پاکدشت| طرح رایگان غربالگری شنوایی نوزادان آغاز شد

رییس اداره بهزیستی پاکدشت گفت: همزمان با روز جهانی شنوایی، طرح رایگان غربالگری شنوایی نوزادان پاکدشتی در مراکز تحت پوشش این سازمان اجرا می‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان تهران به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود برزگر افزود: طلایی‌ترین زمان تشخیص کم شنوایی نوزادان تا سه ماهگی و درمان کم‌شنوایی تا ۶ ماهگی است و اگر این فرصت از دست رود، ممکن است شنوایی فرد به طور کامل از بین رود.

وی گفت: از مجموع ۶ هزار نفر افراد دارای معلولیت تحت پوشش اداره بهزیستی پاکدشت، ۴۴۱ دارای معلولیت شنوایی هستند که ۲۰۴ نفر از آنان دارای معلولیت شنوایی شدید و بسیار شدید هستند.

برزگر با اشاره به تامین سمعک برای ناشنوایان، اظهار داشت: اداره بهزیستی اقدامات بسیاری برای معلولان ناشنوا از جمله اشتغال به کار، اختصاص تسهیلات اشتغال، پرداخت هزینه دانشجویی و کمک هزینه اجاره مسکن انجام داده است.

وی گفت: برنامه کنترل و پیشگیری کم شنوایی و ناشنوایی از نیمه دوم ۱۳۹۰ شهرستان اجرا  شد و در طی این ۱۰ سال، بالغ  بر ۳۰ هزار نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه قرارگرفته است.

وی با بیان اینکه در ۱۱ ماهه نخست امسال سه هزار و ۴۰۰ نوزاد در بدو تولد تحت پوشش برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام شنوایی نوزادان قرار گرفتند، افزود: از این مجموع این نوزادان، ۹ کودک به مرحله تشخیص راه یافتند که پس از ارزیابی تشخیصی، ۲ کودک به مرحله مداخلات توانبخشی و دارویی ارجاع داده شدند.

وی تصریح کرد: پاکدشت دارای یک دستگاه غربالگری شنوایی مجهز و پیشرفته برای  اجرای برنامه غربالگری است و ۲ مرکز غربالگری شنوایی نوزادان، به شهروندان خدمات تخصصی ارائه می‌دهد.

رئیس بهزیستی پاکدشت افزود: بر اساس تحقیقات متخصصان،  از هر هزار تولد زنده، تا سه نوزاد از افت شنوایی برخوردار است که در صورت عدم شناسایی به سادگی از نظها پنهان می ماند و اگر تا قبل از ۶ ماهگی درمان نشوند، اختلالات و تاخیر در یادگیری وکسب گفتار و زبان بوجود می‌آید.

وی گفت: طرح غربالگری شنوایی از ۱۲ تا ۱۹ اسفند در مراکز بهزیستی انجام شده و خانواده‌های دارای نوزاد با در دست داشتن شناسنامه می‌توانند از این خدمات برخوردار شوند.

کد خبر 53141

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد