در رسانه| واگذاری ۶۰ کودک به فرزند خواندگی در آذربایجان شرقی

تانیش نیوز- مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی روند افزایشی جمعیت سالمند این استان را نگران کننده توصیف کرد.

فرگل صحاف در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به این که از جمعیت چهار میلیون نفری استان ۵.۷۴ درصد سالمند هستند، گفت: از نظر تعداد جمعیت سالمند این استان در رده پنجم کشوری قرار دارد و ادامه این روند موجب نگرانی و البته هشدار به نهادهای خدمات رسان می باشد.


وی افزود: هم اکنون تعداد ۲۸ هزار نفر از مجموع سالمندان بالای ۶۰ سال آذربایجان شرقی در مراکز مختلف نگهداری تحت نظارت بهزیستی مراقبت و نگهداری می شوند، افزود: این آمار تنها ۸ دهم مجموع جمعیت سالمند استان را شامل می شود که نشان دهنده علقه های خاص عاطفی و تعلقات دینی و خانوادگی مردم استان است که به ندرت اجازه نگهداری سالمندان خود در مراکز بهزیستی را می دهند.
صحاف تعداد مراکز نگهداری از سالمندان آذربایجان شرقی ۹ مرکز اعلام کرد که هم اکنون در آنها ۲۹۵ نفر سالمند نگهداری می شود.


وی ابراز امیدواری کرد با تداوم سیاست های فرزندآوری و نیز آگاهی دهی رسانه های گروهی، طی سال های آینده شاهد کاهش نرخ جمعیت سالمند در آذربایجان شرقی باشیم.


مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه این مجموعه از بدو تاسیس در ۴۲ سال قبل تاکنون ۱۸۰ نوع فعالیت در قالب ۵۲ زیرگروه مختلف انجام می دهد، گفت: طی این چهار دهه فعالیت، بهزیستی از یک سازمان حمایتی به یک مجموعه‌ تخصصی با نگاه علمی و فنی تبدیل شده است که ماموریت های بسیار وسیع و گسترده‌ای در ارائه‌ خدمات توانبخشی، مداخله‌گری اجتماعی و پیشگیری از ناهنجاری های اجتماعی دارد.


صحاف تعداد افراد تحت پوشش این مجموعه را ۱۲۰ هزار نفر اعلام و اضافه کرد: از این تعداد ۸۰ هزار و ۹۰۵ نفر از خدمات مستمری ماهانه برخوردار بوده و بقیه نیز از خدمات غیرمستمر و موردی بهروه مند می شوند.


به گفته وی بهزیستی آذربایجان شرقی انواع خدمات توانبخشی، آموزشی و اجتماعی و پیشگیرانه را با ۷۶۰ نیرو ارائه می دهد.
صحاف معاونت اجتماعی بهزیستی را یکی از حوزه های مهم و اصلی این داره کل خواند و با اشاره به اینکه مسئولیت رسیدگی به امور کودکان، زنان بد سرپرست و بی‌سرپرست و نیز توانمند سازی خانواده‌های نیازمند بر عهده این معاونت است، گفت: هم اکنون تعداد ۲۴ خانه کودک و نوجوان با ۳۲۰ فرزند در آذربایجان شرقی فعالیت می‌ کنند.


وی اضافه کرد: برای تعداد یکهزار و ۶۰۷ کودک و نوجوان امدادگیر بهزیستی استان نیز اعتباری معادل ۲۰ میلیارد ریال و برای ۲۵ کودک و نوجوان هدایت شده به زندگی مستقل نیز بالغ بر هفت میلیارد ریال هزینه شده است و بر همین اساس تعداد ۶۰ کودک نیز به فرزند خواندگی واگذار شده است.


صحاف یادآور شد: از حدود سه سال قبل سامانه جامع فرزندخواندگی در اداره کل بهزیستی آذربایجان شرقی راه اندازی شده است تا تمامی متقاضیان از طریق این سامانه اقدام به ثبت نام و درخواست کنند.
وی تعداد زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی آذربایجان شرقی را ۲۱ هزار و ۵۶۲ نفر اعلام کرد که مستمری آنها بالغ بر ۷۱ میلیارد ریال شده و برای ۹۱۸ زن نیز با اعتبار سه میلیارد ریالی آماده‌سازی شغلی صورت گرفته است.


صحاف از فعالیت تعداد ۸۷ مرکز روزانه توانبخشی در آذربایجان شرقی خبر داد که طی سال گذشته وسایل کمک توانبخشی به تعداد ۲۸ هزار و ۶۸ وسیله تهیه شد و ۷۰۰ مورد نیز خدمات توانپزشکی و دندان پزشکی از یوی بهزیستی ارایه گردد .


وی با بیان اینکه هم اکنون تعداد ۴۵ مرکز توانبخشی مراقبتی در استان با مجموع ۲ هزار و ۲۶۲ خدمت گیرنده فعال است، گفت: یازده مرکز ویزیت دهنده‌ هم در منزل به مددجویان خدمات ارائه می‌ دهند.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی، رشد و ارتقای مددجویان بهزیستی به لحاظ فکری، جسمی، مالی و معیشتی را از رویکردهای جدید این مجموعه برشمرد و افزود: بر همین اساس طرح های مختلفی در دست اجرا است که می توان طی چند سال نسبت به تحقق این اهداف امیدوار بود، تا مددجو با حمایت های بهزیستی بتواند روند عادی زندگی خود را تداوم دهد.


صحاف کوچک سازی مراکز نگهداری از مددجویان دارای مشکلات ذهنی و حرکتی را از جمله طرح های توانمندسازی بیان و اضافه کرد: در این راستا برخلاف روندهای قبلی، امروز با بهره گیری از امکانات بخش خصوصی مراکز بزرگ نگهداری به خانه های نگهداری از این قشر تبدیل شده است تا برخلاف سال های قبل که تعداد کثیری از افراد دارای معلولیت ذهنی در یک محل بزرگ نگهداری می شدند، امروز در خانه هایی با جمعیت پایین تر از ۱۰ نفر نگهداری می شوند.


وی اشتغال پایدار و تامین مسکن را از مولفه های اصلی توانمندسازی مددجویان بهزیستی عنوان کرد و ادامه داد: این دو اصل جزو اولویت های بهزیستی آذربایجان شرقی است و تلاش برای فراهم ساختن امکان برخورداری از خدمات آموزشی و آماده سازی شغلی، پرداخت حق بیمه، پرداخت جبران کارایی و ارایه تسهیلات بدون کارمزد به کارفرمایان و تسهیلات خوداشتغالی به مددجویان در دستور کار قرار گرفته است.

صحاف تعداد کودکان سرراهی در استان را ۶ کودک طی سال گذشته عنوان کرد و گفت: وضع عمومی این کودکان خوب بوده و در میان آنها کودک بیمار هم وجود دارد.

کد خبر 61527

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد