۲۳ درصد معلولان خراسان جنوبی ناشنوا هستند

بیرجند - ایرنا - مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر تعداد افراد دارای معلولیت زیر پوشش بهزیستی این استان ۲۳ هزار و ۹۹۸ نفر هستند که از این تعداد ۶ هزار و ۳۷۵ نفر معادل ۲۳ درصد معلولیت شنوایی دارند.

علی عرب‌نژاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد هزار و ۸۰۹ نفر ناشنوا یا کم‌شنوا از بهزیستی استان به عنوان معلول شنوایی مستمری دریافت می‌کنند.

وی گفت: ۱۱۱ میلیون تومان اعتبار از ابتدای امسال برای خرید سمعک هزینه شده و در اختیار ۷۴ متقاضی قرار گرفته است.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار داشت: سال گذشته نیز ۱۸۷ میلیون تومان برای خرید سمعک هزینه و به ۱۲۵ کودک کم‌شنوا واگذار شد.

وی به هزینه‌کرد ۱۲۶ میلیون تومان اعتبار برای کمک هزینه کاشت حلزون در سال گذشته اشاره کرد و گفت: آسیب شنوایی معلولیت پنهان و شایع‌ترین نقص مادرزادی بوده که میزان شیوع آن در زمان تولد بیش از ۲ برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است.

عرب‌نژاد افزود: ۲۵ درصد دلیل ناشنوایی ناشناخته است، ۵۰ درصد علت ژنتیک و ۲۵ درصد سایر موارد مانند زردی، بیماری‌های مادر حین بارداری و مسائل هنگام زایمان محسوب می‌شود.

وی گفت: طبق مطالعات متعدد سال‌های اخیر در صورتی که کودک دارای افت شنوایی پیش از سه ماهگی تشخیص داده شود و قبل از سن ۶ ماهگی از وسیله تقویت‌کننده صوتی و برنامه‌های توانبخشی مناسب بهره‌مند شود، می‌تواند به مهارت‌های گفتاری و زبان قابل مقایسه با کودکان طبیعی دست یابد.

مدیرکل بهزیستی خراسان جنوبی مداخلات توانبخشی شنوایی را شامل تجویز وسیله کمک شنوایی مناسب نظیر سمعک، تربیت شنوایی، گفتار درمانی و کاشت حلزون عنوان کرد و افزود: در حال حاضر ۲ مرکز خانواده و کودک ناشنوا و کم‌شنوا در شهرستان‌های بیرجند و قاینات فعال هستند که به ۶۵ کودک و نوجوان مقاطع سنی (شیرخوار تا ۱۵ سال) خدمات  آموزشی و توانبخشی ارائه می‌کنند.

وی اظهار داشت: در این طیف از مراکز، غالبا تجهیزات کامل توانبخشی موجود بوده و فضا برای دسترسی گروه هدف به خدمات مناسب‌سازی شده است.

عرب‌نژاد گفت: خدمات مرکز شامل آموزش مهارت‌های ارتباطی و آموزش مفاهیم زبانی و گفتاری تحت نظارت کارشناسان شنوایی شناسی و گفتار درمانی به منظور تاکید بیشتر بر استفاده از باقیمانده شنوایی و بکارگیری زبان و گفتار توسط مربی، مشاوره و راهنمایی ادیولوژیک به والدین برای آگاهی از ضرورت  استفاده از وسیله کمک شنوایی نظیر سمعک (راهبری ادیولوژیک)، مشاوره روانشناسی با والدین برای پذیرش معلولیت فرزند خود و همکاری در توانبخشی کودک، ارزیابی و درمان اختلات شنوایی توسط کارشناس شنوایی شناسی است.

وی افزود: در پی اعلام نیاز خانواده‌های دارای کودکان اختلالات شنوایی به بهره‌مندی حداکثری از کمک هزینه (یارانه) در مراکز روزانه آموزشی و توانبخشی خانواده و کودک مبتلا به اختلالات شنوایی، تمامی کودکان بهره‌مند از خدمات این مراکز به صورت ۱۰۰ درصدی از پوشش یارانه برخوردار هستند.

کد خبر 44143

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد