در رسانه | 20 هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند

همدان-ایرنا- مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ سال در پایگاه های بهزیستی در حال انجام است گفت: از ابتدای سال تاکنون ۲۰ هزار کودک همدانی غربالگری بینایی شدند.

حجت الله حاتمی روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه والدین برای سنجش بینایی کودکان به مراکز غربالگری مراجعه کنند اظهار داشت: سن تشخیص و درمان تنبلی چشم در کودکان سه تا ۶ سالگی است که در صورت از دست دادن این زمان صدمات جبران ناپذیری برای کودک و خانواده‌ ایجاد می شود.

وی ادامه داد: برنامه غربالگری با هماهنگی بین سازمان بهزیستی، آموزش و پرورش و معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تا پوشش کامل ۴۶ هزار کودک جامعه هدف ادامه دارد.

مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان با اشاره به اینکه برنامه غربالگری بینایی در سه مرحله تخصصی انجام می شود افزود: کودکانی که در مرحله اول سالم تشخیص داده شوند کارت سلامت دریافت می کنند و کودکان مشکوک به اختلالات بینایی، عیوب انکساری و تنبلی چشم به مرحله دوم مداخلات و اپتومتریست ارجاع داده می شوند.

حاتمی با اشاره به اینکه معاینات مرحله دوم برای افراد مشکوک به اختلالات بینایی رایگان است ادامه داد: افراد با مراجعه به بینایی سنج مداخلات تخصصی را دریافت می کنند در صورت نیاز به عینک  کمک هزینه آن داده می شود.

وی افزود: در مرحله سوم مداخلات به چشم پزشک معرفی شده تا اعمال جراحی و سایر اقدامات مورد نیاز را دریافت کنند.

مسئول دفتر پیشگیری از معلولیت های معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی استان همدان خاطرنشان کرد: امسال ۵۵ پایگاه شامل ۹ پایگاه دائمی و ۴۶ مرکز مثبت زندگی، غربالگری با ای چارت و دستگاه را به صورت همزمان و با رعایت تمامی پروتکل‌های بهداشتی و بدون هیچ گونه تماس فیزیکی با کودک  انجام می‌ دهند.

حاتمی با اشاره به اینکه تمامی کودکان سه تا ۶ سال باید هر سال یک مرتبه به این مراکز مراجعه کنند خاطرنشان کرد: در صورت تایید سلامت چشم در مراجعه اول تکرار غربالگری در سال های بعد ضروری است زیرا چشم کودکان در حال رشد و اختلالات بینایی هم در حال تشدید است.

وی اظهار داشت: پایگاه غربالگری شهرستان همدان در بهزیستی همدان واقع در میدان بعثت، پل نیازمند بعدازظهرها از ساعت ۱۶ تا ۲۰ پذیرای کودکان سه تا ۶ سال است و در ملایر مرکز خدمات پرستاری بهنام واقع در خیابان شهدا، نبش کوچه سالاری همه روزه از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۸:۳۰ آمادگی پذیرش کودکان را دارد و بقیه مراکز در سطح استان در ساعات اداری فعال هستند.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۶ هزار و ۹۹۹ نفر است که ۶۴ درصد آنها مرد و مابقی زن هستند.

کد خبر 49349

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد