بهره مندی ۲۴۳ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از خدمات بهزیستی قزوین

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: در حال حاضر تعداد ۲۴۳ کودک مبتلا به اختلال طیف اوتیسم از خدمات بهزیستی بهره می‌برند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی‌پور اظهار کرد: اهمیت آگاه‌سازی جامعه در خصوص اوتیسم بسیار حائز اهمیت است. چراکه آگاه‌سازی جامعه نسبت به این اختلال می‌تواند مهم‌ترین دغدغه در مقابل اوتیسم باشد.

وی بابیان اینکه، بالغ‌بر ۲۴۳ کودک مبتلا به اوتیسم از خدمات بهزیستی قزوین بهره می‌برند، افزود: خدماتی که بهزیستی در قبال این کودکان، ارائه می‌دهد، خدماتی چون پرداخت حق پرستاری با بودجه‌ای به مبلغ ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان، پرداخت مستمری با بودجه‌ای به مبلغ ۶۷ میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، پرداخت هزینه درمان بااعتباری بالغ‌بر ۲۹ میلیون و ۷۶۹ هزار تومان، ایاب و ذهاب بااعتباری بالغ‌بر ۷ میلیون و ۸۲۰ هزار تومان و همچنین معرفی ۱۱۷ خانواده دارای فرزند اختلال طیف اوتیسم جهت دریافت وام به مبلغ ۱۰ میلیون تومان، خرید خدمت به مبلغ ۱۰۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و مناسب‌سازی به مبلغ ۱۰ میلیون تومان است.

مدیرکل بهزیستی قزوین بیان کرد: استان قزوین تنها دارای یک مرکز توان‌بخشی اوتیسم است و این موضوع به دلیل شرایط خاص استان و متقاضی کم است. مرکز توان‌بخشی اوتیسم علاوه بر تجهیزات خاص، نیازمند کادر فنی و متخصص مربوط به این اختلال است. اما با تمام این تفاصیل ممکن است دسترسی شهرستان‌ها به مرکز توان‌بخشی اوتیسم کم باشد و در همین راستا از خیرین عزیز دعوت می‌کنیم که گسترش مراکز اوتیسم را در برنامه‌های خود قرار دهند.

دهباشی‌پور افزود: مرکز توان‌بخشی اوتیسم در ۲ بخش ارائه خدمت به جامعه هدف و مشارکت در غربالگری به سازمان بهزیستی کمک می‌کند. خدماتی که این مرکز به جامعه هدف می‌دهد، شامل آموزش خانواده، مشاوره، کاردرمانی و مهارت‌آموزی و همچنین سطح‌بندی آنان است.

مدیرکل بهزیستی قزوین گفت: آگاه‌سازی نقش به سزایی در پیشگیری از اختلال اوتیسم دارد. تعداد افراد مبتلابه اوتیسم در حال افزایش است که البته این موضوع در ابعاد مختلف قابل‌بررسی است.

وی بابیان اینکه، گاهی برخی بیماری‌های مشابه اوتیسم با اوتیسم در یک دسته و رده قرار می‌گیرند، عنوان کرد: اوتیسم امروز بیش از هر چیز دیگری نیازمند آگاه‌سازی است. آگاه‌سازی خانواده‌ها، کادر درمان و آگاه‌سازی اجتماع یک موضوع مهم در مقابله با این اختلال است.

دهباشی‌پور اظهار کرد: برای آگاه‌سازی خانواده‌ها و کادر درمان نیازمند تشخیص قطعی و جداسازی مبتلایان به اوتیسم از سایر بیماری‌های مشابه هستیم. آگاه‌سازی همچنین نیازمند تشخیص به‌موقع، احصاء ریشه و جلوگیری از تولدهای بعدی است. غربالگری ژنتیکی در افرادی که احتمال تولد کودک اوتیسمی در آن‌ها وجود دارد بسیار بااهمیت است.

وی بابیان اینکه، آگاه‌سازی تنها به خانواده برنمی‌گردد بلکه به درک جامعه نیز بازمی‌گردد. گفت: درک کودکان اوتیسمی یکی از وظایف قانونی و شرعی جامعه در راستای احقاق حقوق شهروندی است.

دهباشی‌پور بیان کرد: توجه داشته باشیم که تغذیه نقش مهمی در کنترل خلق‌وخوی کودکان مبتلابه اوتیسم دارد و خانواده این عزیزان باید نسبت به تمام رفتارهای خود با محتاط باشند

کد خبر 66099

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد