در رسانه| اعتیاد به مواد مخدر یک معضل جهانی است

مدیرکل بهزیستی ایلام، اعتیاد را یکی از معضلات و مشکلات اجتماعی و بهداشتی کشورهای جهان دانست و گفت: امروزه بیشتر جوامع در معرض آثار سوء مصرف مواد مخدر قرار دارند که بر جنبه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی جامعه تاثیرگذار است و عواملی نظیر بیکاری، بی هنجاری، انزواطلبی، شکاف نسلی، تحصیلات پایین، افسردگی و محدودیت نسبی بر اعتیاد بر جامعه موثر هستند.

زهرا همتی در گفتگو با خبرنگار پی جور، با اشاره به اینکه ۵ تا ۹ تیرماه هفته مبارزه با مواد مخدر نامگذاری شده‌ است، افزود: شعار امسال روز جهانی مبارزه با مواد مخدر《 حقایق درباره مواد مخدر را به اشتراک بگذاریم تا زندگی ها را نجات دهیم》 می باشد که همه دستگاه ها و سازمان های مردم نهاد باید در تحقق این شعار تلاش کنند.

وی تصریح کرد: نباید همه وظایف مرتبط با آن، برعهده یک نهاد یا دستگاه خاصی واگذار شود زیرا حل این معضل، عزم و خرد جمعی را می طلبد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با بیان اینکه سازمان بهزیستی از طریق خط ملی اعتیاد با شماره ۰۹۶۲۸ خدمات مشاوره ای را در زمینه اعتیاد ارائه می دهد، ادامه داد: خط ۱۴۸۰ (صدای مشاور) خط تلفن مشاوره خانواده است که پاسخگوی نیازهای هم استانی های عزیز می باشد.

همتی با اشاره به مراکز اقامتی میان مدت، افزود: در سال گذشته ۱۵ کمپ (مرکز ترک اعتیاد) اقامتی میان مدت ویژه مردان و یک مرکز اقامتی میان مدت ویژه بانوان در استان ایلام فعالیت نموده که تنها مرکز ویژه زنان در سال گذشته ایجاد گردید.

وی خاطرنشان کرد: در استان ایلام ۱ مرکز گذری (DJC) مرکز کاهش آسیب ناشی از اعتیاد وجود دارد و ۲ تیم امدادرسان سیار که در طول سال ۹۹، به ۲۷۹ نفر خدمات لازم را ارائه داده است.

همتی در زمینه نگهداری و درمان معتادان متجاهر افزود: معتادان متجاهر باید در مراکز ماده ۱۶ نگهداری شوند و با توجه به اینکه در استان این مرکز ایجاد نگردیده است این بیماران با دستور قضایی تحت عنوان تبصره ۲ ماده ۱۶ در مراکز ترک اعتیاد میان مدت ماده ۱۵ نگهداری می شوند.

وی به خدمات دهی بهزیستی ایلام در این حوزه اشاره کرد و گفت: بالغ بر یک هزار و ۵۶۴ نفر از جامعه هدف بهزیستی خدمات ارائه شده است که از این تعداد ۱۸۷ معتاد متجاهر بوده اند و پذیرش نسبت به سال ۹۸، به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی کاهش چشمگیری داشته است.

مدیرکل بهزیستی ایلام یادآور شد: مرکز جامع درمانی و بازتوانی اعتیاد در ایلام در دست اقدام می باشد و هدف از ایجاد این مرکز؛ درمان، بازتوانی و اشتغال بهبودیافتگان است.

همتی تصریح کرد: در سال گذشته با عقد تفاهم نامه همکاری با فنی و حرفه ای جهت آموزش مهارت آموزی رایگان ویژه بهبود یافتگان انجام شده است.

وی به آموزش عوارض اعتیاد و مهارت های زندگی به جامعه هدف بهزیستی اشاره کرد و گفت: سال گذشته به ۱۳۶ هزار نفر در ۳۳ محله از جامعه هدف بهزیستی آموزش های لازم در زمینه اعتیاد به صورت حضوری و مجازی ارائه شده است.

پایان

کد خبر 38858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 4 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد