روز جهانی معلولین و مسؤولیت‌های ما و شما

سوم دسامبر برابر با ۱۲ آذر از سوی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، روز جهانی معلولین نام گذاری شده و هدف از این نام‌گذاری، افزایش توجه و آگاهی عمومی در باره مسائل مربوط به افراد دارای معلولیت است.

شعار امسال در هفته جهانی معلولین «پیش بسوی دنیایی فراگیر، دسترس پذیر و پایدار بعد از بیماری کرونا با راهبری و مشارکت افراد دارای معلولیت» است. تحقق این شعار نیازمند عزم عمومی جامعه و بخصوص اراده‌ی جدی مسؤولان اجرایی و برنامه‌ریزان کشور است.

احترام نه ترحم:

آنچه در ارتباطات اجتماعی با معلول باید در نظر گرفت، این نکته است که ارتباط با آنها باید همراه با احترام باشد و از ترحم به افراد دارای معلولیت پرهیز شود. تفاوت احترام و ترحم این است که در احترام، شخص مقابل، انسانی بزرگ بشمار می‌آید اما در گزینه ترحم، مخاطب انسانی ذلیل و خوار شمرده می‌شود که باید همواره دست او را گرفت و به شخصیت و روحیات وی اندک توجهی نمی گردد.

معلولین مشکلات فراوانی دارند

مشکل حمل و نقل و جابجایی، یکی از عمده ترین مشکلات افراد دارای معلولیت است. نبود امکانات مناسب بهداشتی بین جاده ای برای افراد دارای معلولیت، نبود امکانات خرید و غیره. اما مهم‌ترین موانع، نبود امکانات حمل و نقل درون شهری برای آنهاست.

در مقوله دسترس پذیری باید تمامی دستگاه‌ها از جمله استانداری، شهرداری، نظام مهندسی، راه و شهرسازی، فرهنگ و ارشاد و... ورود پیدا کنند و مشکلات حضور معلولین در جامعه را حل نمایند و دسترس پذیری برای تمامی آحاد جامعه از جمله افراد دارای معلولیت، سالمندان، زنان باردار، کودکان و سایر کم‌توانان فراهم گردد.

یکی دیگر از مسائل مهم افراد دارای معلولیت، اشتغال است، اشتغال هر فرد موجب استقلال اقتصادی او می شود. داشتن شغل به شخص هویت و تشخص اجتماعی می بخشد و در او اعتماد به نفس به وجود می آورد. متاسفانه تعداد زیادی ازمعلولان به رغم گذراندن دوران تحصیلی عالی یا تخصص های فنی و دانش مهارت لازم، نمی توانند به اشتغال مناسب برسند.

بین اشتغال زایی برای افراد دارای معلولیت با سایرین، تبعیض فاحشی وجود دارد و گاه میزان بیکاری میان معلولین دو برابر بیکاران عادی است. درصورتی که بر اساس قانون  ارگان ها موظف هستند ۳% از اشتغال را به معلولین اختصاص دهند.

امید است با توجه به شعار امسال سازمان ملل برای روز جهانی معلولین، در حمایت و توانمندسازی اقشار آسیب پذیر به ویژه افراد دارای معلولیت تلاش نموده و با عمل به قانون حمایت از حقوق معلولین، در احقاق حقوق و امتیازات شهروندی این افراد بکوشیم.

بهزیستی خراسان رضوی متولی پیگیری امور معلولین در استان می‌باشد. در حال حاضر ۱۳۲۰۰۰ فرد دارای معلولیت، ۶۳۰۰۰ مستمری بگیر و  ۴۰۰۰ یارانه‌بگیر در خانواده‌ها تحت پوشش بهزیستی استان هستند که البته با رایزنی‌هایی که صورت گرفته، در آینده‌ی نزدیک، پشت نوبتی‌های مستمری، وارد چرخه‌ی حمایت می‌شوند.

همچنین بهزیستی استان ۸۳ مرکز توانبخشی روزانه و ۹۹ مرکز شبانه‌روزی تحت نظارت دارد و بیش از ۱۰ هزار فرد دارای کم‌توانی و معلولیت در این مراکز تحت مراقبت هستند و یا از خدمات بهزیستی بهره‌مند می‌باشند.

حمیدرضا علیزاده

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی

کد خبر 47413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد