در رسانه | درمان مرتبط با سلامت روان در دوران کرونا اولویت بهزیستی همدان است

همدان- ایرنا- سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان گفت: میزان دسترسی به درمان‌های مرتبط با سلامت روان در دوران همه‌گیری ویروس کرونا اولویت سازمان بهزیستی است که شیوع اختلالات روانی در جامعه را کاهش می دهد.

شجاع احسانی روز دوشنبه به مناسبت هفته جهانی سلامت روان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه سلامت روان افراد جزو اولویت‌های مهم هر جامعه ای محسوب می شود افزود: ارائه حمایت‌ های روانی اجتماعی از طریق اورژانس اجتماعی ۱۲۳ و خط ۱۴۸۰ مرکز مشاوره بهزیستی، نقش چشمگیری در تقویت شاخص‌های سلامت روانی اجتماعی، تعدیل فضای روانی و اجتماعی کشور و ارتقای دسترسی به خدمات سلامت دارد.

وی با اشاره به اینکه ترس و نگرانی مهمترین پیامد موثر در سلامت روانی افراد و خانواده‌ها در دوران شیوع ویروس کرونا است ادامه داد: گروه‌های خاصی از جمله کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای بیش از دیگران تحت‌ تأثیر این عوامل اضطراب‌آور قرار گرفته‌اند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی همدان عنوان کرد: اجرای محدودیت‌ها، منع تردد عمومی، تعطیلی کسب‌وکارها و اعمال قرنطینه، نگرانی از دست‌ دادن شغل یا درآمد با ایجاد اختلال در فعالیت‌های روزمره افراد، استرس و اضطراب را تشدید می کند.

احسانی خاطرنشان کرد: سامانه خود مراقبتی در حوزه سلامت روان برای استفاده جمعیت عمومی راه اندازی شده و همه افراد هم اکنون می توانند بدون ذکر مشخصات هویتی، با مراجعه به این پایگاه از خدمات آنلاین این سامانه در حوزه سلامت روان استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه اختلالات روانی طیف وسیع و متنوعی را از استرس و اضطراب خفیف تا افسردگی، اعتیاد و شیزوفرنی و جنون را شامل می شود اظهار داشت: بر اساس اعلام وزارت بهداشت حدود ۲۳ درصد جمعیت کشور به یکی از انواع بیماری ها و اختلالات روانی مبتلا هستند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی استان همدان شایع ترین اختلال روانی بین زنان را افسردگی برشمرد و یادآور شد: سلامت روان علاوه بر مشکلات خلقی به عوامل مختلف محیطی و اجتماعی از جمله بیکاری، طلاق، خشونت های خانوادگی و مشکلات اقتصادی نیز بستگی دارد.

احسانی ادامه داد: عمده ترین هدف در این هفته ارتقا و افزایش آگاهی و تغییر و اصلاح نگرش مردم نسبت به مسائل بهداشت روان است.

وی یادآور شد: اختلالات روانی باعث بروز انواع مشکلات در روابط بین فردی، شغلی و خانوادگی می شود و زنجیره همگرایی برای پیگیری و تحقق اهداف توسعه ای را در جامعه مختل می کند.

سرپرست معاونت امور فرهنگی و پیشگیری بهزیستی همدان با بیان اینکه اختلالات روانی کیفیت زندگی افراد جامعه را نشانه می گیرد گفت: نیاز است با رویکردی پیشگیرانه و بهره گیری از روانشناسان و مددکاران تغییرات اساسی در شیوه و سبک زندگی این افراد رخ دهد.

احسانی به روزشمار هفته سلامت روان از ۱۸ تا ۲۴ مهر اشاره کرد و گفت: «نقش سیاستگذاران در دسترسی عادلانه به خدمات سلامت روان»، «نقش تحریم‌ها بر نابرابری سلامت روان در پاندمی کرونا»، «رابطه‌ منصفانه‌ ارائه‌دهندگان خدمات سلامت روانی - اجتماعی با خدمت‌گیرندگان»، «تأثیر انگ بر نابرابری خدمات سلامت روان در جامعه»، «ضرورت توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی در بهبود سلامت روان جامعه»، «سواد سلامت روان و بهره‌مندی از خدمات» و «نقش حاکمیت در توانمندسازی افراد دارای معلولیت (جسمی و ذهنی)» از عناوین روزهای این هفته است.

به گزارش ایرنا، بهداشت روان یا سلامت روان به معنی سلامت هیجانی و روانشناختی است، به شکلی که فرد بتواند از تفکر و توانایی های خود استفاده کند، در جامعه عملکرد داشته باشد و نیازهای معمول زندگی روزمره را برآورده سازد.

۱۸ مهر روز جهانی سلامت روان است که «سلامت روان در جهانی نابرابر» شعار این روز اعلام شده است

کد خبر 44455

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 6 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد