۵ هزار دانش‌آموز دارای معلولیت در استان خراسان رضوی تحت پوشش بهزیستی هستند

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی به مناسبت روز دانش‌آموز در گفت‌وگو با روابط عمومی گفت: ۲۰ هزار نفر از افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی خراسان رضوی در سن ۶ تا ۱۸ سال قرار دارند که از این تعداد ۵۰۵۵ نفر از آنها دانش‌آموز می‌باشند.

حمیدرضا علیزاده رضایی ضمن تاکید بر اینکه انتظار می‌رود نهادهای مختلف به مناسبت روز دانش‌آموز نیم نگاهی نیز به مسائل و مشکلات دانش‌آموزان دارای معلولیت بیندازند، گفت: دانش‌آموزان دارای معلولیت با محرومیت‌ها و محدودیت‌های متعددی مواجه هستند که تحصیل را برای آنها بسیار دشوار می‌سازد و در برخی موارد باعث بازماندگی آنها از تحصیل می‌شود.

وی درخصوص برخی از مشکلاتی که این دانش‌آموزان با آن مواجه هستند، گفت: نگرش‌های منفی موجود در جامعه نسبت به معلولین و حتی خانواده‌ها یکی از آزاردهنده‌ترین و بزرگ‌ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است، بدین‌صورت که گاهی خانواده از کودک خود قطع امید می‌کند مثلا گمان می‌کند که فرزند او که دارای معلولیت جسمی است هیچ آینده‌ای نخواهد داشت. گاهی نیز کودک در مدرسه مورد تمسخر و استهزاء همکلاسی‌ها قرار می‌گیرد و اعتماد به نفس خود را از دست می‌دهد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی افزود: فقدان امکانات و عدم مناسب‌سازی محیط در برخی مدارس دسترس‌پذیری را برای افراد دارای معلولیت دشوار می‌سازد. مشکلات ایاب و ذهاب مخصوصا بدلیل محدود بودن مدارس استثنایی یکی دیگر از مشکلات این افراد است زیرا فقط مراکز شهرستان‌ها دارای مدارس استثنائی می‌باشند. این مشکل برای دانش آموزان روستائی دارای معلولیت از مهم‌ترین دلایل بازماندگی آنها از تحصیل است.

وی با بیان اینکه انتظار می‌رود همه ارگان‌ها به منظور حمایت از معلولین پای کار بیایند، گفت: طرح تلفیق دانش‌آموزان دارای معلولیت در کنار دیگر دانش‌آموزان، بدین‌صورت که حداقل دانش‌آموزانی که شدت معلولیت آنها کمتر است در مدرسه کنار دانش‌آموزان سالم قرار بگیرند، افزایش امکانات آموزشی برای این افراد، مناسب‌سازی حمل‌و نقل عمومی از طریق ارگان‌های مجری مانند ناوگان حمل‌و نقل شهری و شهرداری‌ها به‌طوری که برای این افراد قابل استفاده باشد و... بخشی از اقداماتی است که در راستای حمایت از دانش‌آموزان دارای معلولیت از سایر نهادها انتظار می‌رود.

علیزاده درخصوص خدمات بهزیستی به دانش‌آموزان دارای معلولیت گفت: پرداخت کمک هزینه تحصیلی، کمک هزینه ایاب و ذهاب در کنار پرداخت مستمری، لوازم توانبخشی، کمک هزینه‌های توانپزشکی و درمان از مجموعه خدمات قابل ارائه به دانش‌آموزان دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی می‌باشد که با هدف کمک به اقتصاد خانواده‌های نیازمند ارائه می‌گردد. با توجه به مشکلات اقتصادی موجود و تورم حاکم، خدمات ارائه شده توسط معاونت توانبخشی عموما تکافوی نیازهای معلولین نمی باشد لذا حوزه مشارکت‌های مردمی بهزیستی خراسان رضوی نیز با توزیع سالیانه بیش از سه هزار کوله‌پشتی و بسته لوازم التحریر در مناطق محروم مکمل خدمات این حوزه می‌باشد. 

وی افزود: یکی از اقداماتی که به منظور بهبود شرایطِ محیط تحصیل برای این دانش‌آموزان انجام می‌گیرد، پیگیری و نظارت بررعایت استاندارهای مناسب‌سازی مدارس نوساز با هماهنگی سازمان نوسازی مدارس است که بازدیدهای دوره‌ای آن توسط بهزیستی انجام می‌گیرد. به‌همین منظور گزارشاتی در جلسات ستاد مناسب‌سازی استان که برخی از مدیران دستگاه‌های اجرائی نیز در این جلسات حضور دارند، ارائه می‌گردد.

معاون توانبخشی بهزیستی استان خراسان رضوی با بیان اینکه مددکاران و تسهیلگران در تلاشند که دانش‌آموزان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل را شناسایی کنند، گفت: شناسایی کودکان دارای معلولیت بازمانده از تحصیل از طریق مددکاران و تسهیل‌گرانcbr  انجام می‌گیرد. این دانش‌آموزان به آموزش و پرورش نیز معرفی می‌شوند و از طریق پیگیری و همکاری بهزیستی و آموزش‌وپرورش تلاش می‌شود که این دانش‌آموزان به مدرسه بروند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره‌‎ها و نمایشگاه‌های متنوع در ایام مختلف یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در این حوزه است. به عنوان نمونه در سال‌جاری جشنواره مشق همدلی یکی از این اقدامات است که از عموم مردم خواسته شد کلیپ‌هایی با موضوع معلولیت خصوصا در میان دانش‌آموزان تهیه کنند تا از این طریق جامعه را نسبت به این موضوع حساس نمائیم.  پس از داوری این کلیپ‌ها و انتخاب برگزیدگان هدایایی نیز به آنها تعلق خواهد گرفت.

کد خبر 67797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد