تفاهم پدر و مادر محیط امنی برای کودک می سازد 

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان با اشاره به اینکه خانواده نقش مهمی در تامین بهداشت روانی افراد دارد، گفت: والدین عامل مهمی در  رشد فرزندان هستند.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری عنوان کرد: کودک بسیاری از رفتارهایش را در تعامل با دیگران به خصوص خانواده می آموزد. ارتباط والدکودک به ویژه رابطه مادرکودک از آغاز، دنیای کودک را شکل می دهد. برای اینکه والدین بتوانند در ارتباط با فرزند خود به خوبی عمل نمایند نیاز به حمایت و پشتیبانی از یکدیگر دارند. همکاری و همسویی والدین در مورد نیازهای فرزند خود در دوران کودکی و نوجوانی و نیز سازگاری آنها با یکدیگر به عنوان زن و شوهر، محیطی آرام با تنش های قابل پذیرش برای فرزند فراهم می سازد. تفاهم، سازگاری و محبت موجود در محیط خانواده در تقویت حس اعتماد به نفس و پرورش عزت نفس بسیار حائز اهمیت است و می تواند محیط امنی برای کودک بسازد.

وی افزود: تعارضات مکرر و شدید والدین به فرزندان آسیب می رساند از این رو توجه به رابطه همسران اهمیت ویژه ای در بهبود رشدعاطفی و رفتار فرزندان دارد. افرادی که به هر دلیل نمی توانند دوران کودکی، نوجوانی و بلوغ را با سازگاری پشت سر بگذارند در بزرگسالی نیز مشکلات روان شناختی، ارتباطی و اجتماعی بسیاری را تجربه می کنند.  وی با بیان اینکه فرزندان به خصوص در دوران نوجوانی بایستی با کمک خانواده ها کنترل هیجانی، مهارت های خودیاری و مدیریت روابط با همسالان را بیاموزند تا بتوانند گذار از کودکی به بزرگسالی را به بهترین نحو انجام داده و تبدیل به بزرگسالانی با کفایت و خشنود شوند.

وی تصریح کرد: در این راستا سبک فرزند پروری مقتدرانه به خانواده ها توصیه می شود که در عین مطالبه گری از فرزند خود با وضع قوانین و انتظارات روشن  متناسب با شخصیت و سن فرزند پاسخگوی نیازهای وی نیز باشند. در این نوع سبک فرزند پروری، فرزندان از نظر هیجانی سالم تر، شاداب تر و در زندگی و مدرسه موفق تر هستند.  
بیگلری بیان کرد: در این نوع سبک فرزند پروری سه عنصر استقلال، کنترل و پذیرش در خانواده کاملا مورد توجه می باشد و فرزندان اغلب متکی به خود و سرحال بوده، بسیار خوب با فشار مقابله می کنند و پیشرفت مدار هستند.
معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان یادآور شد: خانواده ها جهت راهنمایی و دریافت مشاوره می توانند از صدای مشاور ۱۴۸۰ که آماده مشاوره و پاسخ گویی در خصوص مسائل مختلف از جمله کودکان و نوجوانان درمسائل تحصیلی، تربیتی، خانوادگی، ازدواج، اضطراب و وسواس و... از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب است، بهره بگیرند.

کد خبر 65135

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد