در رسانه|  کودکان بازمانده از تحصیل همدان جذب می‌شوند/ زنان همدان کم‌سوادتر از مردان

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان گفت: با همکاری اداره بهزیستی به دنبال جمع‌آوری اطلاعات و پوشش کودکان بازمانده از تحصیل همدان هستیم.

احمد آقامحمدی؛ معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره هفته نهضت سوادآموزی اظهار کرد: سوادآموزی اولین گام در توسعه و ارتقای یک فرد است که دانش اقتصادی و اجتماعی، سیاسی و... را ایجاد می‌کند و می‌طلبد همواره انگیزه کسب دانش باشد.

وی با بیان اینکه تاکنون بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ سوادآموز در دوره‌های مختلف سوادآموزی، انتقال و تحکیم در استان شناسایی، جذب و آموزش دیده‌اند گفت: سال گذشته با ابلاغ سهم استان در جذب افراد، همدان جزو پنج استان پوشش صد درصد قرار گرفت.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه ثبت‌نام دانش آموختگان حوزه نهضت سوادآموزی در سال ۱۴۰۰ نیز همچنان ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم افراد بیشتری را جذب کنیم افزود: امسال در حوزه عادی  ۲ هزار و ۵۵۰ نفر را زیر پوشش آموزش و پرورش قرار خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در دوره انتقال یک‌هزار و ۶۹۰ نفر و دوره تحکیم ۲ هزار و ۸۰ نفر را جذب خواهیم کرد گفت: در حال حاضر طرح سوادآموزی گروه خاص، آموزش افراد در سطح زندان انجام می‌شود.

آقامحمدی با اشاره به اینکه در این حوزه ۷۰ نفر را در دوره سوادآموزی و ۱۱۰ نفر  را در دوره انتقال و در مجموع ۳۰۰ نفر را پوشش خواهیم داد اظهار کرد: میانگین درصد باسواد زنان استان پایین‌تر از مردان است، با اجرای طرح‌های آموزش زنان و دختران روستایی و آموزش ۵۳۰  سوادآموز به دنبال کاهش این شکاف موجود هستیم.

وی به همکاری  این مجموعه به اداره بهزیستی استان در جمع‌آوری اطلاعات و پوشش کودکان بازمانده از تحصیل اشاره کرد و افزود: در برخی شهرستانها درصد باسوادی پایین‌تر از میانگین استان است و به دنبال پوشش ۵۵۰ نفر در این مناطق با عنوان طرح شتاب‌بخشی هستیم.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با تاکید به اینکه نسبت به ایجاد انگیزه تحصیل کم سوادان و بی‌سوادان، آموزش را از حالت صفر خواندن و نوشتن خارج کردیم و برنامه‌های مکمل را در کنار آن داریم ادامه داد: می‌توان  به تشکیل ۱۹ مرکز یادگیری در این حوزه اشاره کرد که علاوه بر آموزش سواد؛ مهارت اجتماعی، حقوق شهروندی و ... ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح تحولی پیوند سواد و زندگی گفت: در این بخش علاوه بر آموزش مهارت اجتماعی، حقوق شهروندی و... حرفه‌هایی را هم به سوادآموزان آموزش می‌دهیم که معمولا متناسب با آمایش سرزمین و مشاغل بومی سرزمین است.

تشکیل ۱۱۰ حلقه‌ کتابخوانی در حوزه سوادآموزی استان

آقامحمدی از تشکیل ۱۱۰ حلقه‌ کتابخوانی در حوزه سوادآموزی استان خبر داد و گفت: این حلقه‌ها بعد از کلاس سوادآموزی برگزار می‌شود تا یادگیری افراد روند بهتری داشته باشد.

وی با اشاره به اجرای طرح خواندن با خانواده که افراد با سواد خانواده کتابی را برای اعضای خانواده می‌خوانند تا تحکیم آموزش سوادآموز صورت گیرد بیان کرد: برگزاری طرح عملی نماز، طرح آموزش مقدمات دوره یارانه که در دوره انتقال ۸۰ نفر هدف‌گذاری شده‌اند و ... مورد توجه بوده است.

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان همدان با اشاره به اینکه کار در حوزه سوآموزی سخت است و مشکلاتی به همراه دارد خاطرنشان کرد: شناسایی و جذب افراد در حوزه سوادآموزی  نیاز به اقدامات گسترده‌تری دارد که می‌طلبد شاهد ارتقای همکاری سایر دستگاه‌ها در این حوزه باشیم.

وی با بیان اینکه به دنبال تقاضا محور کردن حوزه سوادآموزی هستیم تا به جای اینکه ما به سمت افراد برویم آنها به سمت آموزش بیایند گفت: جامعه‌پذیر کردن موضوع سوادآموزی که همه بپذیرند تکلیف دارند، حائز اهمیت است.

آقامحمدی در پاسخ به اینکه آیا همچناان کبودراهنگ بیشترین کم سوادان و بی‌سوادان استان را داراست؟ افزود: مبنای ما سرشماری سال ۹۵ است و طبق آن به ترتیب کبودراهنگ، رزن و اسدآباد پایین‌ترین آمار باسوادان را دارند که طرح شتاب‌بخشی نیز در این مناطق اجرا می‌شود و سهمیه بیشتری به این مناطق داده شده تا آمار را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه بیشترین آمار باسوادان استان در همدان، ملایر و نهاوند هستند افزود: همدان با ۹۷ درصد بیشترین شهرستان دارای باسواد و کبودراهنگ با ۹۲ درصد کمترین باسواد استان را دارند که البته این آمار طبق سرشماری سال ۹۵ است و قطعا میزان تغییر کرده است.

کد خبر 49777

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد