والدین، اضطراب کودکان را جدی بگیرید

سرپرست پیشگیری بهزیستی استان زنجان خواستارتوجه والدین نسبت به استرس و اضطراب کودکان شد و گفت: غربالگری اضطراب کودکان ۵ و ۶ ساله زنجانی در شرایط کرونایی با راه‌ندازی سامانه غربالگری اضطراب توسط دفتر مشاوره معاونت توسعه پیشگیری بهزیستی در حال اجرا است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان سکینه بیگلری افزود: طرح غربالگری اضطراب کودکان ۵ تا ۶ ساله با هدف شناسایی زودهنگام اضطراب کودکان، ارجاع زودهنگام جهت مداخلات تخصصی و افزایش اطلاعات والدین در خصوص پیشگیری از اضطراب کودکان از سنوات قبل در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌های استان برگزار می‌شد که با توجه به شیوع کرونا و تعطیلی مهدهای کودک، این طرح بصورت مجازی اجرا می شود.

وی عنوان کرد: جهت رفاه حال والدین و ممانعت از تردد در شرایط کرونایی، سازمان بهزیستی کشور اقدام به راه اندازی سامانه غربالگری اضطراب کودکان به آدرس الکترونیکی http://moshavereh.behzisti.gov.ir نموده که والدین می‌توانند با مراجعه به این سایت ضمن ثبت نام با واردکردن تاریخ تولد و شماره ملی کودکان نسبت به تکمیل کردن پرسشنامه مربوطه اقدام کنند. بکارگیری روش جدید یعنی استفاده از پرسشنامه آنلاین و تکمیل آن در بستر اینترنت چند مزیت به همراه دارد از جمله: تکمیل و ارسال پرسشنامه حتی در زمان قرنطینه و عدم دسترسی مستقیم به پرسش شوندگان را فراهم خواهد نمود. لذا در شرایط مشابه که منجر به تعطیلی طولانی مدت مهدهای کودک میشود می توان از بستر   به وجود آمده برای پیشبرد غربالگری بهره جست وهمچنین  تصحیح و نمره گذاری پرسشنامه ها در این روش بسیار سریعتر و کم هزینه تر و با خطای کمتری صورت میگیرد. و اینکه با توجه به سرعت تفسیر و نمره گذاری و فراهم شدن امکان پیگیری کودکان، ارجاعات و پیگیری های بعدی می تواند با سرعت و دقت بیشتری صورت گیرد.  

این مقام مسئول تصریح کرد: پس از تکمیل پرسشنامه، و دریافت نتیجه غربالگری، والدین می توانند  در صورت لزوم و داشتن علائم در کودکان به مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی مورد تایید و ثبت شده در سامانه مشاوره سازمان بهزیستی کشور مراجعه نموده  ودر صورت نیاز از سوی مرکز به روانپزشک معرفی شوند.

بیگلری بیان کرد: ابزار سنجش مورد استفاده پرسشنامه اضطراب کودکان اسپنس است که دارای ۲۸ سوال و شش خرده مقیاس شامل اضطراب جدایی،  ، اضطراب تعمیم یافته، هراس  اجتماعی و اختلال  وسواس- بی اختیاری، ترس از آسیب اجتماعی، اختلال استرس پس از سانحه(ptsd) می باشد.   گام بعد از غربالگری شناسایی کودکان مضطرب و معرفی به مشاوره و اجرای پروتکل های درمانی از جمله رفتار درمانی بازی درمانی و استفاده از ابزارهای تشخیصی همانند ازمون های ترسیم نقاشی و تست های فرافکن CAT و... و. برای تشخیص علت اضطراب است.

وی یادآور شد: شایع‌ ترین اختلالات دوران کودکی اختلالات اضطرابی است و اغلب اوقات علائم این اختلال با فرآیند رشد طبیعی کودک اشتباه گرفته می‌شود و مانع تشخیص و مداخلات به موقع می‌شود و در صورت بی توجهی و درمان نشدن تا سنین نوجوانی و بزرگسالی ادامه می‌یابد و موجب افت عملکرد تحصیلی، اجتماعی، شغلی فرد، افسردگی و ... خواهد شد.

کد خبر 45827

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد