ابتلای ۲۳۹ نوزاد به اختلالات شنوایی در خراسان رضوی

در برنامه غربالگری شنوایی نوزادان ۹۲ هزار و ۹۵۸ نوزاد در خراسان رضوی در سال ۹۹ مورد معاینه شنوایی قرار گرفته‌اند.

به گفته‌ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، از این تعداد نوزاد که ۸۷ درصد کل موالید استان را پوشش داده است ۲۳۹ نوزاد دارای اختلال شنوایی تشخیص داده شده‌اند که ۹۷ درصدشان تحت مداخلات درمانی و توانبخشی قرار گرفته‌اند.

غلامحسین دلبری با یادآوری اینکه تعداد موالید استان در سال گذشته ۷ درصد کاهش داشته است گفت: با توجه به اینکه در سال ۹۹ به خاطر محدودیت‌های کرونایی ۷ پایگاه غربال در شش ماه اول و ۳ پایگاه در شش ماه دوم تعطیل شده‌اند پوشش ۸۷ درصدی موالید در این برنامه، باز هم در تعداد معاینات رتبه‌ی اول کشور را بدست آورده است.

وی همچنین در خصوص هزینه‌های این برنامه برای خانواده‌ها گفت: در مناطق محروم روستایی و شهری، این برنامه به صورت رایگان انجام می‌شود و در مناطق برخوردار، هزینه‌ی اندکی از خانواده‌ها دریافت می‌شود که نسبت به بخش خصوصی، بسیار کم است.

وی خاطر نشان کرد: هزینه غربال تک آزمون حدود یازده هزار و پانصد تومان و غربال دو آزمون حدود ۵۹ هزار تومان می‌باشد.

دلبری گفت: البته ما یارانه‌هایی در مرحله تشخیص و مداخله داریم که به خانواده‌هایی که کار درمان کودکان‌شان را پیگیری می‌کنند پرداخت می‌شود و ملاک پرداخت، جداولی است که توسط سازمان بهزیستی ابلاغ شده است ولی به طور کلی می‌توان گفت این مراحل برای خانواده های کم‌بضاعت، رایگان انجام می‌شود

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی گفت: در سال ۹۹ بالغ بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان برای تأمین یارانه‌های این برنامه به استان تخصیص یافته که تمام آن به خانواده‌های واجد شرایط پرداخت شده است

به گفته‌ی این مسؤول در بین شهرستانهای خراسان رضوی ۷ شهرستان خلیل آباد، داورزن، خوشاب، باخرز، صالح‌آباد، کوهسرخ و ششتمد به خاطر نداشتن مرکز پایگاه ثابت یا سیار، معاینه نوزادان‌شان در بیمارستان شهرستان‌های مجاور انجام می‌شود.

وی افزود: در ۲ شهرستان رشتخوار و فیروزه، معاینات بصورت پایگاه سیار و در مابقی شهرستانها این معاینات در پایگاه ثابت غربال شنوایی انجام می‌گیرد.

به گفته‌ی دلبری میزان ابتلائات نسبت به کل موالید در خراسان رضوی، حدود ۲ در هزار است که نسبت به نرم کشور، تفاوتی ندارد.

شایان ذکر است برنامه‌ی غربالگری شنوایی نوزادان ۱۶ سال پیش آغاز شده و در این مدت بیش از ۳ هزار نفر از کودکان از معلولیت شنوایی نجات یافته‌اند.

پوشش اولین سال اجرای برنامه ۱۰۰۰ نفر و شناسایی موارد ابتلا یک مورد بوده است.

کد خبر 36874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

خدمات الکترونیک پرکاربرد