۵۳۲ معتاد متجاهر امسال در خراسان جنوبی پذیرش شدند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون ۵۳۲ معتاد متجاهر با پذیرش در مراکز ماده ۱۵ درمان شدند یا در حال گذراندن روند درمان هستند.

حسن شرفی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از بین معتادان متجاهری که امسال در مراکز ماده ۱۵ پذیرش شده‌اند، ۱۰۳ نفر زن هستند.

وی گفت: سال گذشته بیش از ۵۰۰ معتاد متجاهر از سوی دستگاه قضایی و قضات به بهزیستی معرفی و در مراکز درمان اعتیاد پذیرش شدند.

«در اجرای ماده ۱۶ قانون مبارزه با مواد مخدر چنانچه فرد معتاد با وجود زمینه مناسب برای درمان و امکانات لازم برای ترک اعتیاد اقدام نکند، متجاهر شناخته شده و در چنین شرایطی باید او را به مراکز درمان اجباری ارجاع داد»

راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ چه شد؟

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با اشاره به دستورالعمل چندجانبه راه‌اندازی مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ گفت: صدور موافقت اصولی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برعهده بهزیستی است، پروانه فعالیت از سوی دانشگاه علوم پزشکی صادر می‌شود و شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر نیز مسول تامین و تجهیز مکان است.

وی افزود: تاکنون در استان خراسان جنوبی مکانی با استانداردهای لازم از جمله داشتن ایمنی خاص معرفی نشده و مکانی که قبلا معرفی کردند نیز مورد تایید نبود.

شرفی با تاکید بر اینکه در حال حاضر برای پذیرش معتادان متجاهر مشکلی نداریم تصریح کرد: زمانی راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ برای خراسان جنوبی ضروری است که مراکز ماده ۱۵ ظرفیت پذیرش نداشته باشند ولی در حال حاضر این ظرفیت برای همه شهرستان‌ها فراهم است.

وی با اشاره به اینکه برای ایجاد مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ نیاز به صدور مجوز برای ۲ شخص است گفت: یک شخص باید تجربه مدیریت کمپ و درمان معتادان را داشته و شخص دیگر هم باید پزشکی باشد که نیاز به مجوز از دانشگاه علوم پزشکی دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: افراد دارای صلاحیت راه‌اندازی مرکز ماده ۱۶ که از بهزیستی مجوز می‌گیرند را می‌توان به‌راحتی یافت اما بخش دیگر مجوز دانشگاه علوم پزشکی است که شرایط خاص خود را دارد.

مکان مناسب باید تجهیز شود

وی گفت: در صورتی که مکان مناسب تامین و تجهیز شود برای صدور مجوز از سوی بهزیستی مشکلی وجود ندارد.

شرفی افزود: سرانه درمان معتاد متجاهر در ماه یک میلیون و ۵۰ هزار تومان است که براساس طول درمان تخصیص پیدا می‌کند و سرفصل اعتباری آن توسط شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تامین می‌شود.

وی گفت: براساس آمارهایی که بهزیستی از معتادان پذیرش شده ارجاع می‌دهد این سرانه در قالب اعتبار پایان سال تامین و پرداخت می‌شود.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال ۳۰۰ میلیون تومان برای درمان معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۵ برآورد هزینه شده است اظهار داشت: تاکنون از این میزان هزینه ۸۷ میلیون تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا پایان سال پرداخت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ورود و خروج معتادان متجاهر با دستور قضایی است گفت: زمان ترخیص معتادانی که به شکل داوطلب به مراکز ترک اعتیاد مراجعه می‌کنند نیز اختیاری است اما درخصوص معتادان متجاهر فقط زمانی حق خروج دارند که به‌طور کامل پاک شده باشند و مقام قضایی اجازه خروج دهد.

درمان کامل اما پاک ماندن مشروط است

شرفی گفت: درمان در مراکز ترک اعتیاد ۱۰۰ درصد انجام می‌شود اما پاک ماندن شخص به شرایط بعد از خروج بستگی دارد.

وی با تاکید بر نقش خانواده در موفقیت ترک اعتیاد و بازنگشتن فرد به اعتیاد افزود: اگر خانواده، فرد بهبودیافته را به‌خوبی پذیرش کند شخص کمتر رغبت بازگشت به مواد را خواهد داشت.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی در پاسخ به این پرسش که موفقیت درمان معتادان متجاهر چقدر است؟ گفت: با توجه به مصادیق تعریف شده، معتاد متجاهر شخصی است که جا و مکان نداشته، در ملاعام مواد مخدر استعلام کند و خانواده‌ای هم نداشته باشد لذا در استان به این شکل معتادی نداریم.

پذیرش افرادی به عنوان معتاد متجاهر

وی افزود: باز هم افرادی را به عنوان متجاهر پذیرش می‌کنیم لذا کسانی که دارای خانواده هستند باید مراقبت‌های بعد از ترک اعتیاد را جدی بگیرند.

شرفی اظهار داشت: برخی افراد به خاطر اینکه در تامین هزینه‌های ترک اعتیاد دچار مشکل هستند به شکل معتاد متجاهر معرفی می‌شوند در صورتی که اگر از طریق ماده ۱۵ اقدام کنند براساس آزمون وسع به عنوان سه دهک پایین جامعه یاری برگ گرفته و رایگان پذیرش می‌شوند.

وی گفت: پذیرش از طریق ماده ۱۵ حمایت‌هایی از جمله تسهیلات اشتغال و بیمه دارد که در تکمیل روند درمان موثر است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: اراده شخص در ترک اعتیاد اهمیت ویژه‌ای دارد و خانواده نیز با پذیرش صحیح، نقش مهمی در موفقیت درمان ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه به نسبت کشور در زمینه اعتیاد، استان کم‌خطر هستیم گفت: امید است با اقدامات پیشگیرانه و درمانی بتوانیم وضعیت فعلی اعتیاد را در استان سامان‌بخشی کنیم.

کد خبر 67293

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد