مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، مکانی برای توانبخشی است نه اقامت طولانی

معلولین، بیماران روانی و سالمندان ترخیصی از مراکز شبانه‌روزی بهزیستی، مورد حمایت مالی و معنوی قرار می‌گیرند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: این حمایت در راستای استقلال‌بخشی به افراد دارای معلولیت و سایر مددجویانی که مایل به زندگی در جامعه هستند صورت می‌گیرد.

حمیدرضا علیزاده گفت: با همکاری دستگاه قضایی و هماهنگی با مسؤولان مراکز شبانه‌روزی، مقرر شده مددجویانی که تمایل به زندگی مستقل در بیرون از مراکز را دارند از نظر اشتغال، مسکن و خدمات جانبی مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: احکام قضایی که مبنای پذیرش مددجویان در مراکز شبانه‌روزی بود اکنون نظام‌مند شده و قضات نیز با هدایت دادستانی، احکام را با توجه به شرایط مرکز، وضعیت مددجو و در نظر گرفتن مصلحت وی، صادر می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: در برنامه‌ی ترخیص مددجویان از مراکز شبانه‌روزی نیز دادستانی حمایت خوبی از بهزیستی داشته و لذا توانسته‌ایم تعدادی از معلولین جسمی حرکتی و سالمندان مراکز شبانه‌روزی را با همکاری دادستانی و هماهنگی مدیران مراکز ترخیص و مستقل کنیم.

به گفته‌ی این مسؤول، با توجه به خلأ قانونی حمایت از معلولین پس از ترخیص، طرح توجیهی ترخیص از مراکز شبانه‌روزی با هدف ایجاد زمینه زندگی مستقل در جامعه به سازمان بهزیستی کشور ارسال شده که منتظر بررسی و نتیجه‌ی سازمان هستیم.

علیزاده گفت: در این طرح، مددجویانی که به این ترتیب از مراکز ترخیص می‌شوند به مراکز اشتغال حمایت‌شده، معرفی می‌شوند تا مشغول به کار شوند و از نظر مسکن نیز حمایت مالی دریافت می‌کنند تا بتوانند در محیط عمومی جامعه، زندگی مستقلی داشته باشند.

وی تأکید کرد: مراکز شبانه‌روزی باید تلاش بیشتری در این زمینه داشته باشند و تنها معلولین، بیماران روانی و سالمندانی که واقعا مجهول‌الهویه هستند در مراکز بمانند و سایر مددجویان پس از طی دوره‌ی درمان و توانبخشی، به خانواده و جامعه بازگردند و تلفیق اجتماعی به صورت کامل اتفاق بیفتد.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی گفت: معلول، سالمند یا بیمار روانی مجهول الهویه از نظر ما و دادستانی قابل پذیرش نیست و با همکاری خوب دادسرای صغار و محجورین، ترتیبی اتخاذ شده که اگر این افراد واقعا بلاصاحب هستند دادستانی قیم آنها بوده و در مورد اموال و دارایی‌های آنان تصمیمات لازم را بگیرد.

این مسؤول اضافه کرد: بنا بر این افراد بلاصاحب، تحت قیمومیت مدعی‌العموم قرار می‌گیرند و افرادی که قادر به استقلال هستند از مراکز ترخیص می‌گردند زیرا اولویت ما نگهداری و مراقبت در خانواده است و در همین راستا برنامه‌های حمایتی زیادی برای مددجویان مقیم منازل داریم.

وی افزود: برنامه‌ی مراقبت در منزل، حق پرستاری، حق مراقبت از معلول، بیمار روانی و سالمند در منزل که همان یارانه‌ای است که برای نگهداری از آنها به مراکز پرداخت می‌شود و مستمری به مددجویانی که شرایط را دارا باشند از جمله حمایت‌هایی است که از این گروه انجام می‌دهیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با این تمهیدات، امکان پذیرش افرادی که واقعا بلاصاحب هستند و در حال حاضر پشت نوبت پذیرش در مراکز قرار دارند فراهم شود و این عزیزان نیز از بلاتکلیفی خارج شوند.

وی گفت: در نهایت، هیچ مددجویی که خانواده داشته باشد نباید در مراکز بهزیستی برای مدت طولانی اقامت داشته باشد زیرا این مراکز جای توانبخشی است نه جای اقامت طویل المدت که شخص برای تمام دوران زندگی‌اش در مرکز باشد.

کد خبر 43869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد