دررسانه | کودک‌آزاری در صدر تماس‌های مردمی/ زنان و کودکانی که از ترس خشونت به ۱۲۳ پناه می‌برند

گروه استان‌ها-سالانه هزاران کودک بر اثر خشونت والدین و کودک‌آزاری دچار مشکلات روحی و روانی می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد مقدس، دخترک رنگ به رخساره ندارد و از ترس گوشه‌ای از اتاق خود را کنار کمد و رختخواب‌ها پنهان کرده است نفس نفس می‌زند انگار که از چیزی فرار کرده است جثه کوچک و ظریفش را که می‌نگرم هنوز به ۸ سال نرسیده است.

چشمان سیاه و درشت با موهایی بافته شده که از زیر روسری کوچکش بیرون زده است اسمش را می‌پرسم با ترس  پاسخ می‌دهد گویی از به زبان آوردن اسم خودش هم ترس و واهمه دارد. با خود می‌گویم این چه ترسی است که تمام وجود دخترک را فراگرفته است.

چند شکلات از ته کیفم پیدا می‌کنم تا شاید دخترک را خوشحال کنم، شکلات را که می‌بیند گویی مطمئن شده باشد که قصد آزارش را ندارم جلو می‌آید و می‌گوید اسمش فاطمه است و هنوز ۸ سالش نشده، تازه داشتم دست‌هایش را لمس می‌کردم که با صدای خشمگین پدرش یک متر از جا می‌پرد و دوباره به همان پناه‌گاهی که برای خود درست کرده است می‌رود.

فاطمه تنها یکی از هزاران هزار کودکی است که هر روز با پرخاشگری و کودک آزاری  از سوی والدین روبه رو می‌شوند و دچار آسیب‌های بسیار جدی روحی و روانی می‌شوند در همین راستا "اورژانس اجتماعی" که با گرفتن شماره تلفن ۱۲۳ شبانه‌روزی در دسترس آحاد مردم قرار دارد، ابزاری موثر برای جلوگیری از خشنونت‌هایی همچون کودک‌آزاری، همسرآزاری، سالمندآزاری و دیگر آسیب‌های اجتماعی فعالیت می‌کند.

کارشناسان و مددکاران این اورژانس در بدترین شرایط در کنار رخدادهای سخت و طاقت فرسایی قرار می‌گیرند که مخاطبان آن اغلب کودکان، زنان و گاه سالمندان هستند که نیاز دارند کسانی صدای مظلومیت و کمک خواهیشان را از چارچوب چهار دیوار خانه بشنوند.

برقراری ۱۱ هزار و ۵۳۵ تماس با  اورژانس اجتماعی بهزیستی

مسعود فیروزی، مدیرکل بهزیستی خراسان‌رضوی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت:  امروز همه می‌دانند که هر جا یک مشکل اجتماعی در سطح فردی و خانوادگی وجود دارد باید با اورژانس اجتماعی تماس بگیرند و اهمیت فعالیت‌ها و خدمات این نهاد روز به روز بیشتر در سطح جامعه مشخص می‌شود.

وی گفت: فعالیت مجموعه اورژانس اجتماعی از سال ۱۳۷۸ در خراسان رضوی آغاز شده است و در حال حاضر ۲۰ شهرستان استان دارای پایگاه اورژانس اجتماعی هستند.

فیروزی افزود: بسیاری از ۱۱ هزار تماس تلفنی با اورژانس اجتماعی در ۵ ماه گذشته و از ۲ هزار مأموریت اورژانس اجتماعی در این مدت اطلاع ندارند.  بیشترین تعداد تماس های شهروندان خراسانی با "شماره ۱۲۳" سامانه تلفنی اورژانس اجتماعی این استان از ابتدای امسال تاکنون به ترتیب مربوط به کودک‌آزاری، اختلافات خانوادگی و همسرآزاری بوده است.

وی تصریح کرد: در سال جاری ۱۱ هزار و ۵۳۵ تماس با خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی استان گرفته شده است که گزارش کودک آزاری با هزار و ۸۶۶ مورد در صدر و دارای رتبه نخست تماس های مردمی است که نشان از رشد آگاهی عموم مردم نسبت به ضرورت گزارش این موارد دارد.

مدیرکل بهزیستی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: همچنین اختلافات خانوادگی با هزار و ۴۷۰ تماس و همسرآزاری با ۹۶۱ تماس رتبه‌های دوم و سوم بیشترین تماس ها با اورژانس اجتماعی خراسان رضوی را داشته اند.

ماموریت‌های اورژانس اجتماعی در ۲۴ تا ۷۲ساعت انجام می‌شود

نسیم بوستانی کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز گفت: اورژانس اجتماعی پس از ۱۱۰، ۱۱۵ و ۱۲۵، به عنوان چهارمین اورژانس در سطح کشور شروع به فعالیت کرد؛ از قدمت اورژانس اجتماعی حدوداً ۲۱ سال می‌گذرد و طی این سال‌ها تلاش شده در سطح جامعه شناخته شود، اما متاسفانه آشنایی مردم با فعالیت‌های اورژانس اجتماعی بسیار محدود و کم است.

وی افزود: خط ۱۲۳ در ابتدا در راستای حل مشکلات کودک‌آزاری فعالیت خود را آغاز کرد؛ به این معنا که این خط نه به عنوان خط اورژانس اجتماعی، بلکه خط کودک‌آزاری شناخته شده بود؛ زیرا هدف اولیه تشکیل اورژانس اجتماعی پیگیری امور مربوط به کودک‌آزاری بود، اما به مرور زمان موارد دیگر نیز به جامعه هدف اضافه شد.

کارشناس مسئول اورژانس اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی یکی از مشکلات دیگر اورژانس اجتماعی را عدم همکاری برخی از سازمان‌های همکار معرفی کرد و افزود: به طور مثال در خصوص موارد کودکان معتاد، تا قبل از ترک اعتیاد هیچ اقدامی نمی‌شود برای این کودکان انجام داد. همچنین به دلیل سن کم و وجود خطرات جانی، ترک اعتیادشان باید در شرایط کاملا پزشکی اتفاق بیفتد؛ بنابراین در این خصوص بسیار نیازمند دریافت خدمات پزشکی از سوی بیمارستان‌های مختلف هستیم و این تبدیل به یک معضل برای ما شده است.

وی خاطرنشان کرد: در ماموریت‌های آنی که خطرات جانی برای افراد وجود دارد، تیم سیار بلافاصله بعد از دریافت ماموریت به محل می‌روند. همچنین دسته دیگر ماموریت‌های فوری هستند. در این مورد، تیم خدمات موظف است حداکثر ظرف ۲۴ ساعت در محل حاضر شود و ساماندهی صورت پذیرد؛ به این معنا که در مجموع حضور در محل و ساماندهی باید حداکثر ۲۴ ساعت زمان برد.

بوستانی افزود: گاه ماموریت‌هایی هستند که با فوریت کمتری پیش‌بینی می‌شوند؛ در خصوص این موارد، ما حداکثر تا ۷۲ ساعت فرصت داریم که مداخله کنیم؛ زیرا خطر جانی فرد را تهدید نمی‌کند و در محل امنی قرار دارد؛ به طور مثال تصور کنید کودکی بازمانده از تحصیل به عنوان مورد کودک‌آزاری به ما گزارش می‌شود، اگر بررسی وضعیت این کودک یک تا دو روز زمان ببرد، خطری کودک را تهدید نمی‌کند.

کد خبر 42640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد