بهره‌برداری از وسایل ورزشی، وسایل بازی کودکان، ۸ بوستان، ۴ اتوبوس و کتاب‌های مناسب‌سازی شده در مشهد مقدس

همزمان با روز جهانی معلولین و در پنجمین روز از هفته گرامیداشت افراد دارای معلولیت، آیین رونمایی از دسترس‌پذیری وسایل بازی کودکان، کتاب‌ها و منابع مطالعاتی و همچنین اتوبوس‌های درون‌شهری در کلان‌شهر مشهد صبح امروز با حضور استاندار، شهردار، مدیر کل بهزیستی، اعضای شورای شهر مشهد و جمعی از مسؤولین اجرایی در پارک ملت مشهد مقدس برگزار شد.

در این برنامه که صدها نفر از شهروندان نیز در آن حضور داشتند، شهردار مشهد و مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی بر دسترس‌پذیری حداکثری امکانات و محیط زندگی اجتماعی برای افراد دارای معلولیت تأکید کردند.

مدیر کل بهزیستی خراسان رضوی در این مراسم از تلاش‌های مدیریت شهری مشهد مقدس به خاطر تسریع در مناسب‌سازی محیطی قدردانی کرد.

مسعود فیروزی، گام بلند بهزیستی خراسان رضوی و شهرداری و شورای شهر مشهد در مسیر تحقق «شهر مهربان» را در سطح کشور بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: افراد دارای معلولیت، مانند سایر شهروندان از حقوق یکسان و فرصت‌های برابر برخوردارند.

وی تأکید: اگر چه مشهد و خراسان رضوی در چند سال گذشته همواره جایگاه نخست مناسب‌سازی در سطح کشور را از آن خود کرده، اما مشکلات زیادی هنوز وجود دارد که باید به تدریج و با همت و درایت مدیریت شهری و سایر مسؤولان برطرف شود.

همچنین مشاور شهردار مشهد در امور معلولین، ضمن قدردانی از شهردار در زمینه‌ی کمک به حضور اجتماعی معلولین گفت: یکی از شاخصه های اصلی دوره ششم مدیریت شهری، داشتن شهر مهربان و دسترس پذیر برای همه شهروندان است زیرا شهرداری و شورای ششم هیچ تفاوتی بین آحاد شهروندان نمی‌بیند و همه باید به طور مساوی از امکانات و فرصت‌های زندگی برخوردار باشند.

جواد شکوری افزود: در افتتاحیه امروز، زمین مجزایی برای افراد با نیازهای ویژه ساخته نشده است بلکه با همکاری شرکت های دانش بنیان زمین بازی گذشته وسیع تر و وسیله های بازی برای افراد دارای معلولیت در کنار سایر وسیله ها نصب شده است.

بهره‌برداری از وسایل ورزشی، وسایل بازی کودکان، ۸ بوستان، ۴ اتوبوس و کتاب‌های مناسب‌سازی شده در مشهد مقدس

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت با اشاره به اینکه ‌حمل ونقل راحت و دسترس پذیر برای همه افرادجامعه آرزوهای ما است، بیان کرد: خریداری چندین دستگاه اتوبوس با قابلیت استفاده افراد دارای معلولیت، شروع خوبی برای گسترش ایده شهر مهربان برای همه است و الگویی برای تمام شهرهای کشورمان خواهد بود.

شکوری خاطرنشان کرد: خواهش ما از مدیران شهری و شهردار مشهد این است که ۱۲ آذر شروع یک فرایند و اقدامات جدی برای افراد دارای معلولیت باشد، بسیار خوشحالم که آقای ارجائی به مشکلات ترافیکی تاکید دارند زیرا منفعت آن صرفا برای افراد دارای معلولیت نخواهد بود و همه شهر استفاده خواهند کرد.

وی با اشاره به جلسه شهردار در روز ۲۳ مهر ماه با افراد نابینا، اضافه کرد: درخواست های متعددی در این جلسه مطرح شد و نتیجه آن چاپ قرآن سی جلدی با ترجمه، کتاب زیارت امین الله و کتاب سعدی و حافظ با خط بریل بود.

مشاور شهردار در امور افراد دارای معلولیت گفت: در حال حاضر اقدامات خوبی برای مناسب سازی معابر انجام شده اما کامل نیست، خوشبختانه با ایده آقای ارجائی با قرار است شبکه معابر به یکدیگر متصل شود تا افراد نابینا بتوانند تنها به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.

بهره‌برداری از وسایل ورزشی، وسایل بازی کودکان، ۸ بوستان، ۴ اتوبوس و کتاب‌های مناسب‌سازی شده در مشهد مقدس

امروز از ۸ بوستانی که همزمان با روز جهانی معلولین، برای استفاده افراد توان‌یاب مناسب سازی شده اند رونمایی می شود، مناسب سازی این بوستان ها شامل زمین های ورزشی، وسایل بدنسازی، آبخوری ها، وسایل بازی کودکان و مناسب سازی ورودی و احداث رمپ با اعتباری ۷۰ میلیارد ریالی اجرا شده است.

این بوستان ها شامل، بوستان پردیس در منطقه ۲، بوستان بهار در منطقه۳، بوستان های بسیج، لاله و بهشت در منطقه ۴، بوستان کوهسنگی منطقه ۸، بوستان آبشار منطقه ۹ و بوستان ملت در منطقه ۱۱ می باشد.

با توجه به اینکه طبق بررسی ها بیشترین جمعیت شهروندان توان‌یاب در منطقه ۴ سکونت دارند، ۳بوستان در این منطقه‌ مناسب سازی شده است.

همچنین همزمان با این روز ۲۵ اتوبوس مناسب سازی شده توسط شهرداری مشهد خریداری شده است که تاکنون ۴ دستگاه تحویل شده و ۲۱ دستگاه دیگر تا پایان دی ماه به ناوگان اضافه می شود.

در حال حاضر ۱۸۰۰ دستگاه اتوبوس و مینی بوس در مشهد فعال هستند که تعداد ۱۹۰ عدد دارای رمپ ورود ویلچر و ۴۱۰ عدد مناسب حمل ویلچر(کف کوتاه) هستند.

با توجه به درخواست افراد دارای معلولیت کتاب های بریل شامل کتب ادعیه همچون زیارت امین الله و قرآن مجید چاپ می‌شود که اولین سری چاپ این کتاب ها در روز ۱۱ آذر ماه شروع شده؛ برای اولین بار در کشور کتاب های حافظ و سعدی به صورت بریل با حمایت شهرداری مشهد چاپ خواهد شد.

بهره‌برداری از وسایل ورزشی، وسایل بازی کودکان، ۸ بوستان، ۴ اتوبوس و کتاب‌های مناسب‌سازی شده در مشهد مقدس

کد خبر 47791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد