والدین نسبت به صدمات روحی طلاق در کودکان بی تفاوت نباشند

معاون پیشگیری بهزیستی استان زنجان از والدین خواست نسبت به صدمات طلاق در کودکان بی تفاوت نباشند وافزود : یکی از وجه های منفی پدید آمده از بستر خانواده آسیبی به نام طلاق است که موجب بروز ناهنجاری ‌های اجتماعی بسیاری در فرزند ان می ‌شود.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری عنوان کرد: در سایه طلاق که زوجین درگیر آن هستند فرزندان، ناخواسته درگیر تضاد هایی می ‌شوند که نه توان درک آن را دارند و نه تاب کنار آمدن با آن ‌ها را زیرا محرومیت فرزندان از سرپرستی مشترک پس از گسستن خانواده آن‌ها را از بسیاری ویژگی ها و مزایای خانوادگی محروم می ‌کند و اثرات جبران ‌ناپذیری بر آن‌ ها باقی می ‌گذارد.

وی اظهار کرد: استرس هایی که با فرایند طلاق همراه است می تواند منجر به بروز مشکلات عاطفی، رفتاری و جسمانی نظیر استرس، تعارض، نگرانی، فقدان عشق، ضعف خودپنداره، کاهش شادکامی و امید، کاهش عملکرد تحصیلی، شرم و خجالت، ترس پرخاشگری، افزایش مشکلات ارتباطی و بالاخص آسیب دیدن جدی عزت نفس در کودکان و نوجوانان شود.

وی افزود: کودکان به دلایل گوناگونی در همه جوامع، ممکن است جدایی و دوری ناخواسته والدین خود را تجربه کنند. جدایی و طلاق والدین امر بسیار مشکلی برای والدین و کودکان است، گاهی اوقات این جدایی کودکان را می ترساند و تاثیر ماندنی بر جای می گذارد.

بیگلری با اشاره به انجام برنامه های جهت کاهش آسیب های ناشی از طلاق در فرزندانمان، بیان کرد: به فرزند خود اجازه دهید احساسات خود در مورد جدایی از شما را بدون ترس و وحشت از عواقب آن بیان کند؛ حتی اگر شما ناراحت شوید شنونده خوبی باشید، به فرزندتان توضیح دهید که او مقصر جدایی شما نیست و طلاق مربوط به شماست و دلایل خاص خودتان را برای اینکار داشته اید و به فرزند خود بگویید که همچنان به او بها می‌دهید و در همه حال مراقبش هستید.

معاون پیشگیری خاطرنشان کرد: در مورد مسئله جدایی با فرزندتان صحبت کنید؛ کودکان حق دارند بدانند چرا شما از هم طلاق می‌گیرید، به یاد داشته باشید که بسیار مهم است که اطلاعاتی که به کودک خود می دهید درست باشند.

این مسئول با بیان اینکه  والدین جهان امنی را داخل منزل ایجاد کنید تا فرزندان بیرون از خانه یا در فضای مجازی بدنبال امنیت نگردد، تاکید کرد: ضروری است والدین به سن کودکان توجه کنندو  به‌طور کلی هر چه آن ها کم‌سن‌تر باشد، جزییات کمتری نیاز دارند و با توضیح ساده راحت‌تر کنار می‌آیند.

وی به والدین تاکید کرد: به فرزندتان این اطمینان را بدهید که شما همچنان پدر یا مادر فرزندتان هستید، پس او را تنها نگذارید و در چارچوب توافقات قبلی راجع به ملاقات با فرزندتان منظم و مشتاق باشید تا او بداند که دوست داشتنی هست. بعد از جدایی با فرزندتان وقت بگذرانید، به تفریح بروید و سعی کنید خوش بگذرانید، او حق دارد روزهای شاد را در زندگی اش تجربه کند.

کد خبر 45971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 0 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد