در رسانه | شناسایی بیش از ۳۵ هزار نفر معلول در کردستان/ در کردستان ۱۴ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست وجود دارد

جام کوردی-سرپرست بهزیستی استان کردستان با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، گفت: در استان کردستان ۳۵ هزار و ۲۱۱ نفر معلول تاکنون شناسایی‌شده‌اند که ۴۰ درصد از آن‌ها معلولان جسمی حرکتی، ۲۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد روانی، ۳۰ درصد شنوایی و گفتاری هستند.

حسین رسولی، سرپرست بهزیستی استان کردستان، در گفت‌وگو با خبرنگار جام کوردی، با بیان اینکه سازمان بهزیستی در حوزه اجتماعی وظیفه رسیدگی به امورات خانواده‌های زنان سرپرست، بی‌سرپرست، ایتام، زنان آسیب‌دیده و در معرض آسیب را دارد، اظهار کرد: در این حوزه ۶۰۶۶ خانوار تحت پوشش خدمات مستمری ماهیان قرار دارند.
وی افزود: یکی از گروه‌هایی که در این حوزه از خدمات سازمان بهزیستی برخوردارند فرزندان بی‌سرپرست و بد سرپرست هستند که به دلیل نداشتن سرپرست مؤثر مسئولیت نگهداری آن‌ها به بهزیستی محول شده است.
سرپرست بهزیستی استان کردستان، بیان کرد: در سطح استان ۱۴ مرکز کودکان بی‌سرپرست و بد سرپرست وجود دارد که با مشارکت خیرین و مؤسسات خیریه ۱۵۰ فرزند بی‌سرپرست در این خانه‌ها نگهداری می‌شوند.
رسولی با اشاره به اینکه ۳۴۲ خانوار دارای فرزند دوقلو، سه‌قلو و چهارقلو هستند، تصریح کرد: تعداد ۱۴۸۱ دانش‌آموز، ۳۰ نفر دانشجو و ۱۸۰ فرزند امداد بگیر که بی‌سرپرست هستند و نزد اقوام و بستگان درجه‌یک مانند پدربزرگ و مادربزرگ زندگی می‌کنند از کمک‌های مالی و حمایت بهزیستی بهره‌مند هستند.
وی یکی دیگر از برنامه‌های حوزه اجتماعی را فعالیت مربوط به آسیب دیدگان اجتماعی در راستای ارائه خدمات به افراد آسیب‌دیده عنوان کرد و افزود: از طریق برنامه تیم سیار اورژانس اجتماعی اقداماتی در زمینه همه آزاری، کودک‌آزاری، سالمند آزاری، خشونت علیه زنان، دختران، کودکان کار و سایر موارد است که مردم می‌توانند با شماره‌گیری ۱۲۳ موارد آسیب را به سازمان بهزیستی گزارش کنند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: حوزه امور توان‌بخشی از دیگر برنامه‌های تخصصی بهزیستی است که جامعه هدف این بخش افراد دارای معلولیت هستند.
رسولی با اشاره به اینکه ۲۱ هزار و ۲۱۰ نفر مستمری ماهیانه دریافت می‌کنند، گفت: در استان کردستان ۳۵ هزار و ۲۱۱ نفر معلول تاکنون شناسایی‌شده‌اند که ۴۰ درصد از آن‌ها معلولان جسمی حرکتی، ۲۰ درصد ذهنی، ۱۰ درصد روانی، ۳۰ درصد شنوایی و گفتاری هستند.
وی با اشاره به اینکه در استان ۱۸ مرکز شبانه‌روزی با ۶۳۵ نفر خدمت گیرنده، ۲۵ مرکز روزانه با ۱۰۸۸ نفر خدمت گیرنده و ۱۰ مرکز مراقبتی و ویزیت در منزل با ۴۵۵ نفر خدمت گیرنده مشغول به فعالیت هستند، عنوان کرد: ۱۸ هزار و ۹۳۵ نفر معلولان، ۳۵۱ نفر دانشجو و ۲ هزار و ۳۰۶ نفر دانش‌آموز تحت پوشش برنامه توان‌بخشی مبتنی بر جامعه هستند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان بیان کرد: سازمان بهزیستی امروز به‌عنوان یک سازمان امدادی، اورژانسی، حمایتی و تخصصی است که به ۵۳۰ نفر نیروی انسانی دارای رشته‌های تخصصی روانشناسی، مددکاری، جامعه‌شناسی، توان‌بخشی، مطالعه خانواده و غیره در حال انجام‌ وظیفه هستند.
رسولی گفت: در استان کردستان قریب ۷۳ هزار و ۵۷۰ خانوار با ۱۵۱ هزار جمعیت از خدمات مستمر و غیرمستمر سازمان بهزیستی بهره‌مند هستند که از این تعداد ۲۷ هزار و ۸۰۰ خانه و با جمعیت بالغ‌بر ۵۲ هزار نفر از خدمات و کمک‌های مستمری ماهیانه این سازمان در برخوردارند.
وی همچنین به چهار حوزه تخصصی سازمان بهزیستی اشاره کرد و افزود: حوزه امور اجتماعی، حوزه امور توان‌بخشی، حوزه امور توسعه پیشگیری، مشارکت‌های مردمی، اشتغال و مؤسسات غیردولتی گروه‌ها و اقشار مختلف را تحت پوشش قرار داده و بر اساس مشکلات و نیازهای آن‌ها خدمات دریافت می‌کنند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان گفت: از دیگر حوزه‌های تخصصی سازمان بهزیستی می‌توان به حوزه امور و توسعه پیشگیری اشاره کرد که در این حوزه بر اساس نیازهای افراد، خانواده‌ها، محلات و جوامع صنفی، افراد خانه‌دار، نوزادان، کودکان، نوجوانان، جوانان و بزرگسالان می‌تواند تحت پوشش برنامه‌های این حوزه قرار گیرند.

رسولی با بیان اینکه رویکرد اصلی این حوزه اقدامات و مداخلات پیشگیرانه و با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و پیشگیری از معلولیت است، ادامه داد: بخشی از این حوزه تامل آموزش مهارت‌های زندگی، آموزش زندگی به خانواده‌ها، آموزش‌های پیش از ازدواج، آموزش پیشگیری از اعتیاد، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان ۳ تا ۶ سال، غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال، مشاوره ژنتیک و آموزش پیشگیری از معلولیت است که برای کلیه افراد جامعه خدمات ارائه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه در کردستان ۲۳ مرکز درمانی و کاهش آسیب فعالیت می‌کنند، گفت: در حوزه اعتیاد، درمان بیماران معتاد نیز به‌صورت نگهداری در کمپ‌های ترک اعتیاد و مراکز متادون و مراکز کاهش آسیب صورت می‌گیرد.
سرپرست بهزیستی استان کردستان، گفت: در حال حاضر در استان ۴۱۰ مرکز و موسسه در حوزه‌های تخصصی شامل مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه، مؤسسات خیریه، مراکز مثبت زندگی و مراکز مشاوره فعالیت دارند.
رسولی به اشتغال افراد تحت پوشش بهزیستی اشاره و بیان کرد: به‌منظور توانمندسازی جامعه هدف، سازمان بهزیستی به افراد تحت پوشش که توان انجام کار و فعالیت اقتصادی داشته باشند تسهیلات بانکی ارزان قیمت تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۴ درصد و ۷ درصد پرداخت می‌کند همچنین علاوه بر تسهیلات حق بیمه (خویش‌فرمایی و کارفرمایی) زنان آسیب‌دیده تا ۵ سال و تا زمانی که اشتغال به کار داشته باشند پرداخت می‌شود.
وی همچنین در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اعتبار اشتغال امسال ۳ هزار و ۸۹۰ میلیارد ریال است، گفت: حق بیمه تأمین اجتماعی یک هزار و ۴۹۳ نفر پرداخت‌شده است.
سرپرست بهزیستی استان کردستان، با اشاره به اینکه از ابتدای نهضت مسکن حدود ۱۰ سال گذشته ۲ هزار و ۷۸۷ واحد مسکونی به افراد تحت پوشش بهزیستی واگذارشده است، عنوان کرد: برای امسال ۳۹۶ واحد تعهد استان است که در هفته بهزیستی ۷۷ واحد واگذار می‌شود و ۶۹۰ واحد دیگر در دست احداث است.
رسولی از مردم خیرخواه استان کردستان که در همه حال و در تمامی مناسبت‌ها و مراسم‌ها ازجمله ماه مبارک رمضان، عید قربان، آغاز سال تحصیلی، آغاز سال نو و سایر برنامه‌ها همیشه بهزیستی را همراهی کرده‌اند قدردانی کرد و گفت: اگر مردم و نیکوکاران در کنار بهزیستی نباشند حقیقتاً رفع مشکلات مددجویان و افراد دارای معلولیت به‌تنهایی امکان‌پذیر نیست.
وی خاطرنشان کرد: علاوه بر جلب مشارکت خیرین و نیکوکاران، سازمان بهزیستی بخش عمده‌ای از فعالیت‌های خود را برون‌سپاری کرده است.

کد خبر 61288

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد