برخی بانک‌ها حتی یک ریال اعتبارات اشتغال مددجویان را تخصیص نداده‌اند

به گفته جانشین معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی، بانک‌های پاسارگاد و گردشگری خراسان رضوی تا نیمه بهمن حتی یک ریال از تسهیلات تکلیفی اشتغال را تخصیص نداده‌اند.

مهنوش باغیشنی با بیان اینکه وضعیت اعتبارات اشتغالی امسال، وضعیت بسیار پر نوسان و دارای پیچ و خمی بوده است گفت: امسال در مجموع، سال بسیار سختی را در موضوع اشتغال مددجویان بهزیستی پشت سر گذاشتیم و امیدواریم سال آینده، گشایشی در این زمینه حاصل شود.

وی میانگین تخصیص اعتبارات در بانک‌های عامل اشتغال بهزیستی را 70 درصد تا نیمه بهمن ذکر کرد و گفت: بانک ملی که بیشترین سهم تسهیلات تکلیفی را دارد تنها 20 درصد از این مبالغ را تخصیص داده است.

وی ادامه داد: امسال بیشترین پیگیری‌ها را در مورد تخصیص به موقع اعتبارات تکلیفی داشته‌ایم و آخرین مورد، مکاتبه‌ای است که با امضای بالاترین مقام استان با وزیر انجام شده است.

وی خاطر نشان کرد: اگر بخواهیم اشتغال مددجویان بهزیستی، یک برنامه منظم و کارآمد داشته باشد باید وضعیت اعتبارات این بخش، در نیمه اول سال، کاملا روشن و مشخص باشد و تخصیص‌ها تا شروع نیمه دوم سال که معمولا اوج تقاضاهای اشتغال فرا می‌رسد، کامل شود.

به گفته باغیشنی، بانک‌ها شیوه‌های مختلفی در تخصیص اعتبارات اشتغالی دارند و این پراکندگی و تنوع شیوه‌های بانکی، برنامه‌ریزی برای اشتغال را دچار مشکل می‌کند.

وی به تعداد و محدویت شعب بانکی در شهرستان‌های استان اشاره کرد و گفت: برخی شهرستان‌ها هیچ شعبه‌ای از بعضی بانک‌ها ندارند و شهرستان‌های زیادی هستند که کلا فقط دو یا سه شعبه بانک دارند.

وی ادامه داد: بدیهی است که در این شهرستان‌ها اتکای مددجویان و کارشناسان بهزیستی فقط باید به همین شعب باشد و فقط اعتبارات بانک‌هایی را مد نظر داشته باشند که در این شهرستان‌ها شعبه دارند.

وی خاطر نشان کرد: این امر، برنامه‌ریزی اشتغال و دریافت به‌موقع تسهیلات اشتغالی را بسیار دشوار می‌کند چون انتخاب‌ها محدود می‌شود.

به گفته‌ی جانشین معاونت مشارکت‌های مردمی و اشتغال بهزیستی خراسان رضوی، اشتغال مددجویان بهزیستی، یک پروسه‌ی زمان‌بر است که در مسیر خود با موانع زیادی روبرو است.

وی ادامه داد: از ابلاغ و تخصیص اعتبارات بانک‌ها گرفته تا تأمین تضمینات بانکی برای مددجو، تا شرایط بانک‌ها و وضعیت جسمی مددجویان، موانع مختلفی وجود دارد و این یعنی وقتی یک مددجو به اشتغال می‌رسد، فرایند بسیار دشواری سپری شده و خیلی عوامل کنار هم آمده‌اند تا یک مددجو به فرصت شغلی دست می‌یابد.

باغیشنی، وام اشتغال 100 میلیون تومانی برای مددجویان که در پی ایجاد فرصت اشتغالی مستقل هستند برای تحقق تعهدات اشتغالی کافی به نظر نمی‌رسد.

وی در عین حال یادآور شد: ما در بهزیستی، دو یا سه نوع وام اشتغال داریم که شامل وام ایجاد اشتغال فردی، تسهیلات تکمیلی و توسعه‌ای، وام اشتغال کارفرمایی می‌شود.

کد خبر 52271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد