غربالگری شنوایی و بینایی کودکان تا پایان سال در قزوین ادامه می‌یابد

مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت: غربالگری شنوایی و بینایی کودکان سه تا پنج سال که تاثیر به سزایی در کاهش آسیب‌ها و معلولیت‌های جسمی دارد تا پایان اسفند ۱۴۰۰ در مراکز بهداشتی و درمانی استان ادامه می‌یابد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی استان قزوین علی دهباشی پور افزود: غربالگری شنوایی و بینایی کودکان سه تا پنج سال در راستای پیشگیری از معلولیت های جسمی به صورت جدی در حال انجام است.
وی با بیان اینکه شناسایی نوزادان و شیرخواران دارای اختلالات شنوایی از سال ۱۳۸۶ در تمام بیمارستان هایی که نوزادان در آن متولد می شوند، صورت می گیرد، بیان کرد: طی این برنامه نوزادان پس از تولد و قبل از ترخیص توسط سنجشگران تحت نظارت بهزیستی مستقر در بیمارستان‌ها و بخش نوزادان سنجش می‌شوند و در صورت مشکوک شناخته شدن به مراکز تخصصی شنوایی سنجی ارجاع شده و در آنجا پس از انجام آزمایش های تشخیصی تحت درمان قرار می گیرند و در صورت نیاز به پزشکان متخصص ارجاع می شوند.
دهباشی پور همچنین تصریح کرد: در سال جاری ۱۳ هزار و ۳۰۰ نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند و از این بین ۶۰ نوزاد به مرحله مداخله و درمان ارجاع داده شدند.
وی تصریح کرد:  آگاهسازی شهروندان به جهت پیشگیری از معلولیت ها از دیگر برنامه های پیش روی سازمان بهزیستی استان است که بر این اساس به منظور افزایش آگاهی افراد کم‌سواد در مناطق شهری و روستایی با بهره‌گیـری از روش های سـاده آموزشی مانند تدریس متون ساده نویسی و فیلم های آموزشی در حال انجام است و افراد تحت پوشش برنامه آگاهسازی پیشگیری از معلولیت در سال ۱۴۰۰، بالغ بر ۲۰۰ نفر می باشد. 
مدیر کل بهزیستی قزوین همچنین در خصوص برنامه غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال استان، افزود: تا به امروز هفت هزار کودک تحت پوشش برنامه غربالگری شنوایی قرار گرفته اند و از این بین ۲۵۰ کودک مشکوک به کم شنوایی شناسایی شده است.  
وی با بیان اینکه کودکان پنج تا سه سال با هدف پیشگیری از اختلالات شنوایی و شناسایی به موقع مشکلات غربال می شوند، اظهار داشت: کلیه افراد مشکوک به کم شنوایی برای اطمینان از سلامت به متخصصان ارجاع داده شده اند.  
دهباشی پور ادامه داد: طرح پیشگیری از تنبلی چشم کودکان تا پایان اسفند انجام می شود که تاکنون ۴۴ هزار و ۸۱۹ کودک مورد پایش قرار گرفتند.  
وی همچنین گفت: تنبلی چشم کودکان سه تا ۶ سال نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته و تا به امروز ۲ هزار و ۹۵۲ کودک دارای تنبلی چشم شناسایی شده اند.

کد خبر 53383

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد