خانواده مهم ترین کانون پیشگیری از اعتیاد است

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان دستیابی به هدف بزرگی مانند پیشگیری از اعتیاد را بدون همکاری خانواده ها و ارتقا سطح آگاهی والدین سخت دانست و گفت : خانواده اصلی ترین و مهم ترین کانون جهت پیشگیری از اعتیاد است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری در ارتباط با برنامه ی کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد عنوان کرد: بسیاری از خانواده ها گمان می کنند که فرزندشان نباید نام مواد مخدر و اعتیاد را بشنود و نگران این موضوع هستند که صحبت از اعتیاد باعث کنجکاوی می شود. اما پژوهش ها نشان داده است اگر پدر و مادر بدون اغراق و با مبانی علمی و به دور از ترس با فرزندشان در مورد مواد مخدر صحبت کنند در پیشگیری از اعتیاد بسیار موثر است.

وی با بیان اینکه گوش دهی یکی از اصلی ترین راهبردهای برنامه های ارتقا سلامت و یکی از کلیدی ترین اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد است، عنوان کرد: کارزار رسانه ای پیشگیری از اعتیاد در سال جاری متمرکز بر "به کودک خود گوش دهید"  یعنی اهمیت دادن و توجه کردن به کودک خواهد بود.

این مسئول اضافه کرد: رابطه خانواده و اعتیاد فرزندان کاملا مستقیم است. هر چقدر والدین به فرزندان خود به شکل متعادل و متناسب، عشق بورزند، نشان دهند که در مورد سلامت و آینده آنها نگران هستند، جوی صمیمانه و گفتگو محور و نه مستبدانه تشکیل دهند و کارهایی که منع می کنند یا توصیه می کنند را خودشان هم انجام دهند، نرخ اعتیاد فرزندان هم کمتر خواهد شد. در واقع نقش خانواده در پیشگیری از اعتیاد از خود رفتار و اعمال والدین شروع می شود.

وی خاطرنشان کرد: به وجود آمدن اعتیاد در یک خانواده به دلیل اینکه اکثر مواقع با پنهان کاری شروع می شود، سبب از بین رفتن اعتماد و روابط بین افراد در خانواده و ایجاد آسیب های جبران ناپذیر می شود.

معاون پیشگیری تاکید کرد:  اگر فرزند دچار مشکلی شود باید به راحتی مطرح کند و وضعیت به گونه ای نباشد که مسائل و مشکلات را از ترس تهدید یا تحقیر پنهان نماید و ضروری است که والدین با فرزندشان ارتباط دوستانه داشته باشند و پیوندهای عاطفی و همدلانه بین آنها برقرار باشد.

کد خبر 52930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد