فراخوان بهزیستی خراسان رضوی برای تأسیس مرکز مشاوره ژنتیک

مسؤول برنامه‌ی ژنتیک بهزیستی خراسان رضوی برای تأسیس مراکز مشاوره ژنتیک در شهرستان‌های استان، از پزشکان داوطلب دعوت به همکاری کرد.

به گفته‌ی دکتر نرگس ژیان‌عابد پزشکان عمومی و متخصصین پاتولوژی، زنان، اطفال و داخلی می‌توانند این مراکز را تأسیس کنند.
وی که در حاشیه‌ی نشست بازآموزی مشاوران ژنتیک با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد افزود: داوطلبان باید ۱۲۰ ساعت آموزش تئوریک و ۱۲۰ ساعت آموزش عملی را تحت نظارت بهزیستی در محضر استادان متخصص این حوزه بگذرانند و سپس درخواست تأسیس مرکز مشاوره ژنتیک بدهند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر فقط ۸ شهرستان استان مرکز مشاوره ژنتیک دارند و در سایر شهرستان‌ها ظرفیت خالی زیادی برای تأسیس چنین مراکزی وجود دارد.
ژیان‌عابد گفت: در شهرستان‌هایی که مرکز مشاوره ژنتیک دارند مراجعین شهرهای مجاور را نیز پوشش می‌دهند و در شهرستان‌هایی که از این امکان بهره‌مند نیستند نیز تیم‌های سیاری ما در بهزیستی آن شهرستان مستقر شده و به مراجعین، پاسخگو هستند.
وی با اشاره به پایان بارداری برنامه‌ریزی شده به واسطه‌ی وجود ژن‌های معلولیت یا بیماری‌های مادرزادی گفت: با تلاش مراکز مشاوره ژنتیک و اعتباراتی که سازمان بهزیستی به استان اختصاص داده در طول ۱۰ سال اجرای برنامه از تولد تعداد زیادی کودک معلول و ورود آنها به جامعه، پیشگیری شده است.
ژیان‌عابد با تأکید بر اینکه این برنامه، مطابق با قانون و در راستای جوان‌سازی و سالم‌سازی جمعیت اجرا می‌شود گفت: اگر اعتبارات کافی به این برنامه اختصاص یابد و همچنین پزشکان بیشتری برای تأسیس این مراکز در سراسر استان جذب شوند می‌توانیم از تعداد بیشتری از موالید معلول یا دارای بیماری‌های مادرزادی، پیشگیری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه امسال دست کم در دو شهرستان دیگر نیز مرکز مشاوره ژنتیک راه‌اندازی می‌شود گفت: باید به شرایطی برسیم که تمام شهروندان در هر نقطه‌ای که زندگی می‌کنند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشاوره ژنتیک دسترسی داشته باشند تا بتوانیم به حداکثر پیشگیری دست یابیم.

کد خبر 59172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد