سازش زوجین متقاضی جدایی در استان به ۲۵ درصد رسید

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی از افزایش سازش‌های زوجین متقاضی طلاق در این استان خبر داد.

دکتر مسعود فیروزی در جلسه‌ی آموزشی مشاوران طرح کاهش دعاوی خانواده که در سالن اجتماعات شهید حاتمی در مشهد برگزار شد این خبر را اعلام کرد.
وی با بیان اینکه در حوزه‌ی اجتماعی، باید بین مسائل و مشکلات تفاوت قائل شد افزود: دو مفهوم مشابه در حوزه اجتماعی با یکدیگر خلط می‌شوند که اساسا تفاوت مفهومی و مبنایی دارند.
وی ادامه داد: «مشکل» اتفاقی است که بین شرایط مطلوب و شرایط موجود، فاصله ایجاد می‌کند و هر اندازه این فاصله بیشتر باشد وضعیت بحرانی تر است.
به گفته این متخصص مدیریت استراتژیک، خطای تشخیص و درمان، از زمانی آغاز می‌شود که افراد در هر جایگاه و مسؤولیتی که هستند به علت نداشتن آگاهی تخصصی، به دنبال کوتاه ترین راه حل برای مشکل هستند و تصور می‌کنند که با زور و فشار فیزیکی می‌توان مشکل را حل کرد.
وی خاطر نشان کرد: در این صورت، مشکل فقط سرپوش گذاشته می‌شود و برای مدتی، مانند آتش زیر خاکستر است و سپس بار دیگر، قدرتمندتر از گذشته سر برمی‌آورد.
فیروزی افزود: برای حل یک مشکل، باید سراغ مسائلی رفت که بنیان این مشکل هستند و پس از حل مسائل، مشکل خود بخود منتفی می‌شود.
وی با اشاره به طرح مشترک بهزیستی و دستگاه قضایی خراسان رضوی در زمینه کنترل و کاهش طلاق گفت: خوشحال هستیم که در این برنامه، به دنبال مباحث تحلیلی و حل مسائل هستیم تا مشکل به طریق ا ولی، کاهش یابد.
وی گفت: البته برخی مسائلی که باعث بروز مشکل طلاق می‌شوند از اختیار دستگاه‌های اجرایی استانی خارج است و بحث‌های کلان دارد.
وی در ادامه‌ی این مبحث به طرح یک نظریه‌ی مدیریتی در سازمان خانواده پرداخت و گفت: در یک تقسیم‌بندی و شبیه‌سازی در دنیای حیوانات، نظریه‌ی مدیریت سازمان را به دو بخش سازمان غازی و سازمان بوفالویی تقسیم می‌کنند.
وی با بیان اینکه در سازمان غازی، همه‌چیز برنامه‌ریزی شده، منظم و هدفمند است و هر جزئی در سیستم، سر جای خودش است گفت: سازمان غازی، مانند گروه غازها، برای مهاجرت، برنامه‌ریزی دارند و گروه‌های پیشرو، رهبری، نهادهای امدادگر برای ضعیف‌ترها یا در راه ماندگان، حفاظت در مقابل عوامل مخرب یا بحران‌آفرین و بقیه‌ی سیستم‌ها تعریف شده و مشخص است و تمام برنامه‌ی کوچ و مهاجرت، طبق این الگوهای مشخص و تبیین شده با محوریت تفکر و تعقل، تعریف و اجرا می‌شود.
وی ادامه داد: اما در سازمان بوفالویی، این ماهیچه‌ها و عضلات فیزیکی و توانایی جسمی، تصمیم‌گیرنده است و تعقل هیچ نقشی در سیستم ندارد.
به گفته این متخصص مدیریت راهبردی، در سازمان بوفالویی، فرد قوی‌تر، مدیریت گروه را برعهده دارد اگر چه از نظر فکری، ضعیف‌تر باشد و در نتیجه، تهاجم یا حرکت گروه، تابع هیچ قاعده و منطقی نیست و مثلا اگر بوفالوی پیشرو، خود را به دره پرتاب کند، سایرین نیز همین کار را می‌کنند.
وی با نتیجه‌گیری از این مدل سازمانی گفت: در مبحث خانواده باید تلاش کنیم سازمان غازی در خانواده حاکم باشد و همه چیز بر مبنای تعقل و تفکر و با منطق و قاعده، پیش برود.
وی گفت: در خانواده‌ی غازی، بزرگتر گروه، همان عاقل‌ترین فرد است و گروه را رهبری می‌کند، بقیه‌ی اعضای گروه نیز در صورت تبعیت از وی، به راه درست می‌روند و منافع یکدیگر را محافظت می‌کنند.
وی پیدایش تنش و اختلاف در بین زوجین را تمایل به سمت سازمان بوفالویی ارزیابی کرد و گفت: مشاورین و داوران اختلافات خانواده، باید این عدم تعادل را از میان بردارند و خانواده را به سمت همان محوریت تعقل و منطق و تعادل واقعی برگردانند تا سازمان غازی تشکیل گردد و موفقیت به کانون خانواده بازگردد.
مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در بخش دیگری از سخنانش به آمار متقاضیان طلاق که در سامانه تصمیم استان پذیرش شده‌اند اشاره کرد و گفت: در سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۳۲ هزار پرونده برای متقاضیان طلاق در استان تشکیل شده که ۱۷ هزار نفرشان به صورت یک طرفه و از سوی زوجه، تقاضای طلاق داشته‌اند و ۳۵۰۰ مورد نیز تقاضای طلاق به صورت یک طرفه از سوی زوج بوده است.
فیروزی ادامه داد: همچنین ۱۱ هزار و ۹۰۰ پرونده نیز با تقاضای توافق دو طرفه برای طلاق مراجعه کرده‌اند که از کل این تعداد متقاضی ۳۰ هزار و ۴۰۰ مورد به مراکز مشاوره ارجاع شده و ۹۹۰ مورد به صورت مستقیم به دفاتر قضایی راهنمایی شده‌اند که در دستگاه قضایی برایشان تعیین تکلیف شود.
وی اضافه کرد: همچنین حدود هزار نفر از این تعداد از تقاضای طلاق انصراف داده‌اند.
به گفته فیروزی بهزیستی خراسان رضوی برای ۴ هزار نفر از مراجعین سامانه تصمیم، یارانه مشاوره پرداخت کرده است.
فیروزی گفت: در خراسان رضوی سازش از ۱۷درصد در سال گذشته به ۲۵ درصد در شرایط کنونی افزایش یافته که یک موفقیت خوب برای استان ما به حساب می‌آید.
وی در بخش دیگر سخنانش به پرونده‌های نفقه، تمکین، حضانت و ملاقات با فرزند در کلینیک‌های مددکاری تحت نظارت بهزیستی استان پرداخت و گفت: دعاوی نفقه و تمکین معمولا در خانواده‌های دارای مشکلات اساسی بین زوجین و در مقابل یکدیگر طرح می‌شود به همین دلیل تعدادشان تقریبا به اندازه هم است.
وی ادامه داد: از ۱۴ هزار و ۳۴۷ مورد پرونده‌ در این بخش ۷ هزار و ۷۹۷ مورد مربوط به تقاضای نفقه از طرف زوجه و ۶ هزار و ۵۰۰ مورد نیز از طرف زوج و با عنوان تمکین مطرح شده است.
وی خاطر نشان کرد: از این تعداد ۷ هزار و ۳۰۰ نفر با تلاش مشاوران و مددکاران اجتماعی، به توافق رسیده‌اند که با هم سازش کنند که بیش از ۵۱ درصد موارد را شامل می‌شود.
وی با یادآوری اینکه سازش در این بخش آمار بسیار امیدوار کننده‌ای دارد گفت: اگر مشاوره و مددکاری، تا این حد می‌تواند مؤثر باشد پس می‌توان روش‌هایی را بکار گرفت که این مشاوره را به تمام مراحل زندگی خانواده تسری داد و تا حد ممکن از جدایی‌ها پیشگیری نمود.
وی همچنین گفت: سازش‌های دعاوی حضانت و مقالات با فرزند به عدد ۶۴ درصد رسیده که نتیجه‌ی بسیار خوبی از خدمات مددکاری و مشاوره روان‌شناسی و حقوقی برای خانواده می‌باشد.
در این مراسم همچنین، مرتضوی، معاون قضایی دادگستری خراسان رضوی، ابراهیمی، رئیس دادسرای خانواده و مقام ارشد حفاظت اطلاعات دستگاه قضایی استان نیز در خصوص راه‌کارهای کاهش طلاق سخنرانی کردند و از همکاری بین بهزیستی و دستگاه قضایی در طرح مشترک سامانه تصمیم، قدردانی نمودند.
در این مراسم همچنین از سه کلینیک مددکاری استان که بیشترین آمار سازش را داشته‌اند تقدیر شد.

کد خبر 59653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد