فیروزی: برنامه‌های پیش و پس از بحران طلاق به صورت آزمایشی در بهزیستی خراسان رضوی اجرایی می‌شود

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: بهزیستی خراسان رضوی برای کامل کردن فرایند پیشگیری از طلاق، دو برنامه پیش از بحران و پس از بحران خانواده را تدوین می‌کند.

مسعود فیروزی که در مراسم افتتاح کارگاه آموزشی مشاوران پیشگیری از طلاق صحبت می‌کرد از طلاق به عنوان نشانه وجود بحران در خانواده یاد کرد.

وی گفت: بر اساس نظریات علمی، برای مقابله با بحران‌های فردی، اجتماعی و خانوادگی باید برنامه‌هایی برای پیش از بحران، حین بحران و پس از بحران داشته باشیم.

فیروزی تأکید کرد: برنامه‌ای که در حال حاضر با همکاری بهزیستی و دستگاه قضایی در خصوص مشاوره پیشگیری از طلاق اجرا می‌شود، یک برنامه حین بحران است اما برای پیش از بحران و پس از بحران، لازم است برنامه‌های دیگری تدوین و اجرایی شود.

خراسان رضوی، الگوی برنامه‌های کشور

وی از همکاری دستگاه قضایی در زمینه اجرایی کردن این دو برنامه یاد کرد و گفت: فرایند پیشگیری از بحران‌های خانواده، یک فرایند پیچیده با مبانی علمی و با نگاه اجتماعی است که می‌تواند توسط بهزیستی و با همکاری دستگاه قضایی کامل شود.

فیروزی گفت: از همکارانم در معاونت پیشگیری و اجتماعی خواسته‌ام دو طرح در این زمینه تدوین کنند که پس از هماهنگی با سازمان بهزیستی کشور، به صورت آزمایشی در استان اجرا می‌شود تا مانند طرح پیشگیری از طلاق که اکنون برنامه کشوری و ملی شده است این دو طرح نیز به الگوی کشور تبدیل شود.

وی بخش‌های برنامه‌ی پیش از بحران خانواده را آموزش مهارت‌های همسرگزینی، مهارت‌های زندگی مشترک، شاخص‌های ازدواج، آموزش پیش از ازدواج و توانمندسازی زوجین برای مقابله با مشکلات ذکر کرد و گفت: پس از بحران نیز زمانی است که زوجین از مشاوره حین طلاق موفق بیرون آمده و مشکلات حادشان موقتا فروکش کرده است که باید با ادامه مشاوره‌های تخصصی و آسیب‌شناسی اختلافات، از خانواده حمایت و مراقبت تخصصی شود تا روند منجر به طلاق مجددا تکرار نگردد.

فیروزی: برنامه‌های پیش و پس از بحران طلاق به صورت آزمایشی در بهزیستی خراسان رضوی اجرایی می‌شود

یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان یارانه مشاوره برای مددجویان

وی با بیان اینکه عزم حاکمیت برای کنترل و کاهش طلاق، جزم است گفت: متأسفانه در حال حاضر تقریبا در هر ماه ۲ هزار تقاضای طلاق در مشهد و هزار تقاضا در شهرستان‌ها به سامانه تصمیم ارائه می‌شود که آمار نسبتا بالایی است و ما باید یک راهکار جامع برای کنترل این پدیده‌ی اجتماعی تدوین کنیم.

مسؤول برنامه کنترل و کاهش طلاق در خراسان رضوی گفت: تا امروز ۴۰۰ میلیون تومان یارانه به افراد بی‌بضاعت متقاضی طلاق برای فرهنگ‌سازی مشاوره خانواده پرداخت شده و ۷۰۰ میلیون تومان اعتبار دیگر برای یارانه‌ی مشاوره در آینده تأمین شده است.

رئیس مجتمع قضایی خانواده مشهد نیز در این مراسم ضمن تأکید بر اهمیت جایگاه مشاوران خانواده گفت: انبیا، اولیا و بزرگان دین، شغل مشاوره خانواده را با اهمیت توصیف کرده‌اند و لذا مشاوران در نگاه دینی و ارزشی از جایگاه خاصی برخوردار می‌باشند.

مهدی ابراهیمی افزود: برنامه کنترل و کاهش طلاق که با همکاری بهزیستی و دستگاه قضایی اجرایی شده، منتقدانی در داخل و خارج از دستگاه قضایی دارد و ما هم این نقدها و انتقادات را می‌شنویم.

وی تصریح کرد: همیشه به منتقدین گفته‌ایم اگر طرح جایگزین بهتری دارید ارائه دهید که تا حالا کسی طرحی که جایگزین این برنامه شود ارائه نداده است.

دادگاه حلال مشکل خانواده نیست

وی با بیان اینکه معتقدیم دعاوی خانواده باید ابتدا در مراکز مشاوره خانواده حل و فصل شود گفت: دادگاه و قاضی، حلال مشکلات خانواده نیستند و عموما برای فیصله دادن دعوا و ایجاد انشقاق و جدایی زوجین تصمیم‌گیری می‌کنند.

ابراهیمی تأکید کرد: مشاوران که جایگاه علمی و اجتماعی ویژه‌ای دارند باید شرایط و ویژگی‌های لازم را داشته باشند تا بتوانند شغل بزرگان دینی را اجرایی کنند.

وی ادامه داد: نوع صحبت، برخورد با مراجعین، نگاه علمی، نظارت بر همکاران و ایجاد نظم و انضباط در کار، از ملاک‌های مهم کار مشاوره است.

حجه الاسلام ابراهیمی یادآور شد: مراجعی که به نزد روان‌شناس می‌رود باید احساس کند که همه چیز دنش‌محور، در شأن روان‌شناس و خود اوست و موافق شرع و قانون می‌باشد.

وی حفظ بی‌طرفی توسط مشاور را یک اصل دانست و گفت: در واقع مشاور در مقام قاضی است و نباید بی‌طرفی را از دست بدهد و از یکی از طرفین دعوا حمایت کند.

وی گفت: باید تکریم و احترام مراجعین در هر شرایطی حفظ شود زیرا حسن خلق و رفتار مشاور، تأثیر مشاوره را بالا می‌برد و بر سازش طرفین تأثیر مثبت می‌گذارد.

فیروزی: برنامه‌های پیش و پس از بحران طلاق به صورت آزمایشی در بهزیستی خراسان رضوی اجرایی می‌شود

حفظ اسرار مشاوره گیرندگان، ضروری است

وی بر حفظ اسرار مراجعین توسط مشاوران تأکید کرد و گفت: هیچ مسئله و موضوعی از داخل جلسه مشاوره نباید به بیرون برود و حتی اگر محققی قرار است از اطلاعات در تحقیقات استفاده کند به هیچ عنوان نام و مشخصات مراجعین نباید در اختیار او قرار گیرد.

ابراهیمی گفت: نتیجه جلسات مشاوره باید به صورت مشروح و مفصل برای قاضی فرستاده شود تا ما بدانیم که چه مسائلی مطرح شده و به چه نتایجی رسیده است.

وی همچنین تأکید کرد که هیچ مبلغی به جز تعرفه اعلام شده دریافت نشود و هیچ صحبت و مشاوره‌ای به بیرون از جلسات و یا در محیط دیگر ارجاع نگردد زیرا خلاف شأن مشاور و مراجعین است.

وی همچنین از موافقت و همراهی معاون اجتماعی دادگستری و رئیس کل دادگستری خراسان رضوی با برنامه کاهش طلاق یاد کرد و گفت: مسؤولان قضایی استان خواستار ادامه و تقویت این برنامه هستند و در جهت ارتقای سطح دانش تخصصی و علمی مشاوران نیز تأکید دارند.

همچنین مستشار ارشد دادگاه تجدید نظر خانواده نیز ضمن تأکید بر شرایط مشاور گفت: مشاوره شرایط و قیودی دارد که باید توسط مشاوران خانواده رعایت شود.

دکتر هادی ولایتی گفت: آگاهی و علم در کنار دین‌داری و تقوا، دو عامل و فاکتور مهم در حائز شرایط بودن مشاور است.

وی تسلط به مبانی علمی مشاوره و شناخت از شرایط اجتماعی را ضرورت مشاوره خانواده دانست و گفت: مشاور باید تقوا داشته و در شئون مختلف، نمادی از ایمان و اعتقاد راستین باشد.

کد خبر 51820

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد