آخرین خبرها از مناسب‌سازی روستاها، لوازم توانپزشکی، اشتغال حرفه‌ای و استخدام سه درصد معلولین

معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مناسب‌سازی محیطی در قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، شمول عام دارد و همه محیط‌ها، وسایل حمل و نقل و اماکن عمومی اعم از شهر و روستا باید برای افراد دارای معلولیت، مناسب‌ و دسترس‌پذیر شود.

اصغر کاظمی در گفتگو با خبرنگار ما در مشهد با اعلام این مطلب گفت: برای اجرایی کردن کامل این موضوع که در مواد ۲، ۳ و ۵ قانون حمایت آمده گفت با راه و شهرسازی جلساتی گذاشته‌ایم و در حال رایزنی هستیم که نحوه اجرایی کردن این مواد در شهر و روستا با جزئیات عملیاتی تبیین شود.

وی در خصوص اعتبارات لازم برای اجرای این مواد قانونی گفت: دستگاه‌های متولی این امور مانند شهرداری‌ها در بحث معابر و اتوبوسرانی درون شهری، راه و شهرسازی در بحث راه‌ها و معابر روستایی و سایر دستگاه‌های متولی، اعتبارات این بخش را تأمین می‌کنند.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در بخش دیگری از این گفتگو از برنامه‌ریزی برای ساخت لوازم کمک‌توانپزشکی معلولین در داخل کشور خبر داد و گفت: در نظر داریم با کمک شرکت‌هایی متشکل از سمن‌های معلولین و شرکت‌های دانش‌بنیان این کار را عملیاتی کنیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از این وسایل با قیمت بالا وارد کشور می‌شود گفت: اگر این وسایل توسط دانش‌بنیان‌ها طراحی و ساخته شود هم کیفیت مورد نظر را دارد و هم قیمت آن مناسب خواهد بود.

معاون توانبخشی بهزیستی کشور در زمینه برنامه‌ی کاری‌اش برای اشتغال معلولین نیز گفت: توانبخشی حرفه‌ای چند سالی است که در مراکز روزانه توانبخشی دنبال می‌شود اما خروجی قابل توجهی ندارد.

وی اضافه کرد: در نظر داریم با برنامه‌ریزی هماهنگ با سایر نهادهای زیر مجموعه وزارت رفاه، به سطحی از مهارت حرفه‌ای برسیم که اگر معلول توان کار دارد بتواند به حداکثر بهره‌وری از توانمندی‌اش دست یابد و به صورت مستقل تمام نیازهای زندگی‌اش را تأمین نماید.

وی همچنین در گفتگوی دیگری در حاشیه‌ی نشست با تشکل‌های معلولین در زمینه استخدام سه درصد معلولین در دستگاه‌های اجرایی گفت: پیگیر این موضوع در سازمان امور اداری و استخدامی کشور هستیم اما شرط آن این است که آزمون استخدامی وجود داشته باشد و برگزار شود.

وی ادامه داد: از ۱۳۰۰ سهمیه‌ای که سال گذشته برای مددجویان ما دیده شده بود ۵۰۰ تا جذب شد و بقیه نیز برای آزمون‌های آینده ذخیره خواهد شد.

وی همچنین از تلاش برای ارائه زبان اشاره به عنوان واحد درسی در رشته‌های مرتبط با فعالیت‌های بهزیستی خبر داد و گفت: این ایده که از طرف یکی از انجمن‌های ناشنوایان مطرح شد ایده‌ی خوبی است و تلاش می‌کنیم آن را در سطح دانشگاه علوم بهزیستی و در مراحل بعد در سایر مراکز آموزشی مرتبط در رشته‌های مرتبط با بهزیستی عملیاتی کنیم.

کد خبر 51332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد