۴۸۲ کودک مضطرب در قزوین شناسایی شد

مدیر کل بهزیستی استان قزوین گفت: طرح غربالگری اضطراب در قزوین اجرا و ۴۸۲ کودک مضطرب شناسایی شد

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور افزود: اضطراب، پدیده ای محوری است که نظریات روان پزشکی و روان شناسی زیادی درباره آن شکل گرفته و جزو اختلال های درونی افراد است.

وی با بیان اینکه اختلال های درون نمود، بیش از آنکه اطرافیان را آزار دهد، موجب رنجش خود فرد می شود، اظهار داشت: هسته‌ اصلی اضطراب، اختلال های خُلق یا هیجان است و هر فردی در شرایطی از زندگی آن را تجربه می کند.

این مسوول با بیان اینکه اضطراب ممکن است از کودکی در افراد ظاهر شده و تا بزرگسالی آنها ادامه یابد، افزود: این اختلال هشداری است که فرد را گوش به زنگ می کند و به فرد هشدار می دهد که خطری در راه است و باعث می شود که فرد بتواند برای مقابله با خطر اقداماتی را انجام دهد.

دهباشی پور با بیان  اینکه اضطراب، شباهت زیادی به ترس دارد چون در ترس نیز هشداری، فرد را گوش به زنگ می کند، گفت: افراد مضطرب اغلب علایمی نظیر سردرد، تعریق، تپش قلب، احساس تنگی در قفسه سینه و ناراحتی مختصر در معده دارند.  

وی با بیان اینکه اضطراب از شایع ترین طبقات اختلالات روانی است، بیان کرد: در بزرگسالان از هر چهار نفر یکی واجد معیارهای تشخیصی و حداقل یک اختلال اضطرابی است و شیوع آن در زنان بیشتر از مردان می باشد.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان قزوین بیان کرد: بین ۱۰ تا ۲۲ درصد کودکان، انواع اختلالات اضطرابی را با شدت مختلف تجربه می کنند که این مشکلات اغلب از سن پیش دبستانی شروع شده و در دبستان نمود رفتاری پیدا می کند.

دهباشی پور تصریح کرد:در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۲ هزار و ۴۷۵ کودک پنج تا ۶ ساله در مراکز مثبت زندگی مورد غربال اضطراب قرار گرفته که از این تعداد ۴۸۲ کودک مشکوک به اختلالات اضطراب شناسایی و برای برخورداری از خدمات تخصصی به مراکز مشاوره ارجاع شده اند.

وی هدف از اجرای طرح غربالگری اضطراب را ارتقای سطح سلامت روان کودکان پنج تا ۶ ساله، پیشگیری از آسیب‌های احتمالی در آینده، شناسایی کودکان مشکوک به اضطراب و سایر اختلالات اضطرابی، مداخله تا سطح درمان یا کنترل و کاهش، آگاهسازی عمومی در خصوص ایجاد حس مسئولیت والدین جهت پیگیری و مراجعه به مراکز مشاوره جهت دریافت خدمات مشاوره ای دانست.  

این مسوول همچنین گفت: نقاط قوت طرح، شناسایی زودهنگام و پیشگیری از آسیب های بعدی، آگاهسازی و حساس سازی والدین در این مورد و درمان اضطراب کودک است که پیش زمینه بهبود روابط او در خانواده می باشد.

دهباشی پور همچنین با اشاره به نقاط ضعف این طرح، گفت: انجام نشدن تبلیغات برای معرفی طرح، حساسیت زدایی نشدن در مورد مشکلات اضطرابی، جهت گیری والدین نسبت به بهره مندی از خدمات مشاوره، مراجعه نکردن والدین به مراکز مشاوره به دلیل شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و نبودن خدمات مشاوره تحت حمایت های بیمه از نقاط ضعف این طرح است.

کد خبر 60156

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد