زبرخان | حمایت تمام قد دستگاه قضایی شهرستان زبرخان از مددجویان و برنامه‌های بهزیستی

دادستان شهرستان زبرخان گفت: دستگاه قضایی با تمام توان از برنامه‌های بهزیستی و منافع مددجویان این نهاد حمایت می‌کند.

سید محمد رسولی در گفتگوی اختصاصی با واحد خبر روابط عمومی بهزیستی خراسان رضوی افزود: بر اساس قوانین موجود، رسیدگی به معیشت، توانمندسازی، بازتوانی، استقلال و رفع نیازهای مددجویان، وظیفه و تعهد همه‌ی دستگاه‌هاست و لذا مدیران اجرایی باید به وظایف قانونی خودشان عمل کنند.

وی خاطر نشان کرد:‌ امام راحل و رهبر معظم انقلاب نیز همواره بر رسیدگی به محرومین و مستضعفین و از جمله اقشار تحت پوشش بهزیستی تأکید داشته‌اند.

رسولی با اشاره به وضعیت مددجویان بهزیستی در سنوات اخیر گفت: مدیران باید با این نگاه به سراغ مددجویان بهزیستی بروند که گویی یکی از اعضای خانواده‌ی خودشان هستند و برای رفع مشکلات عضو خانواده‌ی خودشان تلاش می‌کنند.

دادستان زبرخان گفت: ما به عنوان دستگاه قضایی شهرستان، تلاش کرده‌ایم همه‌ی مدیران را پای کار بیاوریم و در شورای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که در شهرستان تشکیل شده، فعالیت‌ها و اقدامات بسیار خوبی را برای حمایت از مددجویان بهزیستی برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در همین شورا از مدیران اجرایی خواسته شده در چهارچوب وظایفی که برایشان در قانون تعیین شده و همچنین امکانات و ظرفیت‌هایی که دارند حداکثر تلاش خود را برای رفع مشکلات مددجویان بهزیستی بکار بگیرند و از هیچ کوششی در این زمینه فروگذار نکنند.

کودک‌همسری، آسیب مهم اجتماعی زبرخان

وی با اشاره به آسیب‌های اجتماعی در شهرستان زبرخان گفت: یکی از معضلات مهم اجتماعی در این شهرستان، کودک‌همسری است که بیشتر صبغه‌ی فرهنگی و خانوادگی دارد.

وی تأکید کرد: با آنکه قانون، عقد ازدواج دختران زیر ۱۳ سال را ممنوع کرده، متأسفانه خود خانواده‌ها بر اثر ناآگاهی و سنت‌های اشتباه گذشته، دختران زیر این سنین را مجبور به ازدواج می‌کنند.

وی خاطر نشان کرد: البته از نظر شرعی، این کار مشکلی ندارد اما با توجه به شرایط زندگی امروز و وضعیت اجتماعی جامعه، به نظر می‌رسد این گونه ازدواج‌ها به مصلحت جوانان و زندگی خانوادگی نیست و به خاطر اینکه طرفین رشد عقلی و روانی کافی ندارند ازدواج بسرعت گسسته می‌شود و طلاق صورت می‌گیرد.

رسولی گفت: مشکل مهم‌تری که در این زمینه به چشم می‌خورد، ازدواج دادن دختران زیر سن قانونی با پسرانی است که ۱۰ سال یا بیشتر با آنها تفاوت سنی دارند و واضح است که این تفاوت سن و سال، با توجه به شرایط دوران بلوغ طرفین و عدم بلوغ فکری، مشکلات زیادی را برای زوجین ایجاد می‌کند.

وی تأکید کرد:‌ متأسفانه بیشتر این ازدواج‌ها به طلاق می‌انجامد و یا با دشواری‌ها و وضعیت بسیار ناگواری ادامه می‌یابد که نتیجه‌ی ناآگاهی خانواده‌ها می‌باشد.

اولین شهرستان در ممنوع کردن صیغه‌ی غیر قانونی

این مقام ارشد قضایی شهرستان گفت: ما اولین شهرستانی بودیم که اجرای صیغه عقد توسط روحانیون محلی بدون اذن دادستان و بدون ثبت در دفاتر رسمی را ممنوع کردیم و در حال حاضر هم اکثریت قاطع روحانیون محلی، از اجرای صیغه‌های غیر قانونی خودداری می‌کنند اما این کافی نیست و باید برنامه‌ها و اقدامات بیشتری داشته باشیم.

دادستان زبرخان با اشاره به برنامه‌های پیشگیرانه‌ای که با محوریت بهزیستی و با کمک سایر دستگاه‌های شهرستان در این زمینه برنامه‌ریزی شده گفت: وقتی جلسات مشاوره و راهنمایی را برای خانواده‌ها برگزار می‌کنیم با استقبال آنان مواجه می‌شویم و متوجه می‌شویم که آموزش‌ها در این زمینه کافی نبوده و باید گسترش بیشتری پیدا کند تا خانواده‌ها از آسیب‌های این نوع ازدواج آگاه شوند.

رسولی با قدردانی از خدمات بهزیستی در شهرستان زبرخان گفت: تأسیس کمپ ترک اعتیاد، تأسیس مرکز مشاوره، راه‌اندازی مرکز مثبت زندگی و برقراری دوره‌های آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، از جمله خدماتی است که بهزیستی شهرستان زبرخان در مدت کوتاهی که از تأسیس آن می‌گذرد انجام داده که قابل تقدیر است.

وی ضمن اشاره به مشکل اعتیاد در این شهرستان گفت: آنچه معتادان را پس از سم‌زدایی و پاکی اولیه، بار دیگر به دامان اعتیاد سوق می‌دهد، عدم توانمندی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که باید بهزیستی و سایر دستگاه‌های مسؤول در این زمینه کار بیشتری انجام دهند.

بازتوانی اجتماعی اقتصادی برای بهبودیافتگان اعتیاد باید استمرار داشته باشد

وی ادامه داد: ما در زبرخان، از طریق مدیریت مورد، خانواده‌های معتادی را تحت نظر گرفته و با روش‌های مختلف به توانمندی آنها کمک کرده‌ایم اما به محض اینکه حمایت‌ها و مراقبت‌ها کاهش می‌یابد این افراد بار دیگر دچار لغزش می‌شوند.

وی تأکید کرد: حمایت‌های مالی، شغلی، اجتماعی و فرهنگی باید تا مدتی برای این بیماران و خانواده‌هایشان ادامه پیدا کند تا آنها بتوانند به مسیر استقلال واقعی و زندگی سالم بازگردند.

دادستان زبرخان به موضوع خودکشی اشاره کرد و گفت:‌ اگر چه خودکشی در شهرستان زبرخان، آمار بالایی ندارد اما برای پیشگیری از شیوع این آسیب باید اقدامات پیشگیرانه‌ی جدی و اثربخش بیشتری در این زمینه انجام شود تا شاهد بالا رفتن آمار خودکشی نباشیم.

وی همچنین ضمن دعوت از مدیران اجرایی و مسؤولان شهرستان برای مشارکت گسترده‌تر در حل مشکلات مددجویان بهزیستی گفت:‌ آنچه دستگاه قضایی بتواند در این زمینه ورود کند خواهد کرد و دستگاه‌ها را مکلف به انجام وظایف اجرایی‌شان خواهد نمود.

یک گام بزرگ در خانه‌دار کردن خانواده‌های دو معلولی زبرخان

وی در عین حال گفت:‌ خوشبختانه، مدیران شهرستان همه دغدغه‌مند هستند و همکاری بسیار خوبی با بهزیستی دارند و اثرات این همکاری نیز مشهود می‌باشد.

رسولی همچنین به دریافت یک قطعه زمین از راه و شهرسازی استان برای مسکن خانواده‌های دو معلولی اشاره کرد و گفت: با یک سال پیگیری از طریق نهادهای مسؤول، شورای شهر و شهرداری خرو و همچنین فرماندار و راه و شهرسازی شهرستان، توانستیم زمین مورد نیاز برای این پروژه را در شهرک امام رضا تأمین کنیم که یک قدم بزرگ و مهم بود و تا کنون در استان چنین پروژه‌ای اجرایی نشده است.

وی گفت: در سایر زمینه‌ها نیز اگر چنین اتفاقی بیفتد و همه‌ی دستگاه‌ها پای کار بیایند و همکاری کنند، شاهد وضعیت بهتری برای مددجویان عزیز بهزیستی که هموطنان و همنوعان ما می‌باشند رقم خواهد خورد.

رسولی تأکید کرد: رهبر معظم انقلاب نیز می‌فرمایند که کاری کنیم که اینها همان دغدغه داشتن یک معلول یا فرد آسیب‌پذیر در خانواده را داشته باشند و دغدغه‌های اقتصادی و مالی‌شان در میان نباشد. بنا بر این ما هم باید هر چه در توان داریم در این مسیر بکار بگیریم تا مشکلات این قشر را حل نماییم.

وی همچنین با اشاره به قوانین حمایت از کودکان بی‌سرپرست، حمایت از افراد دارای معلولیت، حمایت از زنان و خانواده، و سایر قوانین موجود گفت: ما قوانین بسیار خوبی در این زمینه داریم و از نظر ظرفیت‌های قانونی و حقوقی، هیچ کسر و کمبودی د راین بخش نیست بلکه باید تلاش کنیم که اراده‌ی اجرای قانون و عزم عمومی در میان مدیران برای خدمت به مردم و محرومین، شکل بگیرد و دستگاه قضایی نیز در این بخش، هر اندازه در توان داشته باشد از ظرفیت‌های مختلف خود برای اجرای قانون استفاده خواهد کرد.

کد خبر 42136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد