مشهد |  انجام ۵۸ هزار بازدید منزل مددجویان ظرف کمتر از ۹ ماه در بهزیستی مشهد

۷۸ مرکز مثبت زندگی در شهرستان مشهد ۲۹ هزار پرونده مددجویان مستمری بگیر مشهد را مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند.

به گفته ی کارشناس مسؤول مراکز مثبت زندگی شهرستان مشهد، در این مراکز دست کم دو نوبت بازدید میدانی به فاصله یک ماه از منازل این مددجویان به عمل آمده که در تاریخ بهزیستی مشهد بی سابقه است.

عفت علیزاده گفت: مددکاران و کارشناسان مراکز مثبت زندگی مشهد، تغییر وضعیت مددجویان در بین دو بازدید را مورد بررسی کارشناسی و تخصصی قرار می دهند و نتیجه تغییرات را در بانک های اطلاعاتی بهزیستی ذخیره می کنند تا مورد ارزیابی تخصصی ستاد بهزیستی شهرستان قرار گیرد و تصمیمات راهبردی که در برنامه ریزی اقتصادی اجتماعی این مددجویان تأثیر اساسی دارد اتخاذ گردد.

وی همچنین به تعدادی از پرونده های مددجویان که تحویل مراکز شده و برگشت خورده اند اشاره کرد و گفت: در حدود ۵ هزار پرونده از مراکز برگشت خورده اند که در واقع مشغول بررسی مجدد آنها هستیم چون برخی از آنها مهاجرت کرده یا از محل زندگی خود جابجا شده اند و یک عده هم به دلایل مختلف مثل فوت، شناسایی نشده اند.

وی خاطر نشان کرد: بر اساس برآوردها نزدیک به ۴۵ درصد پرونده های برگشتی، بعد از آغاز طرح مراکز مثبت زندگی مستمری بگیر شده اند که در سامانه آنها ثبت نیست و به همین دلیل برگشت خورده که با ثبت آنها در سامانه مشکل شان حل می شود.

علیزاده در خصوص نظارت بر مراکز مثبت زندگی گفت: ما گزارش های مددکاران مراکز را بررسی و ارزیابی می کنیم و تعدادی از گزارش ها که استانداردهای لازم را ندارند یا حاوی محتوای مفید و مؤثر نیستند را نمی پذیریم تا مرکز مجددا مددکاری به محل اعزام و گزارش دقیق تری تهیه کند.

وی با بیان اینکه بیش از ۲۳۰ مددکار در مراکز مثبت زندگی در مشهد مشغول فعالیت می باشند گفت: ما در ستاد بهزیستی شهرستان به اتفاق سه کارشناس، تمام ۳ هزار گزارش مددکاری دریافتی از این مراکز را طی مدت سه ماه بررسی و ارزیابی کرده ایم  و ۲۰ درصد از گزارش ها را به خاطر نقایص حرفه ای و محتوایی برگشت داده ایم.

کارشناس مراکز مثبت زندگی بهزیستی مشهد با یادآوری اینکه مددکاران مراکز مثبت در تشخیص برقراری مستمری و سایر خدمات به مددجو، اختیار تام دارند تأکید کرد: البته این به آن معنا نیست که کار مستقل و بدون نظارت انجام می دهند چون تیم های نظارت بهزیستی مشهد بر همه امور مراکز از جمله فعالیت های مددکاری، به دقت نظارت دارند.

وی با یادآوری اینکه مراکز مثبت زندگی، بر اساس دستور العمل ها بهزیستی های کوچک شده هستند گفت: خوشبختانه اکنون مجوز فعالیت بسیاری از وظایف ۲۲ گانه این مراکز صادر شده و سامانه مراکز در مورد این فعالیت ها باز شده است که این مراکز می توانند فعالیت یاد شده را انجام دهند.

وی با بیان اینکه برخی فعالیت های انجام شده متناسب با کارمزدهای مراکز نیست گفت: امیدواریم تغییراتی در شرایط و میزان پرداخت به مراکز از سوی سازمان بهزیستی ایجاد شود که انجام فعالیت های واگذار شده در بهترین شکل ممکن انجام شود.

علیزاده گفت: مشاوره، سی بی ار، غربالگری های بینایی و شنوایی و همچنین خدمات امداد رسانی و مددکاری، اکنون در مراکز مثبت زندگی فعال هستند و برنامه اجتماع محور نیز در اغلب محلات آغاز شده است.

وی در پایان یادآور شد: به خاطر محدودیت های زمانی در آغاز برنامه، توزیع جغرافیایی مراکز مثبت زندگی در مشهد، متناسب با جمعیت نبوده و تلاش برای اصلاح این موضوع و توزیع مناسب مراکز در سطح شهرستان، ادامه دارد.

کد خبر 43324

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد