در رسانه | سبزوار | معتادان متجاهر، چالشی بی‌پایان در سبزوار

سبزوار- ایرنا- وجود معتادان متجاهر یکی از آسیب‌های شهر سبزوار است که با وجود اقدامات موثر همچون پاکسازی نقاط آلوده و طرح جمع‌آوری این گروه از معتادان و راه‌اندازی مرکز اجباری ترک اعتیاد ماده ۱۶، همچنان گریبانگیر این شهرستان غربی خراسان رضوی است.

شهرستان سبزوار به سبب موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در شاهراه ارتباطی یکی از کانون های معتادان متجاهر در شرق کشور به شمار می رود و افراد مختلفی بر اثر بیکاری به سمت این ناهنجاری اجتماعی گرایش یافته اند.

طی سالهای گذشته با اجرای ۶ دوره طرح پاکسازی نقاط آلوده و جرم‌خیز سبزوار، حدود ۸۰۰ معتاد متجاهر از سطح شهر جمع‌آوری شدند و فرایند درمان آنها از طریق مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و دیگر کلینیک های مرتبط انجام شد، اما دلایل مختلفی از جمله نبود حمایت های لازم در خصوص ایجاد فرصت شغلی برای آنان پس از فرایند درمان، زمینه بازگشت مجدد بهبودیافتگان به چرخه اعتیاد را فراهم کرده است.

پاتوق‌های شبانه

بدون شک توجه نکردن به موضوع اشتغال و معیشت معتادان بهبود یافته، موجب بازگشت آنان به چرخه اعتیاد می شود و این امر نیازمند نگاهی ویژه در حوزه ساماندهی معتادان متجاهر است.  

مسوول موسسه خیریه حمایت از بهبودیافتگان امید به زندگی در سبزوار گفت: شرایط نامناسب اشتغال سبب شده افراد گرفتار در دام اعتیاد به سبب طرد از خانواده و جامعه، سریعتر به نقطه تجاهر اعتیاد برسند.

مجتبی زندی نسب افزود: یکی ار ویژگی های پاتوق های شبانه، که عمدتا مامن معتادان متجاهر است، آسایش، امنیت بیشتر و در دسترس بودن مواد مخدر است و عمده افراد در این مراکز از مواد مخدر صنعتی، روانگردان‌ها و شیشه استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی سبزوار در مسیر ارتباطی شرق و غرب کشور، سبب شده تا برخی افراد برای کار و یا تکدی گری به این منطقه مراجعه کنند که در نهایت با مصرف مواد مخدر همین جا ماندگار شده و به زندگی خود ادامه می دهند که این موضوع آمار معتادان متجاهر سبزوار را افزایش داده است.

ایجاد مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد با رویکرد اشتغالزایی

مسوول موسسه خیریه حمایت از بهبودیافتگان امید به زندگی سبزوار گفت: حلقه مفقوده فرایند درمان اعتیاد، اشتغال و حمایت های بعدی است که در صورت ایجاد مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، به رویکرد مهارت پروری و اشتغال توجه بیشتری می شود.

زندی نسب افزود: رویکرد مراکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد، سم زدایی، بازتوانی و اشتغال مصرف کنندگان است که پس از پایان طرح، بهبود یافتگان به مراکز اقامتی توانمندسازی ارجاع شده و فراخور کار و حرفه ای که فراگرفته اند برای آنها شغل ایجاد می شود.

گرمخانه نیازی اساسی که ایجاد شد

مدیرعامل مرکز سرپناه شبانه سبزوار گفت: یکی از مشکلات این شهر بی خانمانی کارتن خواب ها و افراد معتاد و بی سرپناه، به خصوص در فصول سرد پاییز و زمستان بود.

محمد خیرآبادی افزود: با راه اندازی گرمخانه در سبزوار بطور میانگین شبانه حدود ۴۰ نفر به این مرکز مراجعه می کنند که به آنها خدمات اولیه و ۲ وعده غذا ارائه می شود.

وی تصریح کرد: یکی از رویکردها در مرکز سرپناه شبانه سبزوار با بهره مندی از تیم روانشناسی، تشویق افراد به ترک اعتیاد است تا زمینه بازگشت آنها به دامان خانواده و جامعه فراهم شود.

پاکسازی نقاط آلوده و جمع آوری ۱۰۴ معتاد متجاهر در سبزوار

فرمانده انتظامی سبزوار گفت: در ماه جاری با اجرای طرح امنیت محله در سطح شهر، ۱۰۴ معتاد متجاهر از نقاط مختلف شهری جمع آوری شدند.

سرهنگ حسین بیات مختاری افزود: طرح جمع آوری معتادان متجاهر با هدف پاکسازی نقاط آلوده و جرم خیز، دادن احساس امنیت بیشتر به شهروندان و برخورد قاطع و قانونی با اخلالگران نظم و امنیت به صورت مستمر اجرا می‌شود.

وی با اشاره به شناسایی ۲۶ پاتوق مصرف مواد مخدر و کشف مقدار زیادی مواد افیونی، گفت: طرح اخیر با محوریت پلیس و با هماهنگی مراجع قضایی در مناطق حاشیه شهر سبزوار اجرا شده و معتادان پس از جمع آوری در اختیار مراکز ترک اعتیاد قرار گرفتند.

فعالیت ۴۳ کلینیک ترک اعتیاد سرپایی در سبزوار

یک کارشناس اداره بهزیستی سبزوار گفت: به منظور درمان معتادان ۴۳ کلینیک ترک اعتیاد سرپایی، یک کمپ اختیاری، ۲ مرکز ماده ۱۵،  مراکز اجباری ترک اعتیاد ماده ۱۶ و یک مرکز اجتماع درمان‌مدار یا تی سی در سبزوار فعال هستند.

 کاظم شبانی افزود: از این ۴۳ مرکز درمانی که متادون‌محور است، هشت مورد با مجوز بهزیستی و مابقی با مجوز شبکه بهداشت ودرمان شهرستان فعال شده اند و افراد گرفتار در دام اعتیاد با رویکرد درمانی و کاهش آسیب ها به این کلینیک ها مراجعه کرده و تحت درمان قرار می گیرند.

وی اظهار داشت: در کلینیک ترک اعتیاد سرپایی، پزشک متخصص، مددکار اجتماعی و روانشناس حضور دارد و همزمان با سم زدایی از طریق دارو،  خدمات روانشناختی و مددکاری به معتادان ارائه می شود.

 شبانی افزود: افراد معتاد پس از سم زدایی در کلینیک ها، به منظور حمایت های روانی و بازتوانی بیشتر، کنترل وسوسه و مدیریت هیجانات به کمپ های ترک اعتیاد اختیاری ماده ۱۵ و یا مرکز اجتماع درمان مدار (تی سی) معرفی می شوند.

مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶  ویژه معتادان متجاهر

کارشناس اداره بهزیستی سبزوار و معاون پیشین پیشگیری این اداره گفت: یک مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ با نظارت اداره بهزیستی در سبزوار فعال است که در آن به معتادان متجاهر معرفی شده از مراجع قضایی، خدمات ارائه می شود.

شبانی افزود: کمپ خیریه حمایت از بهبودیافتگان امید به زندگی، تنها مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ در شهرستان سبزوار است که در این  مرکز خدمات پزشکی، روانشناسی و مددکاری به افراد داده می شود.

وی اظهار داشت: رویکرد مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶،  پرهیزمدار و دارویی با تغییر مصرف مواد مخدر صنعتی از طریق درمان با متادون در دوره های سه تا ۹ ماهه است، سپس در صورت نیاز به ادامه درمان، افراد به مراکز دولتی و یا کمپ های اختیاری و کلینیک های سرپایی ارجاع می شوند.

شبانی افزود: طرح جمع آوری معتادان متجاهر پس از اعلام دادستان به وسیله نیروی انتظامی اجرا می شود و افراد وارد مرکز ترک اعتیاد اجباری یا همان ماده ۱۶ می شوند که تاکنون طی ۶ دوره حدود ۸۰۰ نفر از اینم معتادان شناسایی  و فرایند درمان آنها در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ و سایر مراکز سبزوار انجام شده است.  

وی اظهار داشت: مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ سبزوار ۲۰۰ نفر ظرفیت دارد که در همه دوره ها ۱۸۰ نفر مقیم داشته است.

شبانی با اشاره به ظرفیت ایجاد مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد در سبزوار گفت: در سفر رییس سازمان بهزیستی به این شهرستان،  این موضوع به عنوان یک نیاز اولویت دار مصوب شد که از طریق مرکز استان پیگیری شود اما تاکنون مجوزی صادر نشده است.

بنا بر اعلام سازمان پزشک قانونی کشور در نیمه نخست سال جاری ۲ هزار و ۴۹۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست داده اند که از این تعداد ۲ هزار و ۱۲۳ نفر مرد و ۳۶۷ نفر زن بوده اند.

بر اساس این گزارش، در ۶ ماهه نخست امسال آمار تلفات ناشی از سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۶.۵ درصد افزایش یافته است.

بررسی های انجام شده در خصوص نوع ماده مصرفی در متوفیان حاکی از آن است که ۵۴۴ نفر از آنان بر اثر مصرف مواد مخدر، ۱۱۲ نفر مواد محرک یا توهم زا و هزار و ۶۸ نفر به دلیل مصرف داروهای مخدر (همچون متادون و ترامادول)  جان خود را از دست داده اند.

۷۶۶ نفر نیز بر اثر مصرف همزمان چند نوع از این مواد در این مدت جان باخته اند.

شهرستان ۲۸۵ هزار نفری سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

کد خبر 46746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد