از ابتلا به بیماری، درمان بیماری‌ یا کاهش عوارض آن انجام می‌دهیم.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی افزود: خود مراقبتی (Self care ) شامل اقدامات و تصمیماتی می‌شود که در جهت حفظ سلامت، پیشگیری از خطرات و آسیب‌های اجتماعی و توانایی رفع نیازهای جسمی، روانی و اجتماعی افراد اخذ  و در نهایت موجب افزایش کارآیی و مهارت‌های فردی می‌شود. به‌عبارتی ما برای حفظ سلامت و شادابی خود، کارهای روزمره کوچکی انجام دهیم تا زندگی بهتر و سالم‌تری داشته باشیم.

وی ضمن تاکید بر اینکه نسبت به مفهوم خود مراقبتی و نقش آن در سلامت روان نباید بی‌توجه باشیم، گفت: خود مراقبتی منجر به افزایش سلامت روان و بهزیستی بیشتر افراد درخانواده و جامعه می‌شود، بدین‌معنی که خودآگاهی و باورهای افراد در مورد مشکلات و اختلالات روانی افزایش می‌یابد و به شناسایی، مدیریت یا پیشگیری از این اختلالات و مشکلات کمک می‌کند.

دلبری افزود: از جمله طرح‌های اجرا شده توسط معاونت پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مرکز توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی که به مناسبت گرامی‌داشت هفته خودمراقبتی می‌توان به آن اشاره کرد "طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تاکید بر خود مراقبتی" است. هدف این طرح پیشگیری از بروز یا تشدید آسیب‌های اجتماعی در گروه‌های هدف، ازطریق ارائه آموزش‌های عمومی، طراحی محیطی و مقابله با عوامل آسیب‌زا با هدف پیشگیری از ظهور یا گسترش انحرافات و مشکلات اجتماعی است.

وی خاطرنشان کرد: طرح آگاه‌سازی زنان و دختران (۱۳ تا ۴۰سال) با تاکید بر خود مراقبتی، فعالیتی است هدفمند که با تاکیـد بر کرامت انسانی سـعی در ارتقـاء دانش وآگـاهی، عزت‌نفس، خودشـکوفایی بـانوان دارد. این طرح در حوزه پیشــگیری ازآســیب‌هـای اجتماعی با محوریت افزایش سواد سلامت اجتماعی، سواد رسانه‌ای و همچنین برقراری شبکه ارتباطی سازنده بین نوجوانان و والدینِ آنها، زنان و ارائه دهندگان خدمات تخصصی سلامت اجتماعی دارد تا بتوانند با تغییر مطلوب شرایط، بر محیط زندگی کنترل نسبی داشته باشند.

معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان خراسان رضوی ضمن تاکید بر اینکه هدف از اجرای این طرح کاهش ریسک و آسیب ناشی از رفتارهای پرخطر می‌باشد، گفت: طرح آگاه‌سازی دختران و زنان با تأکید بر خودمراقبتی شامل ۴۰ ساعت آموزش با عناوین آموزشی شامل آشنایی و درک تغییرات جسمی و روانی بلوغ، سبک زندگی سالم، آشنایی با سلامت باروری، مهارت‌های مورد نیاز برای سلامت و رفاه و عوامل مرتبط با آن می‌باشد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ فاز اول این طرح با  ۲۴ ساعت آموزش در ۱۸ شهرستان توسط تسهیلگران آموزش‌دیده جهت ۱۵۹۵ مخاطب اجرا گردید. فاز دوم این طرح نیز با ۱۶ ساعت آموزش در ادامه آموزش مخاطبین قبلی در سال جاری در حال اجراست.

کد خبر 68226

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد