در رسانه | گلایه مدیرکل بهزیستی استان قزوین از دستگاه‌های دولتی برای بکارگیری نکردن معلولان

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: متأسفانه سهمیه ۳ درصد اشتغال ویژه معلولان در دستگاه‌های دولتی به دلیل ناهماهنگی میان این دستگاه‌ها اجرا نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، دهباشی پور، مدیر کل بهزیستی استان در برنامه گفت و گوی ویژه خبری گفت: از روزی که شهید فیاض بخش برای تاسیس بهزیستی اقدام کردند، به مرور خدمات این نهاد توسعه پیدا کرد و از تأمین رفاه اجتماعی به هدف گذاری سلامت اجتماعی حرکت کرد و تا جایی پیش رفته ایم که می‌توانیم با قاطعیت این را بگوییم که از بدو تولد تا فوت یک فرد، بهزیستی نقش آفرین است و تمامی خانواده‌های کشور از خدمات بهزیستی استفاده کرده اند.
وی افزود: دولت و نظام جمهوری اسلامی، خدمات وسیعی را به بهزیستی سپرده اند و این نهاد، خدمات مختلفی به مردم ارائه می‌کند.
مدیر کل بهزیستی خاطرنشان کرد: در حوزه معاونت توانبخشی ۲۹ هزار و ۵۰۰ نفر تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که ۵۴۶ نفر از آن‌ها ضایعه نخاهی هستند و از ۵ هزار و ۹۰ مددجوی حوزه اجتماعی هم ۴ هزار و ۵۰۰ نفر از آنها، زنان سرپرست خانوار هستند.
وی افزود: ۱۵۱ نفر خانواده‌های دو قلو و چند قلو، ۱۳۷ فرزند تحت سرپرستی، ۱۵ نفر فرزند ترخیص شده و ۲۸۷ فرزند امدادبگیر هم که توان رفع حوایج خود را ندارند تحت پوشش بهزیستی استان قرار دارند و خانواده‌های دارای فرزندان چند قلو برای تأمین نیازهای بهداشتی، معیشتی و سلامت، تحت پوشش بهزیستی قرار می‌گیرند.
دهباشی پور تصریح کرد: بهزیستی جزو دستگاه‌هایی است که طبق قانون، صد درصد اعتبارات آن تخصیص می‌یابد و همه ساله این اعتبارات برای رفاه حال مددجویان، تخصیص یافته است و در سال ۱۴۰۰ اعتبار استانی ۲۹ میلیاد و ۳۰۰ میلیون تومان بود که تا پایان سال به ۴۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.
وی افزود: امسال ۳۸ میلیارد تومان تخصیص یافته که امیدواریم تا پایان سال این اعتبار افزایش پیدا کند.
مدیر کل بهزیستی استان تأکید کرد: در سطح ملی، سال گذشته ۷۲ میلیارد تومان اعتبار ملی جذب کردیم که امیدواریم امسال هم این رقم افزایش یابد.
وی افزود: رتبه بهزیستی استان قزوین در کشور بین ۲۸ تا ۲۹ است که رتبه خوبی نیست که این موضوع به زمان استان شدن قزوین برمی گردد و جایگاه بودجه استان به ویژه بهزیستی ارتقاء پیدا نکرده است.
دهباشی پور بیان کرد: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خط مقدم اقدام‌های بهزیستی برای تأمین سلامت اجتماعی است و سالهاست که در دنیا شعار تفکر پیشگیری بهتر از درمان است، در دنیا در صدر اقدامات قرار دارد و این برنامه‌ها در کشور هم انجام می‌شود.
وی افزود: با پیشگیری و اجرای برنامه‌های متنوع توانستیم تعداد نوزادان دارای اختلالات شنوایی را به ۷ نفر کاهش دهیم و طرح‌های غربالگری بینایی، شیوع معلولیت، مشاوره ژنتیک و آزمایش‌های تخصصی هم برای کاهش میزان تولد فرزندان دارای معلولیت، در دست اقدام است.
مدیر کل بهزیستی استان گفت: دفتر سوم معاونت پیشگیری بهزیستی، به موضوع اعتیاد اختصاص دارد و مراکز درمان محور و پیشگیری در استان در حال فعالیت هستند و معتادان در آن بستری و سم زدایی می‌شوند و در دوران پس از درمان، می‌توانند به مدت یک سال در این مراکز حضور پیدا کرده و تحت آموزش قرار گیرند.
وی افزود: همچنین مراکزی هم برای معتادانی که جایی برای اقامت ندارند هم در استان وجود دارد.
دهباشی پور خاطرنشان کرد: مراکز ماده ۱۵ برای معتادان غیرمتجاهر و ماده ۱۶ که محل نگهداری معتادان متجاهر است، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که در این مراکز، علاوه بر درمان، حرفه آموزی، آگاه سازی و پیشگیرانه هم انجام می‌شود.
وی افزود: در حوزه اشتغالزایی برای معتادان بهبود یافته، برنامه‌های خوداشتغالی خانگی و زودبازده در دست انجام است و سرمایه کار معادل ۵ تا ۱۵ میلیون تومان و تسهیلات اشتغال از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان، به بهبود یافتگان اختصاص می‌یابد.
مدیر کل بهزیستی استان تصریح کرد: همچنین مراکز و کارخانه‌هایی که معلولان را به کار بگیرند، به ازای هر معلول، تسهیلات کم بهره دولتی دریافت می‌کنند.
وی افزود: در سال گذشته برای معلولان و نیازمندان بیش از ۶ میلیارد تومان حق بیمه پرداخت کردیم و یارانه جبران عدم کار معلولان هم به کارفرمایانی که معلولان را به کار می‌گیرند پرداخت می‌شود و سال گذشته هم ۸۸۰ میلیون تومان در این زمینه پرداخت شده است.
دهباشی پور تأکید کرد: در حال حاضر شرکت آرایشی و بهداشتی فیروز، بیش از هزار معلول را به کارگیری کرده است.
وی افزود: سهمیه ۳ درصد اشتغال ویژه معلولان در دستگاه‌های اجرایی به دلیل عدم هماهنگی بین آن‌ها اجرا نمی‌شود.
مدیر کل بهزیستی استان بیان کرد: متأسفانه فضاهای تفریحی و شهری نه تنها برای معلولان، بلکه برای کودکان، سالمندان و خانم‌های باردار، اصلاً مناسب سازی نشده است و بسیاری از معلولان، متأسفانه در چارچوب خانه هایشان محصور شده اند و باید حداقل حقوق شهروندی، برای جامعه معلولان، اعمال شود.
وی افزود: طبق قانون، شهرداری‌ها باید به ساختمان‌هایی که برای معلولان مناسب سازی نشده است، گواهی پایان کار صادر نکند.
دهباشی پور گفت: استفاده از مشاوره‌های پیش از ازدواج، بهترین راهکار برای کاهش آمار طلاق است، اما از سوی دیگر، انتخاب بهتر، راهکاری مناسب برای کاهش آمار طلاق در جامعه محسوب می‌شود.
وی افزود: کودک آزاری، یکی از دغدغه‌های جدی بهزیستی استان قزوین است و این کودکان به ویژه کودکان دارای معلولیت، توانایی دفاع از خود را ندارند و قطعاً در آینده با مشکلات و ناهنجاری‌های اجتماعی روبه رو می‌شوند و متاسفانه آمارهای این حوزه اصلاً قابل چشم پوشی نیست.
به گفته مدیرکل بهزیستی استان قزوین، هرگونه محرومیت از عاطفه و محبت و حتی جلوگیری از تحصیل، جزو کودک آزاری محسوب می‌شوند و باید جلوی این اتفاقات ناگوار گرفته شود.
کد خبر 61809

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد