در رسانه | بیش از ۴۹ هزار همدانی غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیک شدند

همدان-ایرنا- مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان از غربالگری ۴۹ هزار و ۲۸۵ نفر در برنامه بینایی، شنوایی و ژنتیک سال گذشته در این استان خبر داد.

مهدی دیناری روز سه شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا گفت: با وجود شیوع کرونا برنامه های پیشگیرانه بهزیستی استان تعطیل نشده و خدمات با رعایت پروتکل های بهداشتی به مردم ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه سه مرکز مشاوره ژنتیک در شهر همدان، یک مرکز در اسدآباد و ۲ مرکز در نهاوند به مراجعه کنندگان خدمات رسانی می‌کنند خاطرنشان کرد: در سال گذشته ۶۸۴ میلیون تومان برای آزمایشات ژنتیک خانواده های مددجویان برای پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی تخصیص یافته است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان عنوان کرد: معلولیت علاوه بر صرف هزینه های هنگفت، مشکلات متعدد اجتماعی را به دنبال دارد و بر این اساس سازمان بهزیستی با اجرای طرح اجبار غربالگری و مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج، سعی دارد تا از بروز این‌گونه بیماری‌ها جلوگیری کند.

دیناری یادآور شد: تمام خانواده های دارای معلول زیر پوشش توانبخشی واجد شرایط به مراکز مشاوره ژنتیک در همان شهر یا شهرهای همجوار معرفی می شوند که در صورت نیاز پس از مشاوره ژنتیک برای انجام آزمایشات تشخیصی به آزمایشگاه های طرف قرارداد ارجاع می شوند و همه هزینه های آنها به صورت رایگان خواهد بود.

وی با بیان اینکه طرح غربالگری بینایی در ۹ پایگاه دائمی شهرستان ها در حال اجرا است ادامه داد: مراکز مثبت زندگی به ظرفیت غربالگری بینایی کودکان سه تا ۶ ساله اضافه خواهند شد و همین اتفاق به افزایش ضریب پوشش کمک می کند.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان همدان اظهار داشت: سال گذشته ۲۳ هزار کودک سه تا ۶ سال در پایگاه‌های مستقر در شهرستان های استان غربالگری بینایی شدند که ۲ هزار و ۲۰۰ کودک مشکوک به تنبلی چشم، برای مداخلات بعدی به سطوح بالاتر از جمله بینایی سنجی و به چشم پزشک ارجاع داده شدند و برای ۲۰۰ نفر نیز عینک تهیه شده است.

دیناری با اشاره به اینکه غربالگری شنوایی برای ۲۲ هزار و ۹۱ کودک همدانی در سال گذشته انجام شد ادامه داد: غربالگری شنوایی نوزادان هر ساله در بدو تولد در زایشگاه‌های دولتی استان همدان و با همکاری مراکز بهداشت و حوزه های معاونت بهداشتی انجام می‌شود.

تعداد معلولان زیر پوشش سازمان بهزیستی در استان همدان ۴۵ هزار و ۵۳۰ نفر است که بیشترین تعداد مربوط به شهر همدان با ۱۷ هزار و ۶۳۶ و فامنین با هزار و ۳۳۲ نفر معلول است و ۶۰ درصد آنها را مرد و ۴۰ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

کد خبر 38893

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد