نشست اعضای کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد با جامعه نابینایان خراسان رضوی

رییس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر مشهد گفت: از شهردار مشهد درخواست داریم تا تمام مطالبات نابینایان را بررسی کند. حال شهر خوب نیست و دلیل آن نیز خوب نبودن حال شهروندان است.

حجت الاسلام حسن منصوریان در نشست با جامعه نابینایان، اظهار کرد: به عنوان رییس کمیسیون فرهنگی در شورای شهر پذیرای خیل متنوعی از مردم هستم. در این جلسه کسی برای خود مطالبه نداشت. هیچ کس مشکل شخصی خود را مطرح نکرد بلکه تمام مطالبات فرهنگی است.

وی افزود: از شهردار مشهد درخواست داریم تا تمام مطالبات را بررسی کند. حال شهر خوب نیست و دلیل آن نیز خوب نبودن حال شهروندان است.

امروز سقف شیشه ای و نامرئی بالای سر تمام افراد معلولان وجود دارد

در ادامه مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی بااشاره به کنوانسیون سازمان ملل در خصوص عصای سفید، خاطرنشان کرد: بر اساس این کنوانسیون اگر مشکلی در فضای عمومی فراگیر نباشد و فقط برای نابینایان رخ دهد، سازمان مربوطه مجرم شناخته می شود. امروز مناسب سازی به دسترس پذیری تبدیل شده و دلیل آن این است که مناسب سازی امتیاز و دسترس پذیری به معنای دادن حق است.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: مناسب سازی در پیاده روها ایجاد می شود اما دستگاه حفاری، برای جلوگیری از خطر مناسب سازی نمی شود یا برخی فکر میکنند مناسب سازی ها صرفا جنبه زیبایی دارد یا در مکان های تعبیه شده خودرو خود را پارک می کنند. تحقیقات نشان داده است که کشورهایی که به معلولان توجه کرده اند، پیشرفت کردند.

فیروزی خاطرنشان کرد: امروز سقف شیشه ای و نامرئی بالای سر تمام افراد معلولان وجود دارد و همه باید دست ب دست همدیگر دهیم تا این سقف شیشه ای را بشکنیم یا افق آن را بالاتر ببریم و آقای شهردار با انتخاب یک مشاور خوب نشان دادند که بدون حضور افراد دارای معلولین تصمیمی برای آنان نمی گیرد.

توجه شهردار مشهد به مشکلات توانیابان

در بخش دیگری از جلسه جواد شکوری، مشاور شهردار مشهد در حوزه توانیابان، شهردار را در موضوع قشر آسیب پذیر جامعه، دغدغه مند دانست و اظهار کرد: شهردار انقلابی و برنامه محور مشهد با تاکیدی که بر شهر مهربان و دسترسی پذیر بودن آن دارند، در حال تلاش برای حل مشکلات توانیابان است.

وی با تاکید بر اینکه این جلسه تنها به امسال محدود نشود، افزود: امیدوارم در جلسه ۲۱ مهر سال دیگر فعالیت ها جمع بندی و درباره مشکلات حل شده صحبت کنیم. در حال حاضر فرد نابینایی با رتبه ۶ کنکور، دیگری وکیل پایه یک دادگستری و یا عضو هیات علمی دانشگاه وجود دارد که این موارد نشان دهنده استعداد و توانمندی بالای آنان در صورت مهیا شدن امکانات است.

درخواست حل مشکل زمین در پارک حجاب

در ادامه جواد رضایی، مدیرعامل کانون نابینایان ثامن الائمه (ع) خراسان رضوی بیان کرد: امیدواریم این جلسات نگاهی باشد به کسانی که در طی سال دیده نمی شوند. آقای شهردار توجه خوبی به این قشر نشان دادند و جامعه نابینایان خراسان رضوی ۲۲ سال سابقه دارد. ما تلاش می کنیم منشا خدمات و تغییر باشیم.

وی اضافه کرد: جامعه ما خدمات متفاوتی را در بخش های مختلف اعم از چاپخانه، خط بریل و... ارائه می کند و قران، پایان نامه تحصیلی، رساله دکتری و... چاپ میکنیم. این چاپخانه با پنج درصد از توان خود در حال کار است. همچنین تولیدات ما به سایر استان های شرق کشور و افغانستان و ترکمنستان ارسال می شود.

مدیرعامل کانون نابینایان ثامن الائمه (ع) خراسان رضوی تصریح کرد: اکثر دوستان من از داشتن قرآن بریل محروم اند. ما نیاز داریم دستگاه های فرهنگی از ما حمایت کنند. یکی از زمین های ما ۱۸ سال پیش بدون جلب رضایت تصاحب شد و هم اکنون پارک حجاب در آن مکان قرار گرفته و سال ها طول کشید تا زمینی جایگزین آن به ما تحویل دهند. مجموع زمین دو هزار متر است اما به دلیل عدم داشتن سند رسمی پیگیری های ما بی نتیجه ماند و در حال حاضر در مکانی استیجاری، اجاره های میلیونی پرداخت می کنیم.

نشست اعضای کمیسیون فرهنگی-اجتماعی شورای شهر مشهد با جامعه نابینایان

آماده سازی چند پارک در شهر برای نابینایان

در بخش دیگری از این جلسه سعید دولابی، مدیر مجتمع شبانه‌روزی نابینایان امید مشهد گفت: فرهنگسازی بسیار مهم است و جایی که خلاهای فرهنگی پر شود، مشکلات معلولین در سطح سهر کاهش پیدا میکند. درخواست ما اختصاص یکی از فرهنگسراهای شهرداری به فعالیت های نابینایان و کم بینایان است.

وی ادامه داد: درخواست دیگر ما برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران در راستای آشنایی با نیازهای ما است در این صورت فضاهای شهری متناسب با نیازهای ما طراحی می شود و دیگر نیازی به صرف هزینه برای اصلاح معابر نیست. درخواست دیگر ما مناسب سازی چند پارک در شهر است. همچنین شهرداری در قسمت تربیت بدنی پک هایی را به دانش آموزان می دهد و درخواست داریم معلولان نیز از این مساله محروم نشوند و امیدوارم ۲۳ مهر سال دیگر ۲۳ درخواست ما اجرایی شده باشد.

درخواست اختصاص سالن ورزشی

در ادامه سردار محمود باقرزاده، رییس هیات نابینایان و کم‌بینایان خراسان رضوی اظهار کرد: جامعه هدف ما ثابت کرده است که مظهر توانمندی است. ما ابتدا با قشری روبرو بودیم که خود را باور نداشتند و از سال ۶۴ تا به این لحظه مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته ایم و هیچکس پای عهد خود نمانده است. یکی از اصلی ارین مشکلات ما اسپانسری است. در پارالمپیک از ۴۸ نفر اعزامی ۸ نفر نابینا بودند و از ۲۱ مدال ۱۱مدال توسط نابینایان گرفته شد. درخواست دیگر ما اختصاص یک سالن ورزشی است.

کد خبر 44771

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد