در رسانه | نقش مهم تشکل‌ها در توسعه مشارکت اجتماعی معلولان

سرپرست بهزیستی کردستان با تأکید بر نقش تشکل‌ها در توسعه مشارکت اجتماعی معلولان و برداشتن موانع، گفت: تشکل‌ها بازوان توانمند بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند.

به گزارش ایکنا از کردستان، حسین رسولی، سرپرست بهزیستی استان کردستان دیروز، ۱۴ دی‌ماه در گردهمایی مشاوران و نمایندگان تشکل‌های معلولان با تأکید بر نقش تشکل‌ها در توسعه مشارکت اجتماعی معلولان و برداشتن موانع، اظهار کرد: تشکل‌ها بازوان توانمند بهزیستی برای کاهش آسیب‌های اجتماعی هستند.

وی با اشاره به برون‌سپاری فعالیت‌های بهزیستی در استان کردستان افزود: در قالب این برون سپاری اداره کل بهزیستی استان کردستان فعالیت‌های خود را به ۴۰۶ سمن واگذار کرده است که تشکل‌های معلولان از فعال‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند.

سرپرست بهزیستی استان کردستان با بیان اینکه بهزیستی از گذشته تعامل خوبی با تشکل‌های معلولان داشته است، بیان کرد: در راستای ارتقای سطح فعالیت‌ها و نظارت صحیح بر عملکرد تشکل‌ها، پایش‌های دوره‌ای از سوی بهزیستی صورت می‌گیرد و تشکل‌ها در بازده‌های زمانی مشخصی از طریق شاخص‌های تعیین شده ارزیابی شده و عملکرد آن‌ها رتبه‌بندی می‌شود، تا به شکلی به شفاف‌سازی و اعتبارسنجی دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: آشنایی با شرایط و نحوه ارتباط گرفتن با معلولان و تکریم معلولان گام مهمی در این راستا است، لذا آمادگی داریم تا پرسنل بهزیستی به ویژه مددکاران تازه استخدام شده را با کمک خود معلولان آموزش دهیم.

رسولی وضعیت موجود از لحاظ مناسب‌سازی، اشتغال، درمان و رفاه معلولان را نامطلوب ارزیابی کرد و افزود: در این راه باید مردم و سایر ارگان‌های مرتبط، همکاری بیشتری با بهزیستی و تشکل‌های معلولان داشته باشند تا موانع حضور معلولان در جامعه برداشته شود.

وی با اشاره به حمایت‌های بهزیستی در زمینه هزینه‌های درمان، جلب مشارکت نیکوکاران توسط تشکل‌ها را در این راستا کارگشا دانست و بر حمایت هرچه بیشتر بهزیستی از ورزش و آموزش معلولان به ویژه کودکان معلول روستایی بازمانده از تحصیل در قالب طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) تأکید کرد.

مژگان مشفق، معاون توانبخشی بهزیستی کردستان، نیز ضمن ابراز خوشنودی از فراگیر بودن و ارتقای سطح مطالبات معلولان بیان کرد: تشکیل کمیته‌ای برای نظارت بر اجرای مناسب قانون جامع حمایت از معلولان ضروری است.

وی افزود: شورای توانبخشی در شهرها نیز باید همچون این شورا در روستاها فعال شود تا بهتر بتوانیم به ارزیابی شرایط معلولان تحت پوشش بپردازیم.

مشفق در پایان بر آمادگی بهزیستی جهت تربیت مدرس در عرصه‌هایی همچون تیم‌سازی جهت جلب مشارکت‌های مردمی و نحوه تعامل با معلولان تأکید کرد.

نصرالله ابراهیمی، مشاور استاندار کردستان در امور معلولان، ضمن تقدیر از حضور مسئولان بهزیستی و نمایندگان معلولان به بیان اهداف همایش پرداخت و افزود: اهداف اصلی این همایش ایجاد تعامل و زمینه تبادل سیال اطلاعات بین تشکل‌های معلولین، ایجاد وحدت رویه در فعالیت‌های مشاورین و نمایندگان تشکل‌ها و در نهایت تشریح بندهای شیوه‌نامه مربوط به فعالیت‌ها و وظایف مشاوران فرمانداران شهرستان‌ها به منظور اطلاع افراد و اخذ پیشنهادات و نقطه نظرهای آنان در اجرایی کردن این شیوه نامه به منظور تدوین نقشه راه سال ۱۴۰۱ برای مشاورین و تشکل‌ها است.

ابراهیمی در بخش دیگری از سخنانش بر نقش تعیین‌کننده مطالبه‌گری در بهبود همه جانبه شرایط معلولان تأکید و بیان کرد: طرح مطالبات باید شفاف، منطقی و بر اساس نیازها، امکانات و منابع موجود و نیز در چهار چوب احترام متقابل باشد.

وی در پایان به اهمیت آموزش پرسنل همه ادارات و ارگان‌ها در قالب کارگاه‌های آموزشی اشاره کرد و یادآور شد: در این راستا بسته آموزشی جامعی توسط حوزه مشاوره استانداری در امور معلولان تنظیم شده است.

کد خبر 50104

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد