در رسانه | بیش از ۱۹ هزار نفر در همدان زیر پوشش مراکز مثبت زندگی هستند

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به فعالیت ۴۸ مرکز مثبت زندگی در استان گفت: هم اکنون ۱۹ هزار و ۵۰۲ پرونده مددجوی مستمری بگیر زیر پوشش این مراکز هستند.

ابوالفضل باب الحوائجی روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد پرونده ۱۵ هزار و ۲۳۲ مورد در بخش توانبخشی، چهار هزار و ۵۱ مورد در بخش امور اجتماعی و ۲۱۹ مورد امداد بگیر هستند.

وی با اشاره به اینکه مراکز مثبت زندگی با ارائه ۲۲ خدمت رایگان به مددجویان زیرپوشش بهزیستی در شهرهای تابعه استان همدان فعال هستند افزود: در این مراکز خدماتی مانند تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، شناسایی داوطلبان و خیران، آگاه‌سازی معلولان و آموزش‌های مهارت زندگی، نیازسنجی‌ محلی و غربالگری بینایی و شنوایی، ثبت درخواست فرزندخواندگی، بررسی وضعیت مسکن و اشتغال، تشخیص و تعیین نیاز اولویت‌دار مددجو و همه خدمات تخصصی مددکاری به خانوارهای زیرپوشش ارائه می‌شود.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه ارائه خدمات الکترونیکی در این مراکز بخش زیادی از مشکلات تردد مددجویان را با کاهش مراجعه حضوری برطرف کرده‌ است گفت: هر مرکز مثبت زندگی براساس موقعیت جغرافیایی و محل سکونت مددجو مستمری بگیر ۱۵۰ تا ۴۵۰ پرونده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

باب الحوائجی خاطرنشان کرد: کاهش مراجعه مددجویان به واحدهای سازمانی بهزیستی، تسهیل دسترسی به خدمات، تقویت اشتغال و الکترونیکی شدن خدمات از ویژگی های راه اندازی مراکز مثبت زندگی است.

وی اظهار داشت: ارائه خدمات به سالمندان در مراکز شبانه روزی و روزانه، ارائه خدمات به معلولان در مراکز خدمات شبانه روزی، روزانه و حرفه آموزی، پرداخت هزینه حق پرستاری به افراد ضایعه نخاعی و افراد بسترگرا از اقدامات صورت گرفته در حوزه توانبخشی بهزیستی است.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: در حوزه معاونت اجتماعی فعالیت هایی برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و در دفتر آسیب دیدگان اجتماعی به شکل فعالیت مداخله ای در قالب خط تلفنی ۱۲۳، تیم سیار اورژانس اجتماعی و توانمندسازی کودکان کار و خیابانی انجام شده است.

باب الحوائجی خاطرنشان کرد: در راستای ایجاد اشتغالزایی و آگاه سازی جامعه هدف اقدامات موثری در مراکز مثبت زندگی انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه مراکز مثبت زندگی بهترین و مناسب‌ترین راهکار برای ارائه خدمات الکترونیکی به افراد دارای معلولیت است ادامه داد: این مراکز موجب ارتقای کیفیت خدمات بهزیستی و افزایش سطح رضایت مددجویان می شود.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

استان همدان حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

به گزارش ایرنا، مجوز تاسیس مراکز خدمات بهزیستی (مثبت زندگی) به استناد بند ۴ ماده ۲۶ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت و بخشنامه شماره ۱۲۹۳۰۶/۹۸/۹۰۰ در نخستین روز دی ماه سال ۱۳۹۸ صادر شد.

در این راستا ایجاد این مراکز از اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۹ در دستور کار این سازمان قرار گرفت و فراخوان ثبت تقاضای صدور مجوز نیز از ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ آغاز شد.

خدمات ۲۲ گانه‌ای در مراکز مثبت زندگی از جمله تشکیل پرونده، پاسخگویی به مراجعان، نیازسنجی‌های محلی، شناسایی داوطلبان و خیرن، آگاه‌سازی معلولان و آموزش های مهارت زندگی و غربالگری ارائه می‌شود

کد خبر 54856

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد