مشاوره ها و خدمات روان شناختی بهزیستی در کاهش طلاق موثر است

مدیر کل بهزیستی استان زنجان در مراسم واگذاری مراکز ارزیابی روانی اجتماعی (غربالگری طلاق) بهزیستی به بخش خصوصی گفت:فرایند غربالگری طلاق به بخش غیردولتی واگذار شده است، ودر این مراکز که تحت نظارت بهزیستی است، یک جلسه ارزیابی چندبعدی تشخیصی روانی اجتماعی انجام می شود و پس از ارجاع به مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی استان که دارای شاخص های انتخاب مراکز مشاوره و خدمات روان شناختی مطابق با دستورالعمل اجرایی طرح کنترل و کاهش طلاق می باشند و طی فرایند مشاوره‌ی ۴ جلسه‌ای با زوجین، وضعیت امکان سازش یا عدم سازش زوج مشخص خواهد شد. درصورت و جود مشکلات روانشناختی به عنوان علل طلاق در خانواده نقش روانشناسان بهزیستی در سازش بارز و مهم است.

به گزارش روابط عمومی بهزیستی استان زنجان محمد محمدی با اشاره به اینکه فرایند ارزیابی روانی اجتماعی (غربالگری طلاق) در شهرستان های زنجان و ابهر و خدابنده  به بخش غیردولتی واگذار شد افزود :در قدم نخست، متقاضیان طلاق باید در سامانه اینترنتی تصمیم به نشانی http://zaman.behzisti.net  ثبت نام کرده و پس از آن با تعیین وقت قبلی که توسط سامانه به آن‌ها نوبت داده می‌شود، در تاریخ مقرر به مرکزارزیابی روانی اجتماعی (غربالگری طلاق)   مراجعه کنند.

پس از آن باید در جلسه غربالگری (ارزیابی چندبعدی تشخیصی روانی اجتماعی) شرکت کرده و اگر توافقی صورت نگرفت، به یکی از مراکز مشاوره تحت نظارت بهزیستی ارجاع داده ‌شوند. پس از انجام حداقل ۴ جلسه مشاوره وآموزش و مدت زمان ۴۵ روز، نتیجه مشاوره به بهزیستی ارائه می‌شود و اگر نتیجه مثبت نبود، بهزیستی آن‌ها را به دفتر خدمات الکترونیک قضائی راهنمایی می‌کند.

محمدی با بیان اینکه تحلیل آماری و تحلیل علت طلاق ها مهم است، افزود: باید مهم ترین دلایل طلاق به نسبت منطقه و شهر انجام شود تا با برگزاری دوره های آموزشی مهارت زندگی و آموزش زندگی خانواده بتوان از آسیب اجتماعی ناشی از طلاق پیشگیری کرد.

وی با بیان اینکه تاثیر مشکلات و تنگناهای اقتصادی بر فروپاشی یک ازدواج، غیرقابل کتمان است، یادآور شد: برخی از طلاق ها به خاطر مسائل و مشکلات افتصادی است و یک مددکاراجتماعی می تواند با برقراری ارتباط با خانواده و  پس از بررسی وضعیت خانواده  و شناسایی منابع اجتماعی و حمایتی و ارائه خدمات مددکاری  در این شرایط مثمرثمر باشد و خانواده ها را از هم گسیختگی نجات دهد.

وی به انصراف زوجین متقاضی طلاق بعد از ثبت نام در سامانه اشاره کرد و  افزود: کسانی که به سامانه تصمیم وارد می‌شوند قصدشان طلاق است و ابتدا خیال سازش ندارند اما تعدادی از آن‌ ها با تلاش مشاوران و مددکاران و با حل مشکلات طرفین، راه سازش در پیش می‌گیرند.

مدیر کل بهزیستی عنوان کرد: بهزیستی جزو متولیان سلامت اجتماعی است و می تواند در طلاق هایی که نیازمند خدمات مشاوره و روانشناختی است نقش آفرینی کند.

کد خبر 45242

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد