در رسانه| مسائل اجتماعی باید با رویکرد فرهنگی رفع شود/ جای خالی خیران در مبارزه با اعتیاد

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان گفت: سال گذشته چهار مرکز گذری اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان به یک هزار و ۳۵۰ معتاد خدمات ارائه کرد.

به گزارش  روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان اصفهان به نقل از  ایمنا، ولی‌الله نصراصفهانی در نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته «مبارزه با مواد مخدر» اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی دفاتر کاهش آسیب است که در حوزه کاهش مصرف و عوارض مواد مخدر، افزایش انگیزه درمان اعتیاد در قالب دفاتر مراکز گذری، سرپناه شبانه، تیم‌های سیار و موبایل سنتر فعال است.

وی ادامه داد: در دفاتر مراکز گذری اعتیاد، به معتادان به‌صورت رایگان سرنگ، کاندوم و پنبه الکلی برای پیشگیری از بیماری‌های عفونی همچون ایدز اهدا می‌شود که در سال گذشته چهار مرکز گذری اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان به یک هزار و ۳۵۰ معتاد خدمات ارائه کرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان تصریح کرد: یکی دیگر از حوزه‌های فعالیت دفاتر کاهش آسیب اعتیاد تیم‌های سیار است که در استان اصفهان در قالب ۱۲ تیم در شهرستان‌های شهرضا، مبارکه، اصفهان زرین‌شهر، گلپایگان دولت‌آباد و کاشان سال گذشته به هزار معتاد خدمات ارائه شد.

فعالیت ۳ مرکز ماده ۱۵ بانوان در استان اصفهان

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ایمنا، با اشاره به اینکه در کشور ۳۳ مرکز ماده ۱۶ وجود دارد، گفت: در استان اصفهان دارای دو مرکز ماده ۱۶ وجود دارد که این استان از لحاظ تعداد مرکز ماده ۱۶ از نرم کشوری بالاتر است؛ همچنین استان کمپ ماده ۱۶ در حوزه بانوان ندارد و دارای سه مرکز ماده ۱۵ در حوزه بانوان است که دو مرکز در شهر اصفهان و یک مرکز در لنجان قرار دارد. رسیدگی به بانوان معتاد متجاهر اصفهان در این سه کمپ در قالب تبصره دوم ماده ۱۶ برگزار می‌شود.

به دنبال ارتقای سلامت روانی و توانمند کردن افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان با اشاره به استراتژی دفتر پیشگیری از اعتیاد این اداره کل، اظهار کرد: نخستین استراتژی این دفتر، بالا بردن سطح دانش افراد نسبت به مقوله اعتیاد و راه‌های پیشگیری از آن است که خط مقدم فعالیت‌ها و برنامه‌های این دفتر برای خانواده‌ها و جوانان است. خوشبختانه دفتر پیشگیری از اعتیاد این اداره کل توانسته در حوزه بالا بردن سطح دانش افراد جامعه نسبت به مقوله اعتیاد و پیشگیری از اعتیاد گام‌های مؤثری بردارد.

وی افزود: استفاده از فعالیت جایگزین، رویکرد دیگر این دفتر برای پیشگیری از اعتیاد است زیرا معتقد هستیم فعالیت‌های جایگزین همچون مسابقه‌های فرهنگی و ورزشی عامل مؤثر در جلوگیری ورود فرد به چرخه اعتیاد است، شناخت مشکل و ارجاع با شناخت و عوامل اعتیاد رویکرد دیگر این دفتر در پیشگیری از اعتیاد محسوب می‌شود؛ درواقع اداره کل بهزیستی با این استراتژی به دنبال شناخت عوامل اعتیاد و مداخله به‌موقع است.

نصراصفهانی با بیان اینکه مشکلات اجتماعی با مشارکت مردم حل می‌شود، گفت: برنامه‌های اجتماع‌محور، حضور و مشارکت مردم را می‌طلبد که این‌یک استراتژی مهم در دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان است؛ درواقع با برگزاری برنامه‌های اجتماع‌محور در محله‌ها و مناطق شهر به‌ویژه مناطقی که با آسیب‌های اجتماعی فراوانی روبه‌رو هستند، به دنبال ارتقای سلامت روانی و توانمند کردن افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد هستیم.

استان اصفهان دارای ۵۰ مرکز درمانی سرپایی است

وی تأکید کرد: اداره کل بهزیستی استان اصفهان در طرح‌هایی که در حوزه پیشگیری از اعتیاد انجام می‌دهد، نهایت سعی خود را کرده است تا تنها به یک جنبه زندگی فرد توجه نشود بلکه با اجرای طرح کلیه ابعاد زندگی فرد تحت تأثیر قرار گیرد؛ ضمن اینکه در تدوین و اجرای این طرح‌ها محله‌های حاشیه و مناطق پرخطر استان اصفهان مدنظر قرار می‌گیرد.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان اظهار کرد: یکی دیگر از برنامه‌ها و فعالیت‌های مهم دفتر پیشگیری از اعتیاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان درمان و بازتوانی معتادان است که نهایت سعی خود را کرده‌ایم که فرد معتاد هر چه زودتر بهبود یابدو به کانون گرم خانواده خود برگردد. درمان و بازتوانی معتادان در استان اصفهان در مراکز درمان سرپایی اعتیاد و MMT صورت می‌گیرد و در حال حاضر استان اصفهان دارای ۵۰ مرکز درمانی سرپایی است.

وی ادامه داد: در کنار مراکز درمان سرپایی اعتیاد، استان اصفهان دارای ۹۰ مرکز میان‌مدت است همچنین این استان دارای مراکز درمانی جامع اعتیاد است که فرد معتاد به‌طور داوطلبانه به مدت چهارماه‌ونیم در این مراکز برای درمان، بستری و به مدت هشت‌ماه از راه دور تحت خدمات این مراکز قرار می‌گیرند تا پس از بهبودی به چرخه اعتیاد برنگردد.

نصر با اشاره به اجرای طرح آرامش نوروزی در درمان و بازتوانی افراد معتاد در استان اصفهان، گفت: این طرح هرساله با مشارکت ستاد مبارزه مواد مخدر، دادگستری، نیروی انتظامی انجام می‌شود که در آن معتادان متجاهر شهر در ایام نوروز جمع‌آوری به مراکز ماده ۱۶ انتقال داده می‌شوند که در کنار آن این معتادان در قالب تبصره دو ماده ۱۶ در مراکز ماده ۱۵ بستری می‌شود. سال گذشته ۶۰ مرکز ماده ۱۵ اداره کل بهزیستی استان اصفهان در طرح آرامش نوروزی مشارکت داشتند.

رویکردهای امنیتی و انتظامی مهم‌ترین چالش استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد

وی اضافه کرد: یکی از مهم‌ترین چالش‌های استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد رویکردهای امنیتی و انتظامی نسبت به رویکردهای روانی و اجتماعی است، اعتقاد اداره کل بهزیستی استان اصفهان این است که مسائل اجتماعی به‌جای اینکه با رویکرد امنیتی و انتظامی حل شود، باید با رویکرد اجتماعی و فرهنگی برطرف شود.

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: چالش دیگر که اداره کل بهزیستی استان اصفهان در بحث پیشگیری از اعتیاد با آن مواجه است، کمک خیران و بحث مسئولیت اجتماعی و فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی است اما در استان اصفهان در بحث بنگاه‌های اقتصادی و صنایع، رویکردی برای کمک به حوزه پیشگیری از اعتیاد وجود ندارد؛ حتی در حوزه اشتغال‌زایی معتادان بهبودیافته در واحد صنعتی خود کمترین همکاری و مشارکت را دارند.

اشتغال معتادان بهبودیافته یک معضل بسیار مهم است

وی گفت: با توجه به اهمیت پوشش‌های بیمه‌ای در خدمات مشاوره‌ای و درمان اعتیاد است، افزود: متأسفانه بالا بودن هزینه‌های خدمات مشاوره‌ای و درمان اعتیاد، باعث شده بسیاری از معتادان و خانواده آنان نتوانند از این خدمات استفاده کنند؛ چالش دیگر که در حوزه پیشگیری از اعتیاد با آن روبه‌رو هستیم درمورد تخصیص اعتبار در حوزه پیشگیری و درمان اعتیاد است.

نصراصفهانی تصریح کرد: با توجه به افزایش ۵۷ درصدی حقوق کارکنان مراکز ترک اعتیاد و افزایش قیمت مواد خوراکی، خدمات برق، گاز و آب هزینه نگهداری یک فرد معتاد در کمپ ترک اعتیاد بسیار بالا رفته است و یارانه بهزیستی استان به مراکز درمان و ترک اعتیاد، پاسخ‌گوی نیازهای آن‌ها نیست؛ این موضوع موجب خواهد شد که مراکز ترک اعتیاد روبه تعطیلی برود یا خدمات خود را به فرد معتاد کاهش دهد.

وی تأکید کرد: اشتغال معتادان بهبودیافته یک معضل بسیار مهم است که اگر این امر صورت نگیرد باعث می‌شود فرد بهبودیافته به چرخه اعتیاد بازگردد که متأسفانه استان اصفهان همچون سایر استان‌های کشور باوجود تلاش‌های اداره کل بهزیستی، هنوز نتوانسته اشتغال مطلوبی را برای معتادان بهبودیافته فراهم آورد که لازم است بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی نسبت به اشتغال معتادان بهبودیافته اهتمام بیشتری داشته باشند.

کد خبر 59579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد