دررسانه| سه هزار و ۶۵۰ پرونده توانبخشی در کمیسیون پزشکی بهزیستی همدان بررسی شد

همدان-ایرنا- سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از رسیدگی صددرصدی به پرونده های توانبخشی در کمیسیون پزشکی بهزیستی استان خبر داد و گفت: سه هزار و ۶۵۰ نفر از توانیابان در کمیسیون های تشخیص معلولیت واحد توانبخشی در سال ۱۴۰۰ مورد ارزیابی قرار گرفتند.

سیاوش رهبر روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این تعداد پرونده توانبخشی معلولان و مددجویان بهزیستی طی سال جاری در کمیسیون پزشکی تحت بررسی قرار گرفت و به جز بیماران روان برای تمامی آنها کارت ویژه افراد دارای معلولیت صادر شد و پرونده پشت نوبتی وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در بررسی های کمیسیون پزشکی بهزیستی استان ۶۰ پرونده دارای فرزند یا پدر و مادر معلول منجر به صدور کارت معافیت از سربازی شد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه تایید کمیسیون پزشکی شرط اول دریافت خدمات توانبخشی از سازمان بهزیستی است گفت: تایید معلولیت افراد منوط به تشخیص کمیسیون پزشکی، تشخیص نوع و تعیین شدت معلولیت است.

رهبر تصریح کرد: اعضای کمیسیون شامل فیزیوتراپ، کاردرمانگر، گفتار درمانگر، شنوایی شناس، روانشناس، روانپزشک و پزشک است و اعضا با توجه به نوع معلولیت در کمیسیون حضور پیدا می کنند.

وی معلولیت ها را در ۶ گروه عمده و شایع از جمله اختلالات جسمی، حرکتی، ذهنی، بینایی، شنوایی گفتاری، اعصاب و روان و چند معلولیتی برشمرد و افزود: شدت معلولیت هر گروه در چهار سطح، خفیف، متوسط، شدید و خیلی شدید تعیین می‌شود.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: در حوزه توانبخشی کمیسیون پزشکی در راستای صدور کارت معلولیت، تشکیل پرونده و ارائه خدمات مطلوب و بهینه، معافیت سربازی و در حوزه اجتماعی تعیین شدت از کارافتادگی و برقراری مستمری ماهیانه برای توانخواه تشکیل می شود.

رهبر، ارائه هرگونه تسهیلات به معلولان را مستلزم تشخیص درست معلولیت دانست و افزود: به حداقل رساندن خطای تشخیص معلولیت و شدت آن از مزایای اجرای این طرح است.

وی اظهار داشت: با اجرای این طرح موارد جدید صدور کارت معلولیت بر اساس استاندارد انجام می گیرد و در مورد کارت های گذشته معلولان نیز تجدید نظر خواهد شد.

سرپرست معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان همدان از ۴۱ هزار و ۷۸۸ پرونده فعال در بهزیستی همدان خبر داد و گفت: از سال ۹۲ تاکنون پرونده ۳۵ هزار توانخواه در کمیسیون های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت.

بر اساس آخرین آمار منتشر شده حدود یک سوم جمعیت استان همدان به صورت مستقیم و غیرمستقیم از خدمات حمایتی و درمانی سازمان بهزیستی بهره می‌برند.

کد خبر 53792

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد